galakta.pl galakta.pl
Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Reguły zasady
Autor Wiadomość
mathias999
[Usunięty]

Wysłany: Wto 09 Paź, 2012   

Ja również po lekturze instrukcji mam wrażenie, że prawidłowo do nowej puli wrzucamy wszystkie beżowe (nawet te wylosowane) i dokładamy te z zagranych kart - jedynym wyjątkiem są beżowe usunięte na stałe przez aragorna w wyniku działania karty (nie pamiętam już dokładnie której )
 
     
Galron
[Usunięty]

Wysłany: Wto 09 Paź, 2012   

Dokładnie tak jak piszesz.
 
     
grymir
[Usunięty]

Wysłany: Nie 14 Paź, 2012   

Nie nie wyraźnie pisze - Gracze tworzą nową pulę poszukiwań – wszystkie wcześniej wylosowane żetony z symbolem „Oka”... - a nie wszystkie beżowe inaczej ten wpis nie miałby sensu
 
     
mathias999
[Usunięty]

Wysłany: Nie 14 Paź, 2012   

Istotnie. Strona 43, pkt.2 DRUŻYNA PIERŚCIENIA W MORDORZE.

Mylący dla mnie był zapis ze strony 40 "Pula Poszukiwań" odnoszący się do budowania puli po jej całkowitym wyczerpaniu - to nie to samo co pula Mordoru. Dzięki za zwrócenie uwagi. Zbyt szybkie czytanie instrukcji może dawać takie efekty :grin:
 
     
Avael
[Usunięty]

Wysłany: Nie 14 Paź, 2012   

Prosto z instrukcji:

SPECJALNE ŻETONY POSZUKIWAŃ
Na początku rozgrywki specjalne żetony poszukiwań (żetony o nie-
bieskim tle, w przypadku specjalnych żetonów poszukiwań Drużyny
Pierścienia, lub o czerwonym tle, w przypadku specjalnych żetonów
poszukiwań Cienia) odkłada się na bok. Żetony te mogą wejść do
gry jedynie w wyniku zagrania kart Wydarzeń.
Kiedy dowolny z graczy zagra taką kartę Wydarzenia, odpowiedni
żeton umieszcza się obok puli poszukiwań
. Żeton pozostanie tam,
dopóki Drużyna Pierścienia nie wkroczy do Mordoru (patrz strona
43). Kiedy Drużyna wkroczy do Mordoru, wszystkie takie specjalne
żetony poszukiwań należy umieścić w puli poszukiwań
.
 
     
mathias999
[Usunięty]

Wysłany: Pon 15 Paź, 2012   

z czerwonymi i niebieskimi problemu nie ma, z beżowymi natomiast klarują się dwa rozwiązania, jeśli chodzi o pulę Mordoru:

a)nowa pula to niebieskie + czerwone + tylko beżowe z symbolem oka odkryte podczas wcześniejszych poszukiwań.

b) niebieskie + czerwone + odkryte wcześniej z symbolem oka + pozostałe nieodkryte beżowe

Rozwiązanie A ma pewien feler. Najszybsza trasa dla Drużyny z Rivendell do mordorskiej twierdzy do dystans 12 obszarów - nie każde poszukiwanie musi się zakończyć wylosowaniem oka - nie wszystkie karty umożliwiające dokładanie niebieskich i czerwonych zostaną zagrane - efekt: pula mordoru w przypadkach szczególnych będzie zawierać mniej żetonów poszukiwań niż liczy tor mordoru. Teoretycznie instrukcja tego nie zakazuje, aby taka pula miała np 3 żetony losowane w kółko.

Osobiście wolę rozwiązanie B - bo jest najbardziej chyba dla graczy sprawiedliwe.
Gollum jako przewodnik kasuje zwykłe symbole oka, z drugiej strony może się zdarzyć, że w puli znajdą się same żetony z Zatrzymaniem i wtedy kaplica... Ktoś powie, że nie musi się wtedy drużyna pchać do mordoru i czekać na karty z niebieskimi żetonami itp... ale dwanaście ew. tur najszybszej trasy + x tur na czekanie + x tur na torze mordoru to kupa czasu. W tym czasie Sauron kasuje 10 pkt za zdobyte twierdze - co bynajmniej nie jest takie trudne - to tylko punktowane obszary z Gondoru i Rohanu + jedna twierdza.

Rozwiązanie B zostawia zdecydowanie większe pole do popisu i jest ciekawsze - przynajmniej dla mnie :grin:
 
     
grymir
[Usunięty]

Wysłany: Pon 15 Paź, 2012   

O dobrze napisane . Rozwiązanie b o wiele lepsze i sensowniejsze
 
     
djedi gamer
[Usunięty]

Wysłany: Wto 29 Sty, 2013   

Mam pytanie: Czy jeśli rzut bitwy został zmodyfikowany przez wroga poprzez rzucenie karty bitwy, która mówi, że rzucasz tylko np. 3 kośćmi, to czy przerzut dowódców może być wykonany (w założeniu, że mam 5 jednostek) pięcioma kośćmi?
Na pierwszy rzut oka to sensowne, gdyż modyfikacja dotyczy tylko rzutu bitwy, a nie przerzutu dowódców. Z drugiej strony być może gracz powinien wybrać do bitwy tylko 3 kości i rzucać dalej maksymalnie tylko trzema?
 
     
mathias999
[Usunięty]

Wysłany: Wto 29 Sty, 2013   

przerzut wykonuje się tylko na kościach na których nie ma trafienia - nie dokłada się do niego "dodatkowych" kości. Jeśli więc w bitwie rzucasz tylko 3 - to przerzuty wykonujesz na "pudłach" tych trzech kości - nie dokładasz dwóch następnych. W końcu ta karta modyfikuje ilość maksymalną kości bitwy.
 
     
alik
[Usunięty]

Wysłany: Pią 15 Lut, 2013   

Ok to ja mam kilka pytań:

1. Jeżeli twierdza Wolnych Ludów jest zdobyta i spoczywa tam znacznik kontroli Cienia, ale nie ma tam żadnych jednostek, to powiernicy pierścienia mogą tam wejść i uleczyć 1 punkt zepsucia? Na logikę to głupie, ale nigdzie nie znalazłem, że nie, nadal jest to twierdza Wolnych Ludów, tyle, że zdobyta.

2. Jeżeli twierdza Wolnych Ludów jest zdobyta i spoczywa tam znacznik kontroli Cienia, ale nie ma tam żadnych jednostek, to czy może się tam znajdować Nazgul, Czarnoksiężnik z Angmaru lub Rzecznik Saurona? W instrukcji jest napisane, że mogą przybyć do twierdzy Wolnych Ludów pod warunkiem, że jest oblegana. Oblężenie się zakończyło sukcesem i głupie jest, że nie mogę tam być. Fakt, nadal jest to twierdza Wolnych Ludów, tyle, że zdobyta, więc moja czy ich?

3. Jeżeli drużyna zostaje odkryta, ale wychodziła z twierdzy Wolnych Ludów, która międzyczasie została zdobyta i wychodziła już ze zdobytej Twierdzy, to czy losuje się dodatkowy żeton?


Jak widać przy tych pytaniach odpowiedź zależy od interpretacji i przede wszystkim odpowiedzi: Czy zdobyta twierdza Wolnych Ludów jest twierdzą Cienia, twierdzą Wolnych Ludów czy niczyją?

4. Jeżeli podczas poszukiwań Drużyny Pierścienia nie osiągnę sukcesu w rzucie, ale mogę przerzucić z jakiegoś powodu (np. bo Nazgul jest w regionie, w którym są powiernicy) i osiągnę sukces, a następnie wylosuję żeton oka, to ile brzemienia dostają powiernicy?
Wg instrukcji zero, bo przy losowaniu oka liczy się sukces w rzucie, nie ma mowy o przerzutach. Czy dobrze rozumiem?

5. Czy karta zagrana na stół, która znajduje się na nim już jakiś czas (od paru tur) zostaje wykorzystana po użyciu? Innymi słowy czy jest jednorazowa, czy można z niej korzystać aż do momentu odrzucenia na zasadach opisanych na karcie?

6. Na kartach bitwy, które pozwalają zadać dodatkowy atak przed właściwą bitwą, jest napisane: "zanim oddasz swój rzut bitwy...". Jak to się ma do tego, że wg. instrukcji gracze wykonują wszystkie fazy bitwy jednocześnie (btw. powinny być wtedy dwa komplety kostek). Wg. mnie atak wykonujemy przed bitwą, a nie przed swoim rzutem bitwy. W przeciwnym wypadku najpierw rzucałby atakujący, potem obrońca przed swoim rzutem, a potem obrońca swój rzut. Trochę bez sensu. Podobnie jest z ucieczką z pola bitwy za pomocą karty bitwy, w.g tego trzeba by przyjąć na klatę najpierw jeden hit atakującego i później dać nogę "przed swoim rzutem bitwy". To po co rzucać kartę, jak można jeszcze zadać rany i wtedy wycofać się. Po co w takim razie taki zapis na karcie?
 
     
djedi gamer
[Usunięty]

Wysłany: Pią 15 Lut, 2013   

Po mojemu:
1. Nie - twierdza należy do Cienia
2. Tak - twierdza należy do Cienia
3. Tak - żeton losujemy w momencie odkrycia drużyny, czyli w momencie, w którym twierdza należy już do sił Cienia, a co za tym idzie postępujemy zgodnie z regułami.
4. liczysz każdy sukces, czyli jeśli miałeś w przerzucie dwa sukcesy to masz dwa brzemienia do tyłu (przodu)
5. karta na stole działa dokładnie tak jak opisano wydarzenie na niej. nie wlicza się jej do limitu kart na ręce, ani nie można jej użyć w bitwie (jeśli o to Ci chodzi), chociaż jest jedna karta Cienia, która na to pozwala. Wydarzenie działa cały czas dopóki karta nie zostanie odłożona, poprzez spełnienie danych warunków.
6. Wszystkie fazy bitwy są wykonywane równocześnie, co właściwie ma na celu przypilnowanie, aby po zadaniu strat przeciwnikowi, ten nie usuwał strat dopóki nie wykona swojego rzutu. W praktyce wygląda to tak, że np. atakujący wykonuje najpierw swój rzut i przerzut, liczone są trafienia, a później robi to samo broniący się. trafione jednostki są usuwane z planszy. Co do Twojego przykładu, po prostu wykonujesz dodatkowy atak przed rzutami atakującego i broniącego się - to wszystko. W przypadku ucieczki z pola bitwy, zanim wykonasz rzut, możesz wycofać się do innego obszaru, co jest równoznaczne z zakończeniem się bitwy - nie jest ona kontynuowana i nie dostajesz obrażeń. Jeśli atakujący zagrał jakąś kartę bitwy - jest ona bezużyteczne i należy ją odłożyć.
 
     
alik
[Usunięty]

Wysłany: Sob 16 Lut, 2013   

Dzięki za odpowiedzi. Już prawie wszystko jasne, ale:
2. Jeżeli twierdza należy już do mnie (Cienia), to czy mogę w niej rekrutować np. Nazgule? Wg. instrukcji jednostki można rekrutować w wiosce, twierdzy lub mieście narodu do którego przynależą.

Może twierdza Narodu Saurona (bo tylko tam można Nazgule rekrutować) tzn. twierdza w granicach Narodu, twierdza, która na początku gry była Saurona i nie jest zajęta? Ku temu bym się przychylił.

4. z instrukcji: "jeżeli żeton posiada symbol Oka ciężar brzemienia jest równy liczbie sukcesów uzyskanych w rzucie poszukiwań", nie ma słowa o przerzutach. Chyba, że jako rzut poszukiwań uważa się w tym przypadku rzut i przerzut razem jako całość.
 
     
Avael
[Usunięty]

Wysłany: Sob 16 Lut, 2013   

Nazgule możesz rekrutować tylko w twierdzach cienia, które miałeś na starcie. Co do drugiego pytania, do sukcesu również wlicza się udany przerzut.

Pozdrawiam :)
 
     
alik
[Usunięty]

Wysłany: Nie 17 Lut, 2013   

Dzięki za odpowiedzi. Gra jest świetna, grałem 2 razy i dwa razy Cień wygrał przez zepsucie Powierników. Pozdrawiam. :smile:
 
     
alik
[Usunięty]

Wysłany: Pon 18 Lut, 2013   

djedi gamer sugerując się Twoimi odpowiedziami postudiowałem instrukcję pod tym kątem. Oto co znalazłem (numery odnoszą się do moich pytań i Twoich odpowiedzi):

1. Masz rację w instrukcji na str. 39 "Leczenie Powierników Pierścienia" jest napisane, że Powiernicy Pierścienia mogą się uleczyć, w twierdzy lub mieście Wolnych Ludów nie będącym pod kontrolą wroga.

2. Masz rację w instrukcji na str. 24 "Poruszanie Nazguli i Sług" jest napisane, że ograniczenie dotyczy twierdz kontrolowanych przez gracza Wolnych Ludów. Wynika z tego, że mogę tam się znajdować swoimi Sługami bez armii jak i z armią.

3. Wydaje mi się, że tu jesteś w błędzie. Otóż w instrukcji na str. 39 "Drużyna w twierdzy Cienia" jest napisane, że żeton losuje się, gdy Drużyna "przesuwa się przez, wychodzi z, wkracza do, lub pozostaje w twierdzy Cienia kontrolowanej przez gracza Cienia". Czyli nie może być to twierdza Wolnych Ludów kontrolowana przez gracza Cienia.

4. Gram tak jak Ty i Avael. W instrukcji na str. 41 "Ustalanie ciężaru brzemienia" jest napisane: "jeżeli żeton posiada symbol Oka ciężar brzemienia jest równy liczbie sukcesów uzyskanych w rzucie poszukiwań". Z drugiej strony podrozdział "Przerzuty poszukiwań" znajduje się w rozdziale "RZUT POSZUKIWAŃ", co może świadczyć, że chodzi o rzut i przerzut razem jako całość.

5. Masz rację, tu wszystko jasne. Chodziło mi o takie karty jak Łuk i Strzała albo Róg i Topór. Jeśli chcę ją użyć, to ją odrzucam, co jest jasno napisane na karcie. Przyjąłem słowo "odrzuć" jako czynność wykonywaną przez postacie w grze podczas ucieczki, a nie zdjęcie ze stołu. Za bardzo mi wyobraźnia działa :oops:

6. Masz racje. Na karcie jest napisane "zanim wykonasz rzut bitwy",a nie "zanim gracze wykonają swoje rzuty bitwy", co mogło być trochę mylące. W instrukcji na str. 29 "Rozstrzyganie Bitwy" jest napisane, że każdą z czynności gracze wykonują jednocześnie.


Avael po części masz rację. W instrukcji na str. 26 jest napisane, że Nazgule rekrutujemy w Twierdzach Narodu Saurona. Czyli, tak jak mówisz, tych co Sauron ma na starcie.

Mam dodatkowe pytania dotyczące odłączania o poruszania Towarzyszy oraz poruszania Sług:

1. Czy dobrze rozumiem, że jedną kością postaci odłączyć mogę jednego Towarzysza postać lub grupę Towarzyszy? To oznacza, albo jeden idzie w to samo miejsce, albo cała grupa idzie w to samo miejsce. Nie mogę wysłać Gimlego w kierunku Ereboru i tą samą kością Obieżyświata w kierunku Minas Tirith? Co jeżeli chciałbym odłączyć dwie grupy? Też nie mogę?

2. W karcie pomocy gracza jest napisane, że jedną kością postaci mogę poruszyć wszystkich towarzyszy lub wszystkie grupy towarzyszy. Czyli jak poruszę jedną grupę, to pojedynczego Towarzysza już nie przesunę i odwrotnie? W instrukcji już chyba nie ma o tym mowy i poruszam wszystkimi.

3. Czy jedną kością postaci mogę poruszyć wszystkie Nazgule (w tym Czarnoksiężnika z Angmaru) oraz Rzecznika Saurona? Czy jedną kością Nazgule a drugą Rzecznika?

Dziękuję za odpowiedzi. Dyskusje na temat zasad są bardzo pomocne :)
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0.1 sekundy. Zapytań do SQL: 12