galakta.pl galakta.pl
Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Odkrywcy i Piraci
Autor Wiadomość
Kościuszkowiec

Dołączył: 23 Lis 2011
Posty: 41
Wysłany: Sro 15 Maj, 2013   Odkrywcy i Piraci

Jestem już po pierwszej rozgrywce- scenariusz Ląd na horyzoncie.
Gra się całkiem przyjemnie. Gra ma według mnie jeden minus wizualny, a mianowicie pionki osad portowych, które są zbyt skromne i mało szczegółowe w porównaniu np. do miast czy osad.
Z tego co przeczytałem w instrukcji nie za bardzo podoba mi się zasada ze statkiem piratów, gdyż haracz należy płacić do banku a nie do właściciela statku pirackiego ;(

Jak wasze wrażenia?
 
     
Pawelec123456 
Mistrz handlowy

Dołączył: 21 Sty 2013
Posty: 93
Wysłany: Sro 15 Maj, 2013   

Ta zasada jest zupełnie w porządku - wyobraź sobie, że ktoś postawi pirata w cieśninie pomiędzy obiema nieodkrytymi krainami na początku gry. Pławiłby się w złocie, bo wszyscy by tamtędy płynęli albo musieli się zatrzymać.

Dodatek polecam wszystkim, a szczególnie tym, którzy wszystkie pozostałe dodatki znają na pamięć - ten jest bardzo ciekawym odświeżeniem.
 
     
Kościuszkowiec

Dołączył: 23 Lis 2011
Posty: 41
Wysłany: Czw 16 Maj, 2013   

A wiadomo kiedy Galakta wyda erratę traktującą o łączeniu wszystkich dodatków. Z tego co wiem to coś takiego istnieje już po niemiecku...?
Szczerze mówiąc to trochę żałuję, że nie ma w tym dodatku scenariusza Wyspa Wulkaniczna, Tsunami, co miał w zamyśle Klaus Teuber, ale ze względu na cenę nie zdecydował się na włączenie tego do OiP.
Podobno te scenariusze mają się znaleźć w dodatkowym dodatku do OiP ;)
 
     
Pawelec123456 
Mistrz handlowy

Dołączył: 21 Sty 2013
Posty: 93
Wysłany: Czw 16 Maj, 2013   

Errata wyszła już po angielsku i jest tragiczna, masakryczna i w ogóle do niczego. Galakta nie ma po co jej wydawać, bo zaproponowane tam zasady kompletnie się nie sprawdzają (testowane w praktyce przeze mnie i ludzi z BGG). Na BGG trwa dyskusja jak połączyć wszystkie dodatki, rozwiązanie jest już blisko i jak tylko opracujemy ostateczną wersję to postaram się ją tu wrzucić. Jest nawet pomysł jak połączyć Żeglarzy i OiP (plansza jest OGROMNA).
 
     
Kościuszkowiec

Dołączył: 23 Lis 2011
Posty: 41
Wysłany: Czw 16 Maj, 2013   

A widziałeś może pomysł (chyba oficjalny) Klausa...?
http://www.catan.com/game...le-combinations
 
     
Borg 
Metamind


Dołączył: 12 Lis 2012
Posty: 201
Skąd: Kwadrant Delta
Wysłany: Pią 17 Maj, 2013   

Według nas te przedstawione powyżej połączenie z Miastami (bo prawie zawsze o to się rozchodzi) powinno się sprawdzić. Niejednokrotnie graliśmy już włączając Miasta "na chama" w różne scenariusze, często także w te niby nie polecane i nigdy jakiegoś problemu z tym nie było.
No a Żeglarze to wiadomo, że raczej nie zdadzą tu egzaminu, skoro powstała zupełnie inna koncepcja statków. Ale zawsze można ich wykorzystać do powiększenia morza i nowych lądów.
Szkoda, że nie ma OiP w wersji drewnianej. :(
_________________
I am the beginning... the end.
The one who is many.
I am the borg. I am the collective.
I bring order to chaos.
 
     
Pawelec123456 
Mistrz handlowy

Dołączył: 21 Sty 2013
Posty: 93
Wysłany: Pią 17 Maj, 2013   

To też jest do niczego, bo na nowych lądach raczej nikt nie dochodzi do skrzyżowania trzech heksów, a na skrzyżowaniu dwóch nikt nie stawia miast. To wymaga zmiany w ułożeniu planszy, tak żeby było więcej lądu na starcie i opłacało się stawiać miasta.
 
     
Kościuszkowiec

Dołączył: 23 Lis 2011
Posty: 41
Wysłany: Nie 19 Maj, 2013   

Ja zauważyłem taką prawidłowość, że na nowych wyspach (i na startowej też) prawie żaden gracz nie stawia dróg bo praktycznie to się nie opłaca. Lepiej jest postawić osadę na wybrzeżu...Jak to u was wygląda?
 
     
Borg 
Metamind


Dołączył: 12 Lis 2012
Posty: 201
Skąd: Kwadrant Delta
Wysłany: Nie 19 Maj, 2013   

Nie zgadzamy się. Jeśli jest dostęp tylko do dwóch pól, ale z dobrymi numerkami to się opłaca postawić miasto.
_________________
I am the beginning... the end.
The one who is many.
I am the borg. I am the collective.
I bring order to chaos.
 
     
Pawelec123456 
Mistrz handlowy

Dołączył: 21 Sty 2013
Posty: 93
Wysłany: Nie 19 Maj, 2013   

Borg napisał/a:
Nie zgadzamy się. Jeśli jest dostęp tylko do dwóch pól, ale z dobrymi numerkami to się opłaca postawić miasto.


No właśnie to słowo:
Borg napisał/a:
Jeśli


Może zdarzyć się partia podczas której nie będzie takich miejsc (na pięć rozegranych partii Odkrywców i Piratów u nas były to cztery), a wtedy mamy agonię przy stole... Gra ma funkcjonować jak należy zawsze, a nie tylko jak numery się dobrze ułożą.
 
     
Borg 
Metamind


Dołączył: 12 Lis 2012
Posty: 201
Skąd: Kwadrant Delta
Wysłany: Nie 19 Maj, 2013   

Ale taka gra nigdy nie będzie zawsze dobrze funkcjonować. Tu jest zbyt dużo czynników losowych. Niedawno mieliśmy partię, gdzie co chwilę wypadały 3 i 8, 6 od przypadku do przypadku, 4 ani razu przez całą grę, a 12 w którymś momencie chyba ze trzy czy cztert razy z rzędu. Na kostki nie ma lekarstwa i naprawdę nie należy się bać tych "słabych" numerków.
_________________
I am the beginning... the end.
The one who is many.
I am the borg. I am the collective.
I bring order to chaos.
 
     
Kościuszkowiec

Dołączył: 23 Lis 2011
Posty: 41
Wysłany: Pon 20 Maj, 2013   

A graliście może w scenariusz totalny Odkrywcy i Piraci. Niby wyspy są trochę większe, ale praktycznie nadal nie opłaca się budować dróg. Moim zdaniem gra jest troszeczkę niedopracowana właśnie pod tym względem. Jedynym rozwiązaniem jakie przychodzi mi do głowy to jest układanie żetonów o małym prawdopodobieństwie rzutu (2,3,11,12...) na polach wybrzeża, tak aby wymusić stawianie dróg, w następstwie osad i iść w głąb wyspy. Co o tym sądzicie?
 
     
Borg 
Metamind


Dołączył: 12 Lis 2012
Posty: 201
Skąd: Kwadrant Delta
Wysłany: Sro 22 Maj, 2013   

Gdyby nie scalone pola morza to możnaby nieodkryte tereny ułożyć bardziej losowo. Może da się je zastąpić polami z żeglarzy?
_________________
I am the beginning... the end.
The one who is many.
I am the borg. I am the collective.
I bring order to chaos.
 
     
Kościuszkowiec

Dołączył: 23 Lis 2011
Posty: 41
Wysłany: Sro 22 Maj, 2013   

Już jestem, wraz z moimi współtowarzyszami, po scenariuszu ,,Obozy piratów". Gra się zdecydowanie ciekawiej niż w I scenariuszu, jednak nadal nie potrafimy rozwiązać problemu dróg... :(
Mam ciągle nieodparte wrażenie, że gra została zrobiona trochę na kolanie, bo tak naprawdę to:
- ryby znamy z Kupców i Barbarzyńców (co prawda inna mechanika ale motyw ten sam)
- wyspa przypraw to nowość, ale już korzyści płynące z wymiany są banalne, wręcz śmieszne jak dla mnie, gdyż podobne mechanizmy znamy już z Kupców i Barbarzyńców
- obozy piratów to coś na wzór złotonośnej rzeki w Żeglarzach..
- powiększenie obszaru rozgrywki miało już miejsce częściowo w Żeglarzach

Czy gra nie została zrobiona wyłącznie dla zysku, niech każdy odpowie sobie sam.
 
     
Borg 
Metamind


Dołączył: 12 Lis 2012
Posty: 201
Skąd: Kwadrant Delta
Wysłany: Sro 22 Maj, 2013   

Biorąc pod uwagę, że na każdej z nieodkrytych wysp pola dające surowce to mniej niż połowa to faktycznie budowanie dróg i rozbudowa mogą być nieopłacalne, zwłaszcza, że budowanie dróg nie pozwala na odkrywanie nowych terenów (absurd?).

Jeśli chodzi o ryby to Borg mieli zupełnie inną wizję mechaniki. Według nas na polu z łowiskiem powinien być normalnie żeton i każdy gracz, który ma przy niem zaprakowany statek otrzymuje rybki, kiedy wypadnie liczba z żetonu - chcesz łowić, to zarzucasz sieci i czekasz aż coś wpadnie, a nie podpływasz na gotowe, żeby tylko zabrać. W ten sposób gracze musieliby decydować, czy chcą coś robić, czy decydują się na unieruchomienie na jakiś czas swojego statku, a tak to każdy widzi gdzie akurat są ryby i jeśli ma coś w okolicy to podpłynie, aby je zabrać.

Motyw ze statkami przewożącymi towary i ludzi uważamy za bardzo pomysłowy, podobnie osady portowe i osadników, ale cała reszta jakoś nam nie podchodzi, podobnie jak większość scenariuszy z Kupców i Barbarzyńców.
No i szkoda, że każdy kolejny dodatek nie bierze pod uwagę Miast i Rycerzy, który jak dotąd chyba jest bezkonkurencyjny. Niby są te wymyślone na siłę zasady łączenia, ale zwykle takie "na chama".
Biorąc dodatkowo pod uwagę niekompatybilność z wersją drewnianą chyba sobie ten dodatek również odpuścimy.
_________________
I am the beginning... the end.
The one who is many.
I am the borg. I am the collective.
I bring order to chaos.
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0.14 sekundy. Zapytań do SQL: 12