  | 
               
                  galakta.pl
                   
                  Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta
  
                  
                | 
                            
          
         		            
 
	
			| 
		Pytanie od początkującego | 
    
    
   
      | Autor | 
      Wiadomość | 
    
            
      
         
		 Pollus [Usunięty]		  
		 
          
                  
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: Pią 30 Lis, 2012   Pytanie od początkującego
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               Założyłem ten temat, żeby wklepywac do niego wszystkie wątpliwości jakie mi się nasuną podczas grania. (btw. nie spodziewałem się że ta gra będzie taka rewelacyjna   )
 
Na dziś tylko jedno pytanie:
 
1. Czy jeśli jestem w zwarciu z 2 przeciwnikami, to czy mogę użyć akcji między atakiem jednego stwora, a atakiem kolejnego? | 
             
						          
       | 
    
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
    
	  
      
		  | 
    
   
         
      
         
		 Tarkun [Usunięty]		  
		 
          
                  
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: Sob 01 Gru, 2012   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               | Z tego co pamiętam to nie, możesz użyć akcji pomiędzy obroną a atakiem, ale pomiędzy poszczególnymi atakami nie. | 
             
						          
       | 
    
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
    
	  
      
		  | 
    
   
         
      
         
		 kufel [Usunięty]		  
		 
          
                  
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: Sob 01 Gru, 2012   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
                	  | Tarkun napisał/a: | 	 		  | Z tego co pamiętam to nie, możesz użyć akcji pomiędzy obroną a atakiem, ale pomiędzy poszczególnymi atakami nie. | 	  
 
No to źle pamiętasz   
 
Instrukcja str. 18
 
Rozpatrywanie ataków wrogów
 
Aby rozpatrzyć ataki wrogów, gracze powinni wykonać kolejno 4 poniższe kroki. Pod koniec każdego kroku gracze mogą zagrywać karty wydarzeń lub wykonywać akcje.
 
1. Wybrać wroga.
 
2. Zadeklarować obrońcę.
 
3. Rozpatrzyć efekt cienia.
 
4. Ustalić obrażenia z walki.
 
Pierwszy gracz powtarza te 4 kroki dla każdego wroga. 
 
Kiedy pierwszy gracz rozpatrzy wszystkie wymierzone w niego ataki wrogów, przychodzi kolej gracza po lewej itd
 
 
Czyli w praktyce wygląda to tak:
 
1. Wybierasz wroga - możesz zagrywać karty wydarzeń lub wykonywać akcje
 
2. Deklarujesz obrońcę - możesz zagrywać karty wydarzeń lub wykonywać akcje
 
3. Rozpatrujesz efekt cienia - możesz zagrywać karty wydarzeń lub wykonywać akcje
 
4. Ustalasz obrażenia z walki - możesz zagrywać karty wydarzeń lub wykonywać akcje
 
Wskazujesz kolejnego wroga czyli przechodzisz do punktu 1... | 
             
						          
       | 
    
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
    
	  
      
		  | 
    
   
         
      
         
		 Tarkun [Usunięty]		  
		 
          
                  
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: Sob 01 Gru, 2012   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
                	  | kufel napisał/a: | 	 		  No to źle pamiętasz    | 	  
 
 
Fakt, dwa tygodnie już prawie nie grałem i zasady wyleciały z głowy      Musze dokończyć malować figsy do Descenta i ruszyć na Morię, bo zapomnę całkiem jak się gra    | 
             
						          
       | 
    
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
    
	  
      
		  | 
    
   
         
      
         
		 Pollus [Usunięty]		  
		 
          
                  
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: Sob 01 Gru, 2012   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               1. Górski Troll, jego obrażenia które wykraczają poza wartość pozostałych pkt wytrzymałości postaci ranionej tym atakiem zostają przydzielone jako wzrost poziomu zagrożenia. Co jeśli atak jest niebroniony? jego obrażenia wchodzą w jednego z bohaterów, czy idą tylko jako wzrost wskaźnika zagrożenia?
 
 
2. Wargowie, napisane jest że jeśli dostaną one kartę cienia pozbawioną efektu to po zakończeniu ataku należy je cofnąć do ich strefy przeciwności. Cofają się przed czy po moim kontrataku? | 
             
						          
       | 
    
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
    
	  
      
		  | 
    
   
         
      
         
		 Burner82 [Usunięty]		  
		 
          
                  
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: Sob 01 Gru, 2012   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               1. Moim skromnym zdaniem - i tak gram - jeśli atak nie jest broniony, to zgodnie z zasadami obrażenia należy przypisać jednemu bohaterowi, a dopiero resztą zwiększyć poziom zagrożenia. 
 
 
Co do drugiego się nie wypowiem, bo na razie nie używam kart cienia    | 
             
						          
       | 
    
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
    
	  
      
		  | 
    
   
         
      
         
		 schen [Usunięty]		  
		 
          
                  
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: Sob 01 Gru, 2012   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               | 2. Wargów cofasz przed kontratakiem, wybitnie irytująca karta :p | 
             
						          
       | 
    
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
    
	  
      
		  | 
    
   
         
      
         
		 Pollus [Usunięty]		  
		 
          
                  
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: Sob 01 Gru, 2012   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               1. Jeśli wystawię Gandalfa z karty (nie pamiętam nazwy) o koszcie jeden, która pozwala mi wystawić sojusznika do gry ale pod koniec fazy muszę go zabrać na rękę, to czy Gandalf pod koniec tury zostaje mi cały czas na ręce, czy muszę go odrzucić?
 
 
2. Jeśli jest w grze karta celu, to odkrywa się wierzchnią kartę spotkania i ustawia ją jako "strażnika". Jeśli wylosowana karta to Podstęp, co wtedy robię? | 
             
						          
       | 
    
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
    
	  
      
		  | 
    
   
         
      
         
		 kufel [Usunięty]		  
		 
          
                  
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: Sob 01 Gru, 2012   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               1) Gandalf wraca na rękę, czemu miałbyś go odrzucać?
 
2) Rozpatrujesz efekt karty i tyle, strażnikiem był tylko ten efekt
 
 
 	  | Burner82 napisał/a: | 	 		  
 
Co do drugiego się nie wypowiem, bo na razie nie używam kart cienia    | 	  
 
qe? jak to nie używasz kart cienia     | 
             
						          
       | 
    
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
    
	  
      
		  | 
    
   
         
      
         
		 Pollus [Usunięty]		  
		 
          
                  
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: Sob 01 Gru, 2012   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               1. Jeszcze pytanie co do kart celów. Jak się pozbędę "strażnika", to czy muszę od razu ją zabrac (podłączyć do bohatera), czy może sobie leżeć aż w końcu się zdecyduje. Chodzi mi o te przedmioty potrzebne w 3 ze scenariuszy z podstawki. Mają one negatywny efekt dla właściciela, dlatego nie chciałbym ich brać od razu do siebie. 
 
 
2. Czy ci strażnicy normalnie dodają swoje punkty do podliczania wartości przeciwności?
 
 
A o Gandalfie miałem wątpliwości, ponieważ ma on cechę że pod koniec tury trzeba go odrzucić. Nie wiedzialem czy ta cecha przypadkiem nie działa także po za grą gdy już się raz go wrzuciło do gry. | 
             
						          
       | 
    
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
    
	  
      
		  | 
    
   
         
      
         
		 kufel [Usunięty]		  
		 
          
                  
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: Sob 01 Gru, 2012   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               1. kartę bierzesz wtedy kiedy spełnisz określone wymagania, na ogół jest to akcja. Napisz o jaką kartę konkretnie chodzi
 
2. Strażnik cały czas jest w strefie przeciwności więc dodaje swoją siłę zagrożenia.
 
 
Co do Gandalfa, zwróć uwagę, że zagranego "normalnie" (z ręki) odrzucasz na koniec RUNDY, zaś Gandalfa wystawionego przez Atak z zaskoczenia (bo chyba o ta kartę chodzi) cofasz na rękę pod koniec FAZY, w której został zagrany. | 
             
						          
       | 
    
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
    
	  
      
		  | 
    
   
         
      
         
		 Berestaszek [Usunięty]		  
		 
          
                  
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: Nie 02 Gru, 2012   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               Prosto z instrukcji: Strzeżona
 
Słowo kluczowe strzeżona można znaleźć na 
 
niektórych kartach celów. Gdy karta celu z tym słowem 
 
kluczowym zostanie odkryta z talii Spotkań, należy 
 
odkryć kolejną kartę z talii Spotkań, dołączyć ją do tej 
 
karty celu i umieścić je razem w strefi e przeciwności. 
 
Gracze nie mogą zdobyć tego celu, dopóki dołączona 
 
jest do niego jakakolwiek karta Spotkania. Kiedy 
 
tylko gracze poradzą sobie z tym spotkaniem, karta 
 
celu pozostanie w strefi e przeciwności, dopóki ktoś jej 
 
nie zdobędzie. Jeśli karta, która ma zostać dołączona 
 
do karty celu, okaże się kolejną kartą ze słowem 
 
kluczowym strzeżona, należy ją umieścić w strefi e 
 
przeciwności obok pierwszej karty celu, a potem 
 
wylosować kolejną kartę z talii Spotkań i dołączyć ją
 
do pierwszej z kart ze tym słowem kluczowym.
 
Karty obszarów i wrogów dołączone do kart 
 
strzeżonych celów wciąż dodają swoją siłę zagrożenia 
 
do sumy zagrożenia strefy przeciwności. Zależnie od 
 
rodzaju dołączonej do karty strzeżonego celu karty, 
 
należy sobie z nią poradzić w następujący sposób:
 
Wróg: Wróg opuszcza grę, kiedy zostanie pokonany 
 
lub w wyniku działania efektu karty.
 
Obszar: Obszar opuszcza grę, kiedy zostanie w pełni 
 
zbadany lub w wyniku działania efektu karty.
 
Podstęp: Efekty podstępu są rozpatrywane albo 
 
anulowane (karty podstępów aktywują się natychmiast, 
 
kiedy zostaną odkryte).
 
Kiedy wszystkie karty dołączone do kart strzeżonych 
 
celów zostaną usunięte, gracze mogą zdobyć cel
 
w sposób opisany w treści danej karty
 
 
Także jak pokonasz to co tam się znajduje to może ta karta sobie leżeć i leżeć dopóki ktoś nie zdobędzie    | 
             
						          
       | 
    
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
    
	  
      
		  | 
    
   
         
      
         
		 JollyRoger1916 [Usunięty]		  
		 
          
                  
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: Nie 02 Gru, 2012   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
                	  | kufel napisał/a: | 	 		  qe? jak to nie używasz kart cienia     | 	  
 
 
W instrukcji przecież jest napisane, że początkujący gracze mogą sobie zmniejszyć poziom trudności i nie używać kart cienia. | 
             
						          
       | 
    
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
    
	  
      
		  | 
    
   
         
      
         
		 Burner82 [Usunięty]		  
		 
          
                  
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: Nie 02 Gru, 2012   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
                	  | JollyRoger1916 napisał/a: | 	 		   	  | kufel napisał/a: | 	 		  qe? jak to nie używasz kart cienia     | 	  
 
 
W instrukcji przecież jest napisane, że początkujący gracze mogą sobie zmniejszyć poziom trudności i nie używać kart cienia. | 	  
 
 
I dokładnie tak robię - na razie gram tylko solo, więc gra bywa trudna i bez kart cienia (zwłaszcza przy moim braku szczęścia przy dobieraniu kart spotkań   ). Jak już trochę się zorientuję we wszystkich sferach, to będę mógł sobie życie komplikować.
 
 
A jeśli chodzi o karty celu, to ja je zostawiam do ostatniej chwili i dopiero wtedy dołączam do bohatera (swoją drogą trzeci scenariusz jest bardzo trudny, próbowałem dziś od samego rana i po jakiś trzydziestu podejściach na razie sobie dam spokój   ). | 
             
						          
       | 
    
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
    
	  
      
		  | 
    
   
         
      
         
		 Berestaszek [Usunięty]		  
		 
          
                  
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: Nie 02 Gru, 2012   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               bez dodatków nawet nie masz co próbować solo go przechodzić    Nawet przy wszystkich dodatkach nigdy nie masz pewności że będzie pewne zwycięstwo ;] kwestia kluczowych bohaterów których potrzebujesz by rozwinąć skrzydła (Dain co daje słoneczka krasnoludom, Niebieski Glorfindel, czy też po prostu jakikolwiek bohater bo zawsze 1 zasób mniej co ture...) | 
             
						          
       | 
    
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
    
	  
      
		  | 
    
   
         
      | 
         
       | 
    
 
       |