 |
galakta.pl
Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta
|
|
rzuty kośćmi - prawdopodobieństwo |
| Autor |
Wiadomość |
charlie brown [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 16 Lip, 2006 rzuty kośćmi - prawdopodobieństwo
|
|
|
Jeśli grając w Runebound, przed rzutem kośćmi (2k10) szybko w myślach obliczasz ile musisz wyrzucić, aby pokonać potwora i chciałbyś wiedzieć, jakie jest prawdopodobieństwo wygranej, poniższe wyliczenie jest dla Ciebie (liczyłem „na szybko”, ale powinno się zgadzać ):
">=" "%"
2 100
3 99
4 97
5 94
6 90
7 85
8 79
9 72
10 64
11 55
12 45
13 36
14 28
15 21
16 15
17 10
18 6
19 3
20 1
znaczek ">=" w tym wypadku oznacza: "większe bądź równe"
przykład: na kościach wypadnie 15 lub więcej na 21% |
|
|
|
 |
Macin113 [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 08 Sty, 2007
|
|
|
Troche musiales nad tym posiedziec, tylko po co to komu
Zazdroszcze ci checi, wielkie gratz |
|
|
|
 |
Macius [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 11 Paź, 2008
|
|
|
Bez obrazy, ale nie bardzo rozumiem po co to komu. Jeśli chciałeś pomóc ludziom, którzy i tak nie potrafią liczyć, to łatwiej było napisać po prostu że w każdym rzucie mogą liczyć średnio na 11 oczek ([2 + 20] : 2), żeby dodając tyle do umiejętności i porównując ze skalą "wyzwania" mogli oszacować czy "raczej" się uda, czy też "raczej" się nie uda. 11 wypada wprawdzie tylko w 10% przypadków, ale statystyka uczy że podczas całej gry tak czy inaczej wypadnie najczęsciej
Ja, jako również posiadający zamiłowanie do statystyki, obliczyłem ostatnio ile tak naprawdę daje możliwość powtórzenia rzutu ataku, czyli czy lepiej mieć np. 5 walki jakiejśtam czy 2 i możliwość powtórzenia rzutu ataku (nawet kosztem punktu zmęczenia). Innymi słowy ile tak naprawdę warta jest umiejętnośc Jednorękiego (walka wręcz: 3/2)^^
Rzut 2k10 daje, jak się rzekło, średni wynik 11. Dwa rzuty 2k10 i wybór lepszego rezultatu daje średnio 14,16 (dla zaokrąglenia: 14) czyli rezultat o 3 wyższy. Daje to odrobinę wyższą szansę na np. trafienie atakiem mającym umiejętność na poziomie 2 i możliwośc wyboru korzystniejszego rzutu niż atakiem na poziomie 5.
W przypadku Jednorękiego jego 3 walki wręcz + specjalną umiejętność można średnio traktować jako 6,14, więc wynik znakomity (ale dotyczący tylko jednej rundy). Wadami jego umiejętności jest nie tylko punkt zmęczenia, który trzeba zapłacić (wada drobna) ale i możliwość użycia tej umiejętności tylko raz na walkę (wada poważna). Jeśli walka trwa więcej niż rundę, proporcja zmienia się na niekorzyść Jednorękiego. Przyjmijmy że używam specjalnej umiejętności w pierwszej rundzie walki, w fazie walki wręcz: w walce jednorundowej walka wręcz Jednorękiego warta jest 6,14 (lepiej niż innego bohatera bez tej cechy z walką wręcz 5, a nawet 6), za to w walce dwurundowej proporcja ulega odwróceniu (Jednoręki ma 4,57, inny bohater z walką 5 ma wciąż 5), zaś w walce trzyrundowej wygląda to już bardzo źle (Jednoręki: 4,05, bohater z walką 5 ma wciąż 5). Wniosek nasuwa się sam: w walkach krótkich (zielone, żółte wyzwania) umiejętnośc jednorękiego warta jest bardzo wiele, podczas gdy w walkach dłuższych (fioletowe, czerwone wyzwania) nie jest aż tak przydatna. Poza dwiema wymienionymi wadami należy także pamiętać o niewątpliwych zaletach: używasz umiejętności tylko wtedy,kiedy jej potrzebujesz czyli w sytuacji kryzysowej i zmniejszasz szansę że gra wytnie Ci numer (postawiłeś rozwój postaci głównie na walkę wręcz, a w tej fazie rzucasz np. 3).
Ogólnie mówiąc, oceniam umiejętnośc Jako użyteczną, choć nie doskonałą. Daję jej ocenę 4/5 ^^ |
|
|
|
 |
|
|
|