galakta.pl galakta.pl
Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Wejście w obszar i liczenie punktów postępu
Autor Wiadomość
Vafanculo 

Dołączył: 19 Lip 2013
Posty: 15
Wysłany: Pią 19 Lip, 2013   Wejście w obszar i liczenie punktów postępu

Witam!
Generalnie łapię zasady gry, nie miałem zbyt wielkich trudności w przyswojeniu instrukcji, pomijając fakt, że o wielu rzeczach ona nie mówi, a jak mówi to czasami jest to zwykły bełkot. Oto jeden którego za nic nie mogę rozgryźć. Faza 4: Podróż, strona 15. Jeżeli decyduję się wejść w obszar np. Las, kładę ją sobie przy kartach wyprawy i robię podliczenie punktów, które przeznaczyłem na wyprawę ( w sensie przeznaczyłem bohaterów do wygenerowania punktów podróży) niech to będzie powiedzmy 9pkt wyprawy. Instrukcja podaje, (też w mało przejrzysty sposób ) że w sumę nie wliczam punktów zagrożenia tego lasu, tylko liczę punkty wyprawy umieszczone trochę poniżej na tej samej karcie. Powiedzmy, że są to 3 punkty, które muszę przeznaczyć na pozbycie się tego lasu. W strefie przeciwności są powiedzmy jeszcze jakieś dwa lasy, które mają w sumie 5 punktów zagrożenia. Jak mam więc teraz to wszystko policzyć? Czy odejmuję 3 pkt wyprawy od lasu, w którym jestem, żeby go odrzucić, a resztę wrzucam jako postęp na kartę wyprawy? Czy może biorę jeszcze pod uwagę pkt. zagrożenia pozostałych dwóch lasów będących w strefie przeciwności? Instrukcja bełkocze coś takiego cytuję: Karty obszarów znajdujące się w strefie przeciwności dodają swoją (pkt.zagrożenia) do (pkt.zagrożenia) talii Spotkań (???)./ Nie wiem jak to rozumieć. Jeśli karty obszarów dodają swoje punkty zagrożenia do talii Spotkań ( cokolwiek to nie znaczy ) to chyba nie powinienem ich liczyć jeśli przechodzę w tej chwili przez jakąś inną krainę tudzież las. No bo gdybym miał je liczyć to byłoby wyraźnie napisane, że podczas podróży pkt.zagrożenia obszarów w strefie przeciwności należy liczyć jak w przypadku wyprawy. Wszystkich głębiej siedzących proszę o pomoc w rozwikłaniu tego dziwnego zapisu, albo po prostu podpowiedzi jak trzeba liczyć te punkty w momencie gdy odbywasz podróż, a nie wyprawę. Pozdrawiam.
 
     
Berestaszek

Dołączył: 21 Wrz 2011
Posty: 579
Skąd: warszawa
Wysłany: Sob 20 Lip, 2013   

po pierwsze podroz jest po wyprawie czyli po sprawdzeniu czy nam sie wyprawa udala (porownujemy sloneczka do koronek w strefie przeciwnosci).

do strefy przeciwnosci nie wliczaja sie potwory w zwarciu oraz aktywny obszar.

nastepnie jak masz wiecej sloneczek niz koron w SP to najpierw kladziesz w aktywny obszar a potem nadwyzke w wyprawe.

dopiero po sprawdzeniu czy wyprawa sie udala czy nie mozemy wybrac obszar z SP i polozyc go jako aktywny obszar. warto tez zaznaczyc ze moze byc tylko jeden aktywny obszar
_________________
Jeśli ktoś się pisze na wspólne granie w karcianego LOTRa to proszę o pm :)
 
     
Vafanculo 

Dołączył: 19 Lip 2013
Posty: 15
Wysłany: Sob 20 Lip, 2013   

No to sporo się wyjaśnia, dzięki. Szkoda, że nie ma informacji w instrukcji jak te punkty liczyć gdy podróżujesz (czyli czy brać pod uwagę pkt. zagrożenia z obszarów - nie wrogów - będących w strefie zagrożenia) , ani tego, że na podróż możesz się zdecydować dopiero jak podliczysz punkty wyprawy i zagrożenia. Bardzo chciałbym wiedzieć też co oznacza to zdanie z instrukcji: Karty obszarów znajdujące się w strefie przeciwności dodają swoją (pkt.zagrożenia) do (pkt.zagrożenia) talii Spotkań... - Za nic nie mogę tego zrozumieć. Pozdrawiam i jeszcze raz dzięki.
 
     
Berestaszek

Dołączył: 21 Wrz 2011
Posty: 579
Skąd: warszawa
Wysłany: Sob 20 Lip, 2013   

napewno talii spotkan a nie strefy przeciwnosci? bo tak powinno brzmiec. ja tam wszystkie te informacje z instrukcji pamietam. wiec troche sie dziwie ze takie pytania zadajesz. co do tego zdanoa to oznacza tyle samo ze te koronki z obszarow z SP dodaje sie tsk jak te wrogow
_________________
Jeśli ktoś się pisze na wspólne granie w karcianego LOTRa to proszę o pm :)
 
     
Vafanculo 

Dołączył: 19 Lip 2013
Posty: 15
Wysłany: Sob 20 Lip, 2013   

Frapujące prawda? Ale to dokładny cytat z instrukcji str. 15sta. Co ta talia spotkań ma do rzeczy? No i widzisz, ja akurat inaczej to zdanie interpretuję, że skoro te punkty są dodawane do talii spotkań, to tak jakby są odkładane na bok, czyli nie brane pod uwagę. Dotyczy to tylko obszarów czyli lasów itp. jak jest napisane w tym zdaniu, a nie wrogów. Wrogów w SP oczywiście liczymy. Niemniej, twoje tłumaczenie jest bardziej logiczne jeśli chodzi o sens i mechanikę gry. Gdyby się tych punktów nie liczyło, gra byłaby zbyt łatwa, banalna wręcz.
 
     
Berestaszek

Dołączył: 21 Wrz 2011
Posty: 579
Skąd: warszawa
Wysłany: Sob 20 Lip, 2013   

he rzeczywiscie tak napisali ale to jest blad :p
_________________
Jeśli ktoś się pisze na wspólne granie w karcianego LOTRa to proszę o pm :)
 
     
Vafanculo 

Dołączył: 19 Lip 2013
Posty: 15
Wysłany: Sob 20 Lip, 2013   

I weź tu zaufaj twórcom gry :wink:
 
     
Berestaszek

Dołączył: 21 Wrz 2011
Posty: 579
Skąd: warszawa
Wysłany: Sob 20 Lip, 2013   

raz przekrecili nazwe na 32 strony cmaaan zdarza sie najlepszym :D
_________________
Jeśli ktoś się pisze na wspólne granie w karcianego LOTRa to proszę o pm :)
 
     
Radziol88

Dołączył: 21 Sty 2010
Posty: 526
Skąd: Tychy
Wysłany: Pon 22 Lip, 2013   

Instrukcja ma kilka konkretnych błędów i niedomówień, ale w tym wypadku to niestety bełkot jest u zadającego pytanie.
Jak można próbować wykonać dwie fazy naraz?
 
 
     
Vafanculo 

Dołączył: 19 Lip 2013
Posty: 15
Wysłany: Pon 22 Lip, 2013   

A gdzie tu jest mowa o wykonywaniu dwóch faz naraz? Może czytanie bez zrozumienia zawiniło? Spróbuję prościej - Faza wyprawy, przeznaczam bohaterów do wyprawy (wyczerpuję ich ) i decyduję się na wejście w konkretny obszar ( powiedzmy, że las ) czyli będę odbywał podróż, powiedzmy, na potrzeby przykładu, że w strefie przeciwności nie ma wrogów tylko ten jeden las do którego chcę odbyć podróż. Kładę sobie ten las obok karty wyprawy przez co obszar stał się aktywnym obszarem. Odkrywam teraz karty z talii spotkań ( ilość w zależności od ilości graczy ) i kładę w strefie przeciwności. Powiedzmy, że nie ma tam wrogów tylko wskakują powiedzmy jakieś 2 kolejne lasy. I teraz z tego co się orientuję krokiem trzecim jest podliczanie punktów czyli rozpatrywanie wyprawy. Pytanie brzmiało - Czy licząc punkty wyprawy i zagrożenia, do rachunku wliczam punkty zagrożenia widniejące na tych 2 nowo wylosowanych lasach, czy też ze względu na to, że odbywam podróż do konkretnego obszaru, punkty te są wyłączone z rachunku ( liczyłyby się ew. tylko punkty zagrożenia wrogów jeśli jacyś byliby w strefie przeciwności )??? Ponieważ instrukcja mówi o tym niejasno w rozdziale PODRÓŻ ( str. 15 instrukcji ) cyt: "Karty obszarów znajdujące się w strefie przeciwności dodają swoją (pkt.zagrożenia) do (pkt. zagrożenia) talii Spotkań." (???) Co to w ogóle znaczy? I czy można zinterpretować to tak, że skoro zdecydowałeś się podróżować do konkretnego obszaru to w tym momencie suma pkt. zagrożenia z obszarów (nie wrogów) pozostałych w strefie przeciwności, nie jest wliczana do ogólnego podliczania pkt.wyprawy, tylko dodawana do talii Spotkań (patrz instrukcja), cokolwiek by to miało nie znaczyć.
 
     
Radziol88

Dołączył: 21 Sty 2010
Posty: 526
Skąd: Tychy
Wysłany: Pon 22 Lip, 2013   

I właśnie mieszasz fazy.
W wyprawie tylko przydzielasz postacie, odkrywasz karty i porównujesz poziom zagrożenia z siłą woli.
W podróży ściągasz obszar ze strefy przeciwności (i nic więcej) aby nie dodawał swojego zagrożenia w wyprawie w następnej rundzie.
ze str 14
Cytat:
Jeśli (siła zagrożenia) jest wyższa, graczom się nie powiodło,
talia Spotkań odepchnęła ich od upragnionego celu

W fazie wyprawy walczysz z talia Spotkań. Obszar, na który odbyłeś podróż nie dodaje siły zagrożenia do talii Spotkań. Gdzie tu problem?
 
 
     
Mando 

Dołączył: 09 Lut 2013
Posty: 32
Skąd: Nakło / Bydgoszcz
Wysłany: Pon 22 Lip, 2013   

Też nie rozumiałem tych dwóch kroków i mi wszystko ładnie na forum wyjaśnili w pytaniach od początkującego. Fazy podróży nie wykonujesz tak samo jak fazy wyprawy. Najpierw robisz sobie fazę wyprawy, odkrywasz karty spotkań, zliczasz punkty itd. a potem jak masz taką możliwość i ochotę to przesuwasz obszar ze strefy przeciwności, aktywujesz go, wykonujesz to co napisano na karcie danego obszaru (jeśli nie możesz tego zrobić bo dajmy na to nie masz karty do odrzucenia, albo bohaterów do wyczerpania, albo co tam sobie życzą, to w tej rundzie nie możesz aktywować Obszaru). I to jest wszystko. Aktywacja obszaru równa się rozpoczęciu podróży na niego. Nie wysyłasz tam kolejnych postaci w tej rundzie, nie odkrywasz kolejnych kart ze stosu spotkań i nie zliczasz znów punktów. Po prostu od tej pory ta karta działa jak bufor i w następnej rundzie najpierw będziesz badał ją zanim będziesz mógł zrobić postępy w swojej wyprawie. Jeśli w kolejnej rundzie uda ci się zbadać Obszar w fazie Wyprawy to będziesz mógł w fazie Podróży aktywować kolejny. Jeśli nie zbadasz to przechodzisz do kolejnej fazy. Aktywny obszar może być zawsze maksymalnie jeden i aktywujesz go zawsze po fazie wyprawy.

Mam nadzieję, ze ja to dobrze zrozumiałem, bo ja zbyt pojętnym graczem nie jestem :-)
 
     
Vafanculo 

Dołączył: 19 Lip 2013
Posty: 15
Wysłany: Pon 22 Lip, 2013   

Mando, wyjaśniłeś mi to dużo lepiej niż Radziol88, który zwrócił mi uwagę, że mieszam fazy ( z czym po przemyśleniu się zgadzam ). Sam zaś myli jak mi się wydaje dwa pojęcia, mianowicie strefę przeciwności z talią Spotkań. Po twoim poście wszystko wydaje się oczywiście jasne, nie mogę tylko znaleźć informacji w instrukcji, kiedy w zasadzie podejmuje się decyzję o tym, że wkraczam na dany obszar, czyli kiedy aktywuję dajmy na to las do eksploracji. Ty piszesz, że zawsze po fazie wyprawy, co wydaje się i logiczne i zgodne z tym co sugeruje Radziol88. Czy jesteście w stanie wskazać gdzie w zasadzie jest dokładnie napisane w instrukcji, kiedy mogę aktywować obszar? Bo to dużo zmienia. I drugie, czy ktoś jest w stanie wyjaśnić zdanie z instrukcji dotyczące fazy podróży "Karty obszarów znajdujące się w strefie przeciwności dodają swoją (pkt.zagrożenia) do (pkt.zagrożenia) talii Spotkań." (???) Gdyby było napisane, że suma punktów zagrożenia w strefie przeciwności oprócz aktywnego, zwiedzanego obszaru porównuje się z sumą punktów siły woli to wszystko byłoby jasne. Tymczasem chodzi o dodanie punktów zagrożenia do talii Spotkań, czyli do czego w zasadzie? Do kupki kart z której co kolejkę mam losować zdarzenia?
 
     
TomB

Dołączył: 28 Mar 2012
Posty: 153
Wysłany: Pon 22 Lip, 2013   

@Vafanculo - pytaj i dostaniesz odpowiedzi, ale niestety to ty mylisz fazy i zadajesz rozbudowane pytania dotyczące prostych kwestii. Instrukcja ma wiele niedociągnięć, ale akurat w powyższych kwestiach jest dość jasna - sugeruję ponowną lekturę.

Po kolei - ogólnie i skrótowo:

Faza 1 - ciągniesz kartę i zasoby
Faza 2 - zagrywasz karty (tylko tutaj dodatki i sprzymierzeńców)

Faza 3:

a) przydzielasz (przekręcasz) postaci do wyprawy
b) wykładasz do strefy przeciwności tyle kart z talii spotkań, ile jest graczy
c) sumujesz siłę woli postaci przydzielonych do wyprawy (tych z podpunktu a)
d) sumujesz zagrożenie wrogów i obszarów leżących w strefie przeciwności
e) odejmujesz (c - d) - jeśli wynik dodatni to kładziesz żetony postępu na karcie wyprawy; jeśli wynik ujemny - podnosisz sobie zagrożenie; jeśli 0 - nic się nie dzieje.

Faza 4: możesz podnieść 1 obszar ze strefy przeciwności i położyć go obok karty wyprawy (jeśli to miejsce nie jest zajęte przez inny, wcześniej tam położony obszar) - ten obszar staje się aktywny i nie będzie zliczał się do sumy zagrożenia w fazie 3d.

Faza 5 - faza spotkań:

a) dobrowolne wejścia w zwarcie z wrogiem (najwyżej jeden wróg na jednego gracza),
b) testy zwarcia (obowiązkowe wejście z wrogiem, jeśli spełniono warunek)

Faza 6 - obrona i atak

Faza 7 - przygotowanie wyczerpanych kart.

Teraz kolejna runda:

Faza 1 - tak samo
Faza 2 - tak samo

Faza 3:

a) przydzielasz (przekręcasz) postaci do wyprawy
b) wykładasz do strefy przeciwności tyle kart z talii spotkań, ile jest graczy
c) sumujesz siłę woli postaci przydzielonych do wyprawy (tych z podpunktu a)
d) sumujesz zagrożenie wrogów i obszarów leżących w strefie przeciwności
e) odejmujesz (c - d) - jeśli wynik dodatni to kładziesz żetony postępu na

- UWAGA: ZMIANA -

aktywnym obszarze, a jeśli położysz tam tyle żetonów postępu, ile jest napisane na tej karcie to obszar odrzucasz, a nadwyżkę (wszystkie żetony ponad wymóg karty obszaru) kładziesz na karcie wyprawy;

reszta bez zmian - jeśli wynik ujemny - podnosisz sobie zagrożenie; jeśli 0 - nic się nie dzieje.

Faza 4: UWAGA: ZMIANA

a) jeśli w fazie 3 nie pokonałeś obszaru aktywnego to nie możesz podróżować na nowy obszar - czyli nic nie robisz;
b) jeśli w fazie 3 pokonałeś (odrzuciłeś) obszar aktywny - to tak samo jak poprzednio: możesz podnieść 1 obszar ze strefy przeciwności i położyć go obok karty wyprawy - ten obszar staje się aktywny i nie będzie zliczał się do sumy zagrożenia w fazie 3d.

Fazy 5,6,7 bez zmian.

Potwierdzenia mojego postu musisz sobie poszukać sam - moim zdaniem wszystko jest w instrukcji. Mam nadzieję, że pomogłem - bo jaśniej już chyba nie umiem.
Ostatnio zmieniony przez TomB Pon 22 Lip, 2013, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
Vafanculo 

Dołączył: 19 Lip 2013
Posty: 15
Wysłany: Pon 22 Lip, 2013   

Jaśniej nie trzeba. Szkoda, że instrukcja nie jest tak napisana i w związku z tym nasuwa wiele wątpliwości, ot choćby takich jakie ja miałem. Takie jednak odpowiedzi jak twoją bardzo lubię, czysty konkret i jasność bez najmniejszych wątpliwości, bez niepotrzebnych dodatków typu: jesteś głupi bo nie rozumiesz instrukcji. Potwierdzenie tego co piszesz pewnie bym gdzieś znalazł, ale na pewno nie w instrukcji, nie z pozycji kogoś, kto nigdy wcześniej nie czytał żadnych for dotyczących gry, nie znał i z nikim nie rozmawiał o sposobie rozgrywki, a jedynym jego przewodnikiem była instrukcja, która choć z pozoru zrozumiała to nastręcza czasami pewnych trudności.
Dziękuję za rozwianie wszystkich moich wątpliwości. Pozdrawiam.
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0.16 sekundy. Zapytań do SQL: 14