galakta.pl galakta.pl
Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Wątpliwości w zasadach - podstawka i Exodus
Autor Wiadomość
VoldBart

Dołączył: 26 Lut 2012
Posty: 19
Wysłany: Nie 07 Kwi, 2013   Wątpliwości w zasadach - podstawka i Exodus

Siemanko. Mam parę pytań co do zasad BSG i dodatku Exodus.

1. Czy gracz może wyjść z więzienia w wyniku działania karty kryzysu, która mówi, że np. Prezydent wybiera postać i wysyła ją do ambulatorium? A dodatkowo czy z aresztu mogę rzucać rozkazy prezydenckie?
2. Ilość kart lojalności w dodatku Exodus - o 1 kartę więcej w talii niż w podstawce. Wytłumaczy mi ktoś po co to jest? Przecież w tym wypadku np. w grze na 5 osób może trafić się tylko 1 cylon (bo 1 karta zostaje niewykorzystana i może to być karta Jesteś Cylonem)
3. Aktywacja ciężkich raiderów i znacznika na torze abordażu. Mianowicie ujawniony Cylon aktywował obszar Flota Cylonów i wybrać ciężkie raidery. Na torze abordażu jest znacznik centuriona. W związku z tym przesuwają się ciężkie raidery i znacznik na polu abordażu, tak? A co w przypadku gdy nie ma ciężkiego raidera (ale są basestary) i znacznik na polu abordażu. Startują cięzkie raidery i jednocześnie przesuwam znacznik?
4. Na Superkryzysy nie działają zdolności postaci, karty umiejętności, ale czy działają karty umiejętności testowych?
5. Można atakować w Exodusie atomówką pole bez basestara?
6. Wariant Mgławicy Jońskiej. Czy wykorzystane żetony traumy (np. po odkryciu sprzymierzeńca) wracają do puli żetonów czy odkłada się je do pudełka?
7. Niech mi ktoś wyjaśni punkt C z Bitwy w Mgławicy Jońskiej. Mianowicie: "Przesunąć znacznik floty na pole startowe tory Przygotowania do skoku. Należy zauważyć, że to polecenie zastępuje krok Przesuwanie znacznika floty skoku floty"
 
     
EstEst
Frakkin' EstEst

Dołączył: 01 Wrz 2009
Posty: 2507
Skąd: Kraków
Wysłany: Nie 07 Kwi, 2013   

Lepiej byłoby pisać w wątku podwieszonym na górze: http://www.forum.galakta.pl/viewtopic.php?t=1636

Ale nie czepiajmy się:

1. Nie (na początku można było, ale potem autor gry zmienił zdanie). Tak.

2. No, to jest duży minus, acz zdarza się rzadko (zwłaszcza przy grze z NPC-ami, gdzie egzekucji robi się więcej). Ale jeszcze większym minusem było to, co się działo przed wprowadzeniem tego.

Teraz działa to tak: kiedy gracz odrzuca z jakichś przyczyn swoje karty lojalności (egzekucja, wypełnienie misji, final five itp.), to do tej jednej nadwyżkowej karty lojalności (przed fazą ujawnionych Cylonów tych nadwyżkowych kart jest więcej, ale to detal) dokłada się jedną ze stosu nieużywanych ,,Nie jesteś Cylonem'', po czym miesza się je i gracz, który utracił kartę lojalności, dobiera nową.

Dawniej, nie dobierało się w takiej sytuacji kart lojalności, co powodowało patologie: np. ludzie, mając zapas morale, w wolnej chwili wykonywali egzekucję na jakiejś istotnej postaci (np. admirale), jeśli był Cylonem, to super, a jeśli nie, to wybierał postać, która zapewniała mu nadal bycie admirałem - nie miał nowych kart lojalności, więc ludzkość miała pewnego admirała, a potem się wprowadzało stan wojenny i paranoję diabli brali. Głupie, nie? A teraz - jest dodatkowe ryzyko egzekucji: można czasem zabić człowieka, a wróci Cylon (albo przynajmniej ktoś, kto musi wypełnić jakąś misję). Taka akcja więcej nie przechodzi.

3. Tak. Tak.

4. Moim zdaniem tak, ale poczekałbym jeszcze na potwierdzenie.

5. Tak.

6. Wracają do puli. W szczególności wraca śmierć przez traumę ;)

7. Chodzi o sytuację, gdy w wyniku jakichś okoliczności, po skoku w Mgławicę Jońską znacznik floty nie byłby na starcie. Może to wynikać na przykład ze skoku o 3 za 4 paliwa (zapomniałem nazwy), który daje przesunięcie znacznika do przodu, albo ze zdania kryzysu ,,Legendarne odkrycie'', gdy gracze są na odległości 7.
 
     
VoldBart

Dołączył: 26 Lut 2012
Posty: 19
Wysłany: Pon 08 Kwi, 2013   

Dzięki za odpowiedzi :) . Jeszcze parę wątpliwości się nasunęło.

1. Czy kartą Kworum mówiącą o tym, że "Wybierz postać i przekaż jej pozycję CAGa lub Admirała" można wyciągnąć kogoś z więzienia? Chodzi mi o sytuacje, że np. ktoś jest w więzieniu, ja jako prezydent zagrywam na niego powyższą kartę kworum i przekazuję mu admiralicje. Czy w związku z tym będzie on mógł wyjść z więzienia i zostać admirałem? Albo czy może chociaż być admirałem w więzieniu?
2. Głupio to zabrzmi, ale czy mogę rzucić kartę (Strategiczne planowanie) plus 2 do rzutu kością w przypadku, gdy raider wykonuje atak na vipera?
3. Sytuacja taka:
Lee dostaje rozkaz prezydencki będąc na pokładzie Galactici. Używa swojej jednorazowej zdolności i aktywuje 6 nieobsadzonych viperów, a jednocześnie korzysta ze swojej wielokrotnej umiejętności i decyduje się go pilotować. Rozumiem, że to liczone jest jako jedna akcja. Czy może jeszcze w ramach rozkazu prezydenckiego wykonać jeszcze jedną akcję (bo teoretycznie się nie poruszał) i np. zaatakować?
 
     
EstEst
Frakkin' EstEst

Dołączył: 01 Wrz 2009
Posty: 2507
Skąd: Kraków
Wysłany: Pon 08 Kwi, 2013   

1. Nie. Admirał nie może być w więzieniu. Np. Ellen Tigh (z dodatku Pegasus) ma zdolność przejęcia admiralicji na turę, ale w więzieniu nie może z niej skorzystać. Jedynym wyjątkiem jest sytuacja, gdy w więzieniu siedzą wszyscy.

2. Oczywiście :)

3. Tak, oczywiście o ile jedną z tych sześciu aktywacji było wystartowanie vipera. Co więcej, może wykonać nawet dwie akcje: jedna mu została z rozkazu prezydenckiego, a drugą zdobywa dodatkowo za każdym razem, gdy korzysta ze zdolności jednorazowej.

Z typowych tricków Lee, warto zauważyć, że on praktycznie nigdy nie startuje z pokładu hangarowego: zawsze lepiej jest nim pójść do dowództwa, aktywować obszar, i poza wskoczeniem do vipera i dodatkową akcją może dzięki temu jeszcze aktywować innego vipera.
 
     
VoldBart

Dołączył: 26 Lut 2012
Posty: 19
Wysłany: Wto 09 Kwi, 2013   

Super, dzięki. Jeszcze się pojawiła kwestia Sturbuck gdy dostaje rozkaz prezydencki będąc w viperze. Ile ruchów/ataków może wykonać? Czy moze zaatakowac cztery razy, czy moze przelecic 2 razy i 2 razy atakowac czy moze przeleciec 2 razy i 4 razy atakowac
 
     
mafiafb 


Wiek: 39
Dołączył: 11 Gru 2012
Posty: 128
Skąd: Szczecin
Wysłany: Wto 09 Kwi, 2013   

VoldBart napisał/a:
Super, dzięki. Jeszcze się pojawiła kwestia Sturbuck gdy dostaje rozkaz prezydencki będąc w viperze. Ile ruchów/ataków może wykonać? Czy moze zaatakowac cztery razy, czy moze przelecic 2 razy i 2 razy atakowac czy moze przeleciec 2 razy i 4 razy atakowac

Nie jestem, pewien czy mówimy o tej samej karcie, ale jeżeli chodzi Ci o kartę "Executive Order to zauważ, że Starbuck może skorzystać ze swojej zdolności tylko jeżeli rozpoczęła swoją turę w Viperze. Karta XO jest rzucana przez kogoś innego na Starbuck, więc nie jest to jej tura ALE istnieje inna możliwość. Starbuck zaczynając turę w Viperze może sama na siebie zagrać "Critical Situation". Tym samym w fazie ruchu może wykonać jedną akację a następnie korzystając z swojej zasady specjalnej w fazie akcji wykonać dwie akcje. Tym samym ma trzy akcje w jednej turze. Ewentualnie ma akcję, ruch, akcję (albo a,a,r).
_________________
--
Pozdrawiam
 
     
VoldBart

Dołączył: 26 Lut 2012
Posty: 19
Wysłany: Sro 10 Kwi, 2013   

A karta Critical Situation to nie jest czasem karta z dodatku Pegasusa? Niemniej dzięki za pomoc bo w sumie nie zauważyłem, że ona ma dwie akcje jak swoją turę zacznie w viperze :P

Przepraszam, że tak Was męczę, ale po wczorajszej grze pojawiły się kolejne wątpliwości.

1. Karta kryzysu "Powrót do służby", w której CAG wybiera. Chodzi mi o górną opcję mówiącą "Każda postać na Galactice posiadająca w swoim zestawie umiejętności pilotaż może natychmiast wystartować viperem (...)" Mamy pilota w więzieniu. Może wyjść czy nie?
2. W którym momencie Gaius bierze dodatkową kartę umiejętności. Po tym jak zobaczy kryzys czy przed.
3. Czy można na własne życzenie wejść do ambulatorium lub więzienia?
4. Tak dla pewności. Jeżeli nie ma już na głównej planszy statków cywilnych (ale są vipery) to raidery i tak zaatakują galactice?
 
     
mafiafb 


Wiek: 39
Dołączył: 11 Gru 2012
Posty: 128
Skąd: Szczecin
Wysłany: Sro 10 Kwi, 2013   

VoldBart napisał/a:
A karta Critical Situation to nie jest czasem karta z dodatku Pegasusa? Niemniej dzięki za pomoc bo w sumie nie zauważyłem, że ona ma dwie akcje jak swoją turę zacznie w viperze :P

Przepraszam, że tak Was męczę, ale po wczorajszej grze pojawiły się kolejne wątpliwości.

1. Karta kryzysu "Powrót do służby", w której CAG wybiera. Chodzi mi o górną opcję mówiącą "Każda postać na Galactice posiadająca w swoim zestawie umiejętności pilotaż może natychmiast wystartować viperem (...)" Mamy pilota w więzieniu. Może wyjść czy nie?
2. W którym momencie Gaius bierze dodatkową kartę umiejętności. Po tym jak zobaczy kryzys czy przed.
3. Czy można na własne życzenie wejść do ambulatorium lub więzienia?
4. Tak dla pewności. Jeżeli nie ma już na głównej planszy statków cywilnych (ale są vipery) to raidery i tak zaatakują galactice?

Ad.1. Nie ;)
Ad.2. After you draw... czyli po tym jak wyciągniesz kryzys i sprawdzisz jakie kart są na nim wymagane.
Ad.3. Nie- Na obszary z żółta obwódką nie można wchodzić samemu.
Ad.4. Dobre pytanie. Raidery atakują w następującej kolejności -
a) atak nie obsadzonego Vipera znajdującego się na tym samym polu co Raider
b) atak pilotowanego Vipera znajdującego się na tym samym polu co Raider
c) niszczenie statku cywilnego znajdującego się na tym samym polu co Raider
b) ruch do najbliższego statku cywilnego, jeżeli nie ma na polu ani Vipera ani cywiliana (jeżeli dwa cywilne są oddalone po równo to ruszamy się zgodnie z ruchem wskazówek zegara)
d) atak Galactici.
Rozumem, że nawiązujesz od sytuacji, kiedy na polu z Raiderem nie ma żadnego statku, plus na planszy nie ma statków cywilnych ale np. na innych polach są Viery. Szczerze mówiąc sam nie wiem, czy w takiej sytuacji Raider strzeli do Galactici czy uszy się do najbliższego Vipera.
_________________
--
Pozdrawiam
 
     
Sigismond
Dyr. Gab. Prezydenta


Dołączył: 21 Maj 2010
Posty: 796
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sro 10 Kwi, 2013   

Strzeli do Galactici - algorytm nie zawiera opcji "ruch do najbliższego vipera".

Swoją drogą podczas pierwszej rozgrywki z Exodusem tak się ucieszyliśmy z opcji ewakuowania, że w pewnym momencie się zagalopowaliśmy i oczyściliśmy planszę z wszystkich statków cywilnych, a dookoła było pełno raiderów. Nieźle się zdziwiliśmy jak była aktywacja raiderów - w ten sposób otrzymaliśmy ze 3 uszkodzenia na raz.
 
     
mafiafb 


Wiek: 39
Dołączył: 11 Gru 2012
Posty: 128
Skąd: Szczecin
Wysłany: Sro 10 Kwi, 2013   

Sigismond napisał/a:
(...)
Swoją drogą podczas pierwszej rozgrywki z Exodusem tak się ucieszyliśmy z opcji ewakuowania, że w pewnym momencie się zagalopowaliśmy i oczyściliśmy planszę z wszystkich statków cywilnych, a dookoła było pełno raiderów. Nieźle się zdziwiliśmy jak była aktywacja raiderów - w ten sposób otrzymaliśmy ze 3 uszkodzenia na raz.

Wstyd się przyznać ale my 'doczytaliśmy' tę zasadę po kilkunastu rozgrywkach dopiero ;) Ot zwyczajnie z nudów czytałem instrukcję i ... ;) Z drugiej strony nie za często nam się zdarzała taka sytuacja i z tego co pamiętam to po prostu krążyliśmy Raiderami dookoła Galactici. No ale było minęło, teraz gramy już z tą zasadą.
_________________
--
Pozdrawiam
 
     
VoldBart

Dołączył: 26 Lut 2012
Posty: 19
Wysłany: Czw 11 Kwi, 2013   

No ja właśnie miałem taką sytuację, że w fazie rozstajów dwa razy trzeba było aktywować raidery, a że było ich 8 to atakowały 16 razy. Cztery uszkodzenia Gali dostaliśmy :P
 
     
VoldBart

Dołączył: 26 Lut 2012
Posty: 19
Wysłany: Pią 12 Kwi, 2013   

Pojawiła się jeszcze jedna wątpliwość podczas gry Lee Adamą jak jest CAGiem. Jest taka sytuacja.

Lee korzysta z akcji z karty postaci (CAG - akcja) i aktywuje 6 nieobsadzonych viperów. Aktywował 3 co były na planszy i 3 wystartował nowe. Jego druga zdolność (Alarmowy pilot Vipera) mówi o tym, że może zdecydować się pilotować jednego z wystawionych viperów i mieć jeszcze jedną akcje. W związku z tym, może skorzystać z akcji z karty pozycji CAG i "Raz na turę kiedy pilotujesz vipera możesz aktywować jednego nieobsadzonego vipera, a następnie wykonać jeszcze jedną akcję". Czyli może jeszcze raz wykonać aktywację vipera i sobą wykonać np. atak? Dobrze to rozumiem?
 
     
sirafin 
Antropomorficzna...


Dołączył: 27 Sty 2009
Posty: 2399
Skąd: Sopot
Wysłany: Pią 12 Kwi, 2013   

Dobrze. Cyloni cię znienawidzą.
_________________
Moje planszówki
 
     
ataman

Dołączył: 19 Cze 2013
Posty: 64
Wysłany: Sro 19 Cze, 2013   

VoldBart napisał/a:
2. Ilość kart lojalności w dodatku Exodus - o 1 kartę więcej w talii niż w podstawce. Wytłumaczy mi ktoś po co to jest? Przecież w tym wypadku np. w grze na 5 osób może trafić się tylko 1 cylon (bo 1 karta zostaje niewykorzystana i może to być karta Jesteś Cylonem)


EstEst napisał/a:
2. No, to jest duży minus, acz zdarza się rzadko (zwłaszcza przy grze z NPC-ami, gdzie egzekucji robi się więcej). Ale jeszcze większym minusem było to, co się działo przed wprowadzeniem tego.

Teraz działa to tak: kiedy gracz odrzuca z jakichś przyczyn swoje karty lojalności (egzekucja, wypełnienie misji, final five itp.), to do tej jednej nadwyżkowej karty lojalności (przed fazą ujawnionych Cylonów tych nadwyżkowych kart jest więcej, ale to detal) dokłada się jedną ze stosu nieużywanych ,,Nie jesteś Cylonem'', po czym miesza się je i gracz, który utracił kartę lojalności, dobiera nową.

Dawniej, nie dobierało się w takiej sytuacji kart lojalności, co powodowało patologie: np. ludzie, mając zapas morale, w wolnej chwili wykonywali egzekucję na jakiejś istotnej postaci (np. admirale), jeśli był Cylonem, to super, a jeśli nie, to wybierał postać, która zapewniała mu nadal bycie admirałem - nie miał nowych kart lojalności, więc ludzkość miała pewnego admirała, a potem się wprowadzało stan wojenny i paranoję diabli brali. Głupie, nie? A teraz - jest dodatkowe ryzyko egzekucji: można czasem zabić człowieka, a wróci Cylon (albo przynajmniej ktoś, kto musi wypełnić jakąś misję). Taka akcja więcej nie przechodzi.


Chciałbym podzielić się informacją, że w ostatniej mojej rozgrywce w BSG (na 5 graczy z Exodusem) zdarzyło się właśnie tak, że druga karta "Jesteś Cylonem" nie została wylosowana i to mimo tego, że mieliśmy dwa przypadki śmiertelne u ludzi i dwa wypełnione osobiste cele (czyli 4 razy losowano 1 z 2 kart i za każdym razem losowana była karta "Nie jesteś Cylonem"). Mimo tak nieprawdopodobnego splotu wydarzeń ludzie przegrali :lol: - dużą rolę odegrała paranoja wzajemnych oskarżeń i szczególna nieufność wobec osoby, która losowała nową kartę lojalności, co w połączeniu z pechem przy losowaniu kryzysów i świetną grą doświadczonego jedynego Cylona zaowocowało porażką.

Początkowo też nie podobało mi się to, że taka sytuacja jak niewylosowanie drugiej karty "Jesteś Cylonem" jest w ogóle możliwa, ale po tej ostatniej partii stwierdzam, że to nie problem. :wink:
 
     
mafiafb 


Wiek: 39
Dołączył: 11 Gru 2012
Posty: 128
Skąd: Szczecin
Wysłany: Czw 20 Cze, 2013   

Przyznam szczerze, że nie rozumiem o czym mówicie. W naszych grach nie zdarzyło się aby ilość kart lojalnościowych była niewystarczająca. Przy grze na 5 osób daje się 10 kart, w tym oczywiście 2 cylonów (plus oczywiście poprawka na Baltara czy Boomer). Jak jest możliwe, żeby zostawały jakieś karty lojalnościowe? Poza tym sytuacja, że ludzie mają nadmiar morale i dokonują egzekucji z nudów może być wynikiem złej gry cylonów lub braku takich postaci w pierwszym losowaniu.
_________________
--
Pozdrawiam
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0.42 sekundy. Zapytań do SQL: 13