galakta.pl galakta.pl
Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Wariant: Brak sympatyka (Exodus)
Autor Wiadomość
Zsu-Et-Am


Dołączył: 02 Sty 2007
Posty: 126
Skąd: Wrocław
Wysłany: Sob 24 Mar, 2012   Wariant: Brak sympatyka (Exodus)

Sympatyk jest dobrym rozwiązaniem z perspektywy zasad - i wyłącznie z takiej. Dla gracza, który go wylosuje, nie jest niczym przyjemnym. Żeby to zmienić, można próbować go zastąpić pegasusowym PC (Przywódcą cylonów lub Przyjaznym cylonem), którymś z pomysłów fanowskich albo po prostu skorzystać z oficjalnych zasad gry bez sympatyka.

Na ogół stosuję oficjalny wariant (oparty na obniżeniu startowych wartości zasobów, poza paliwem, o 1 - a populacji o 2), ma on jednak swoje wady, z których największą jest nieuniknioność straty. Sympatyk miał być mechanizmem balansującym, wspomagającym stronę, której gorzej idzie w początkowej fazie gry. Rozszerzenie Exodus nie wprowadziło żadnego nowego wariantu sympatyka (raczej dodało szansę, że w ogóle się nie pojawi - on albo cylon) - ale zapewniło narzędzie, które pozwala z niego zrezygnować bez tak radykalnych środków. Konflikt lojalności.


Konflikt lojalności zamiast sympatyka

Aby zastosować ten wariant, przygotuj talię lojalności w następujący sposób:

    Do gry 4-osobowej: 1 karta "Jesteś cylonem", 4 karty "Osobisty cel", 1 karta "Ostateczna Piątka", 2 karty "Nie jesteś cylonem".

    Ostatnią kartę wylosuj z zestawu: 2 karty "Osobisty cel", 2 karty "Ostateczna Piątka", 4 karty "Nie jesteś cylonem" (+1 karta "Nie jesteś cylonem" za Baltara lub Boomer). W razie egzekucji postaci nowe karty "Nie jesteś cylonem" dodawaj do talii lojalności z tak przygotowanego zestawu.

    Do gry 6-osobowej: 2 karty "Jesteś cylonem", 5 kart "Osobisty cel", 2 karty "Ostateczna Piątka", 3 karty "Nie jesteś cylonem".

    Ostatnią kartę wylosuj z zestawu: 3 karty "Osobisty cel", 3 karty "Ostateczna Piątka", 6 kart "Nie jesteś cylonem"(+1 karta "Nie jesteś cylonem" za Baltara lub Boomer). W razie egzekucji postaci nowe karty "Nie jesteś cylonem" dodawaj do talii lojalności z tak przygotowanego zestawu.

Zasady dodatkowe i objaśnienia:
    - opisane zasady przygotowania talii lojalności wykluczają wykorzystanie karty "Sympatyka" lub "Przyjaznego cylona";
    - w grze z tym wariantem NIE NALEŻY obniżać startowych wartości zasobów (inaczej niż w oficjalnym wariancie gry bez sympatyka);
    - karty "Osobistego celu" działają tak jak podano w instrukcji, więc w ręku nieujawnionego cylona na koniec gry mogą doprowadzić do obniżenia zasobów;
    - w razie egzekucji postaci z jednym lub więcej nieujawnionymi "Osobistymi celami" należy obniżyć odpowiednie zasoby;
    - jeśli przygotowany przed grą dodatkowy zestaw kart lojalności "Nie jesteś cylonem" zostanie wyczerpany w wyniku egzekucji, gra dobiega końca, a ludzie przegrywają.

Niejako przy okazji zastosowanie wariantu ogranicza nieco skłonność cylonów do ujawniania się, zwłaszcza szybkiego. Skoro można po prostu poczekać...

W razie gry z wariantem Mgławicy Jońskiej, zalecane jest stosowanie egzekucji postaci zamiast eliminacji gracza. W tej wersji testowaliśmy tę zasadę podczas poznańskiego Pyrkonu (w czteroosobowym składzie). Grało się bardzo sympatycznie, z dodatkiem wariantu Brudna robota (odsyłacz w sygnaturze; graliśmy bez dodatkowych żetonów uszkodzeń i kilkukrotnie Galactica była bliska zniszczenia). Cylon-Cally długo nie chciała się ujawniać, nawet po zamknięciu w "Areszcie" przez Prezydenta Baltara - przesiedziała tam cierpliwie trzy tury wysyłając zwiady i udając człowieka. Ludzkość wykonała skok na odległość 8 i została unicestwiona w ostatecznej bitwie - przegraliśmy przez spadek Populacji mimo starań CAG-a, Apolla.

Do przemyślenia trzy dodatkowe zasady:
Egzekucja ujawnionego cylona napisał/a:
Poddany egzekucji jawny cylon musi odrzucić wszystkie posiadane superkryzysy. Jeśli nie może tego zrobić, należy podnieść najniższy zasób o 1.

Nierozdana karta lojalności napisał/a:
Jeśli ludzie wykonają ostatni skok, należy ujawnić ostatnią, nierozdaną kartę w talii lojalności (ale nie w dodatkowym zestawie kart "Nie jesteś cylonem"). Zależnie od jej rodzaju należy obniżyć o 1 odpowiedni zasób:
    Jesteś cylonem - najniższy zasób;
    Ostateczna Piątka - najwyższy zasób;
    Osobisty cel - zasób podany na karcie;
    Nie jesteś cylonem - nic się nie dzieje (nie należy obniżać zasobów).

Przyczajony cylon napisał/a:
Jeśli na koniec gry postać ujawniająca karty lojalności "Jesteś cylonem" i "Osobisty cel" znajduje się w "Areszcie", nie należy obniżać zasobów ze względu na niezrealizowany cel.

Co mają osiągnąć te modyfikacje:
    1. zmniejszyć losowość gry związaną z nierozdaniem karty lojalności szkodzącej ludziom;
    2. zwiększyć inicjatywę (ludzi) do realizacji celów i (w wypadku cylonów) cichej gry, nawet bez ujawniania się i ściągania na siebie uwagi, a w razie ujawnienia - stosowania różnych opcji, nie tylko ciągłego aktywowania Mostka basestara;
    3. nadać większą wartość egzekucjom na ujawnionych cylonach.
_________________
Brudna robota - fanowskie rozszerzenie do BSG
14 dodatkowych postaci do BSG
 
 
     
mathias999 


Wiek: 40
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 129
Skąd: Mielec/Podkarpackie
Wysłany: Pon 26 Mar, 2012   Re: Wariant: Brak sympatyka (Exodus)

W razie gry z wariantem Mgławicy Jońskiej, zalecane jest stosowanie egzekucji postaci zamiast eliminacji gracza.

Jak rozumiem, masz tu na myśli "Proces sądowy/Archiwizacja Linii"?
_________________
Born to be... Cylon
 
     
Zsu-Et-Am


Dołączył: 02 Sty 2007
Posty: 126
Skąd: Wrocław
Wysłany: Pon 26 Mar, 2012   

Tak. Wykluczenie z gry, zwłaszcza gdy nie ma się na nie większego wpływu (ujawniony cylon, postać otrzymująca negatywne dla siebie żetony tuż przed/w trakcie fazy Rozstajów), jest zbyt bolesne, gdy już się zdarzy - nawet jeśli jest to na ogół ostatnia tura czy dwie.
_________________
Brudna robota - fanowskie rozszerzenie do BSG
14 dodatkowych postaci do BSG
 
 
     
Sigismond
Dyr. Gab. Prezydenta


Dołączył: 21 Maj 2010
Posty: 796
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 26 Mar, 2012   

Czy dużo razy testowałeś te proporcje? Wygląda to dość "hardcorowo". Opcja, że cylon zakłada ręce i czeka aż ludzie się pozabijają brzmi dość kontrowersyjnie.
 
     
Zsu-Et-Am


Dołączył: 02 Sty 2007
Posty: 126
Skąd: Wrocław
Wysłany: Pon 26 Mar, 2012   

Testuję, na razie w grze czteroosobowej. Niezależnie ode mnie stosuje je teraz inna grupa w Warszawie.

Zależnie od przyjętych ustaleń, w najgorszym razie (bez uwzględniania egzekucji) ludzie stracą 5 jednostek zasobów w grze czteroosobowej lub 6 w grze sześcioosobowej (maksymalnie po 2 każdego z zasobów) w wyniku niezrealizowania osobistych celów; mogą tego uniknąć po prostu grając zgodnie z rozdanymi kartami. Ewentualnie nierozdana karta lojalności może się odbić na wynikach, ale często lepiej stracić 1 jednostkę niskiego zasobu niż przez pół gry przejmować się cylonem, zwłaszcza zabarykadowanym na Mostku basestara.

Oficjalny wariant gry bez sympatyka obniża startowe zasoby o 0 (paliwo), 1 (żywność i morale) i 2 (populacja); nic nie można na to poradzić. Tutaj nic tego rodzaju nie ma miejsca - większości strat można uniknąć, chyba że wszyscy ludzie zdecydują się zignorować rozdane cele; wtedy jednak będą musieli bardzo uważać, by żaden z zasobów nie spadł poniżej 4 punktów.

Cylon wciąż może woleć się ujawnić - ostatecznie poza Baltarem i Boomer nikt nie może otrzymać jednocześnie karty cylona i dwóch osobistych celów. Wydaje mi się, że to i tak lepiej niż sytuacja, w której dochodzi do wymuszonego przez grę sztucznego wyrównania drużyn (dwóch/trzech ludzi na równą liczbę cylonów, w tym jednym osłabionym i "przymusowo ujawnionym").

Na razie chcę dobrze przetestować sam mechanizm zastępowania sympatyka dużym, pewnym stężeniem osobistych celów. Pozostałe modyfikacje (obniżanie zasobów w wyniku nierozdania karty lojalności, egzekucja ujawnionego cylona) dołączę później. Przedstawiłem je jako propozycje, które pojawiły się po pierwszej grze - do przemyślenia.

Co do obawy, że "cylon założy ręce", wątpię, by mogło się to zdarzyć. Na razie nic takiego nie miało miejsca, a nie spodziewam się, by różniło się to od normalnej "cichej" gry cylonem. Dla ludzi zasoby znów staną się istotne (po wprowadzeniu Planszy cylońskiej floty ich znaczenie zmalało - poza zagrożoną populacją), dla cylonów zaś odkładanie ujawnienia (lub nawet rezygnacja z niego) i skłanianie ludzi do złych wyborów będzie dobrą strategicznie opcją, nie gorszą od wczesnego przeskoku na Mostek i spowalniania skoków połączonego z ostrzałem Galactiki.
_________________
Brudna robota - fanowskie rozszerzenie do BSG
14 dodatkowych postaci do BSG
 
 
     
mathias999 


Wiek: 40
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 129
Skąd: Mielec/Podkarpackie
Wysłany: Wto 27 Mar, 2012   

Co do procesu sądowego/Archiwizacji - jeśli chodzi o ludzi w wersji nie-eliminacja a zwykłaegzekucja i zastąpienia jej nową to jeszcze jakos to widzę, ale sprawa z cylonami ma się znacznie gorzej.

nic tylko się ujawnić - pobrać superkryzys i nim przywalić a potem czekać spokojnie na archiwizację, znów wylądować na RSie i przywalić 2 superkryzysem. Wprawdzie zasadę testowałem jedynie w głowie i bez dokładnego wczytywania się w instrukcję/opcje/dodatki/uzupełnienia/oficjalne Faq/NieoficjalneFaq/mody itp... :mrgreen:

Nie wiem też czy całość się tak naprwdę sprawdzi w praniu, po coś zasadę wprowadzono -
Bitwa w mgławicy jońskiej to umieszczenie 2xBS +kupa mniejszych statków - przy takim natężeniu jak sobię wyobrażę dwóch tosterów na mostku BS-a to siwieję - normalnie po to pewnie eliminuje się gracza by pozostali częściej dociągali karty umiejętności - w drugą stronę eliminacja jednego cylona przy większej liczbie ludzkich graczy ("ludzkich graczy - ale to brzmi :mrgreen: - tak jakby do stołu gry zasiadały z nami jakieś zielone agresywne gluty z procjona :mrgreen: ) powoduje większą przerwę w uzupełnianiu niedoborów kart umiejętności, co za tym idzie większy% oblanych testów.

Po prostu przeraża mnie wizja dwóch cylonów z nowymi superkryzysami w swych zardzewiałych łapach, jeżdżących po mostku jak Tony Halik po Afryce...
_________________
Born to be... Cylon
 
     
Zsu-Et-Am


Dołączył: 02 Sty 2007
Posty: 126
Skąd: Wrocław
Wysłany: Wto 27 Mar, 2012   

Chyba się nie rozumiemy?

W grze sześcioosobowej zawsze jest co najmniej jeden, maksymalnie trzech zdrajców (jeden lub dwóch cylonów i jeszcze sympatyk lub niespodziewanie wrogo nastawiony przywódca cylonów). Zasady nie bronią im ustawić się wszystkim na Mostku i aktywować go aż do całkowitego zniszczenia ludzkości, co nie powinno zająć zbyt dużo czasu. Gra z jednym cylonem przeciwko pięciu ludziom z kolei jest aż zbyt łatwa, o ile kryzysy nie ułożą się niemożliwie fatalnie.

To samo ma miejsce w grze czteroosobowej, w której sympatyk wspiera teoretycznie słabszą stronę, a czasem może być pozbawionym szans jedynym "procylońskim" graczem, z nierozdaną właściwą kartą cylona (przez co jeden cylon stoi nagle przeciwko trzem ludziom, tyle że nie może nawet aktywować jednej/dwóch z czterech/pięciu lokacji). Tego aspektu losowości BSG po prostu nie lubię. Dobrze, że w Exodusie nigdy nie wiadomo, ilu zdrajców jest w grupie; szkoda, że przez to poziom trudności rozgrywki skacze od "banalnego" do "niemożliwie trudnego".

Mgławica Jońska nie ma na to wpływu (choć dodaje końcową bitwę, tak jak Nowa Caprica), tym bardziej proponowane zasady - tutaj co najwyżej cylonów jest mniej (jeden lub dwóch, jeśli jedna karta nie zostanie rozdana). Nie rozumiem więc, skąd zastrzeżenia pod tym kątem, zwłaszcza że sednem modyfikacji ma być właśnie zapewnienie cylonom alternatywy, by nie spamowali rutynowo Mostka, a zamiast tego odwlekali ujawnienie i starali się działać z ukrycia przez większą część gry, jeśli nie przez całą?

Jeszcze w kwestii reguł: cyloni nigdy nie dobierają superkryzysów po egzekucji. Jeśli stosowane są zasady Pegasusa, mogą go uzyskać, ale kosztem zmarnowania akcji i dociągnięcia tylko jednej karty umiejętności w dwóch kolejnych turach (co jest tym bardziej bolesne, że w proponowanym wariancie przy egzekucji będą zmuszeni do odrzucenia wszystkich wcześniej posiadanych kart, nawet jeśli ujawnili się wcześniej). A każda tura spędzona na dociąganiu kryzysów to tura bez aktywacji Mostka, Floty cylonów lub Capriki, gdzie można by zrobić jakikolwiek użytek z wylosowanych kart...
_________________
Brudna robota - fanowskie rozszerzenie do BSG
14 dodatkowych postaci do BSG
 
 
     
mathias999 


Wiek: 40
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 129
Skąd: Mielec/Podkarpackie
Wysłany: Wto 27 Mar, 2012   

Jak sam napisałeś, dopiero testujecie i wszystko wyjdzie w praniu... jak sam napisałem, testowałem zasadę jedynie w głowie z implikacjami z instrukcji które w miarę pamiętałem, bez materiałów pisanych... nie umniejsza to jednak faktu, że modyfikacja wzbudziła moje szczere zainteresowanie, niestety brak czasu na osobiste przetestowanie tego w kilku rozgrywkach, więc z niecierpliwością będę czekał na wyniki jakie podacie i osobiste wrażenia.

Wszelkie rozszerzenia i propozycje do BG śledzę uważnie i czekam na złoty środek balansujący wręcz idealnie grę i ciąglę mam nadzieję, że taki wreszcie powstanie, bo Pegasus i Exodus wprowadził sporo zamieszania :mrgreen: . Np. twój pomysł z głównym inżynierem działa świetnie, to samo postacie fanowskie z tego forum... przedyskutowane, zbalansowane chyba nawet lepiej niż oryginalne z podstawki... tak więc czekam niecierpliwie na dalsze, od czasu do czasu wtrącając swoje trzy grosze jesli mnie coś zaniepokoi :mrgreen: Nie mam za sobą wielodziesiątek czy setek podsiedzeń z tym tytułem, więc oceniam jak zwykły gracz, na pierwszy rzut oka - co wiąze się czasem, że coś w przepisach szczegółowych przegapię :oops:
... i jeszcze coś co mnie "boli": skoro nie ma eliminacji, to i nie ma zagrożenia zbierania nieprzyjemnych żetonów traumy, tak więc ludziska masowo bedą zostawiać pozytywy na sprzymierzeńcach, bo zyski z tego większe niż potem utrata morale za egzekucję(zakładając że nie gramy przy tym na cele osobieste) i jeszcze do tego jak już dojdzie do naparzanki w mgławicy jońskiej - grając np takim Keikeiyą to normalna nuda jest... liczyć onuce, herbatke parzyć dla miss prezydent, a tak to nas rozstrzelają a my sobie wsiądziemy na nową postać pilota i poszalejemy... "zamienił teczkę na wielką spluweczkę" wszak wiadomo, że w bitwach najlepszą jazdę mają właśnie piloci :mrgreen:
kto by tam wtedy chciał liczyć rolki papieru toaletowego na C1!
_________________
Born to be... Cylon
 
     
Zsu-Et-Am


Dołączył: 02 Sty 2007
Posty: 126
Skąd: Wrocław
Wysłany: Wto 27 Mar, 2012   

Bez obaw, po prostu zdziwiły mnie zarzuty, których nie potrafiłem odnieść do propozycji :) .

Co do bitwy końcowej - co kto lubi. W sytuacji gdy to zasoby (potencjalnie wszystkie, nie tylko populacja) są zagrożone, każdy ma co robić, nie tylko by utrzymać niedobitki floty i samą Galactikę w całości, ale też upewnić się, że niezrealizowane cele nie pogrążą ludzkości w ostatecznym kryzysie.

Odnośnie do egzekucji, te są zawsze bolesne dla ludzi (strata kart umiejętności, szczególnie jeśli stracony miał kartę lojalności Ostatecznej Piątki; utrata morale; z proponowanymi zasadami zaś - także kara za niezrealizowane osobiste cele), a powinny być też dla cylonów (których utrata kart umiejętności boli jeszcze bardziej niż innych graczy, a jeśli jeszcze ma to podnieść najbardziej zagrożone zasoby ludziom...).

Być może dzisiaj rozegram kolejną grę testową. Tymczasem pytanie do Was: jak powinna być rozpatrywana egzekucja cylona?
    Wariant pierwszy: cylon traci wszystkie karty umiejętności i superkryzysy, po czym trafia na Okręt zmartwychwstania. Ludzie mogą zagrać kartę umiejętności Doniosłe zwycięstwo (Major Victory, z rozszerzenia Pegasus) pozwalającą podnieść morale o +1 (tylko jeśli w rzucie kostką wypadnie 5 lub więcej). [Czy można pozwolić na zagranie tej karty umiejętności, jeśli egzekucji dokonano na nieujawnionym cylonie?]
    Wariant drugi: jak wyżej, ale bez możliwości zagrywania Doniosłego zwycięstwa. Morale zostaje podniesione automatycznie (tylko jeśli cylon nie mógł odrzucić superkryzysu).
    Wariant trzeci: jak wyżej, ale zamiast morale podnoszony jest zasób o najniższej wartości.
Rozwiązanie pierwsze jest ściśle pegasusowe, na tych też zasadach cylonów egzekucja boli chyba bardziej (na Okręcie zmartwychwstania losują tylko jedną kartę umiejętności). Skłaniam się do niego, ale tylko jeśli stosowane jest rozszerzenie Pegasus. W innym wypadku podnosiłbym Morale, by zrównoważyć jego stratę ponoszoną przez ludzi.

Nim ktoś zarzuci, że jakiekolwiek podnoszenie zasobów w wyniku egzekucji może jeszcze bardziej zmotywować ludzi do testowania w ten sposób lojalności we flocie, wraz z zaprzyjaźnionym graczem niedługo przedstawimy dopracowany wariant talii egzekucji.
_________________
Brudna robota - fanowskie rozszerzenie do BSG
14 dodatkowych postaci do BSG
 
 
     
mathias999 


Wiek: 40
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 129
Skąd: Mielec/Podkarpackie
Wysłany: Wto 27 Mar, 2012   

I to jak dla mnie brzmi super - talia egzekucji z losowymi negatywami a czasami z jakimś pozytywem jeśli uda się tak odstrzelić zakamuflowanego blaszaka to przyznaję nowość, która może rozwiązać wiele problemów z balansem w rozszerzeniach i opcjach :idea:

Tylko nie daj umrzeć temu pomysłowi i wrzuć czasem jakieś info na temat postepów a obiecuję, że juz bedę grzecznym "tosterem" i ani mru mru się nie odezwę, tylko pracuj, pracuj a garb to już sam wyrośnie :mrgreen:
_________________
Born to be... Cylon
 
     
Zsu-Et-Am


Dołączył: 02 Sty 2007
Posty: 126
Skąd: Wrocław
Wysłany: Wto 27 Mar, 2012   

Ależ komentuj, im więcej tym lepiej! W najgorszym razie będę wiedział, co może być niejasne albo opacznie rozumiane i przez to wymaga doprecyzowania ;) .

Niestety sesja testowa się nie odbyła, tym razem wygrał Small World. Może przez Zun Tzu się uda (tam też w pierwszej kolejności trafią - z pomocą sirafina, jeśli tylko się zgodzi? - nowe karty egzekucji).
_________________
Brudna robota - fanowskie rozszerzenie do BSG
14 dodatkowych postaci do BSG
 
 
     
Scobin 

Dołączył: 18 Kwi 2012
Posty: 23
Wysłany: Sro 18 Kwi, 2012   Re: Wariant: Brak sympatyka (Exodus)

Generalnie rozwiązanie Zsu-Et-Ama bardzo mi się podoba. Mam jednak pewne zastrzeżenie: jak sugeruje wczorajsza rozgrywka, czteroosobowa gra bardzo dużo traci na braku cylona; sześcioosobowa zapewne traci też (choć trochę mniej). Dlatego proponowałbym następujące modyfikacje (w skrócie: 1. bazowa talia wraca do takiej wielkości, żeby zawsze gracze dobrali tę samą liczbę kart "Jesteś cylonem"; 2. jedna karta "Nie jesteś cylonem" przesuwa się "z zestawu pierwotnego" do zestawu, z którego losowana jest ostatnia karta lojalności):

Cytat:
Konflikt lojalności zamiast sympatyka

Aby zastosować ten wariant, przygotuj talię lojalności w następujący sposób:

    Do gry 4-osobowej: 1 karta "Jesteś cylonem", 4 karty "Osobisty cel", 1 karta "Ostateczna Piątka", 1 karta "Nie jesteś cylonem".

    Ostatnią kartę wylosuj z zestawu: 2 karty "Osobisty cel", 2 karty "Ostateczna Piątka", 5 kart "Nie jesteś cylonem" (+1 karta "Nie jesteś cylonem" za Baltara lub Boomer). W razie egzekucji postaci nowe karty "Nie jesteś cylonem" dodawaj do talii lojalności z tak przygotowanego zestawu.

    Do gry 6-osobowej: 2 karty "Jesteś cylonem", 5 kart "Osobisty cel", 2 karty "Ostateczna Piątka", 2 karty "Nie jesteś cylonem".

    Ostatnią kartę wylosuj z zestawu: 3 karty "Osobisty cel", 3 karty "Ostateczna Piątka", 7 kart "Nie jesteś cylonem"(+1 karta "Nie jesteś cylonem" za Baltara lub Boomer). W razie egzekucji postaci nowe karty "Nie jesteś cylonem" dodawaj do talii lojalności z tak przygotowanego zestawu.


I jeszcze jedna sprawa, pośrednio wynikająca z lektury tego wątku: moim zdaniem "zestaw rezerwowy" powinien zawierać większą liczbę kart "Nie jesteś cylonem". Chodzi o to, żeby ludziom bardziej opłacało się wcześnie ujawniać osobiste cele. W tej chwili bowiem po odkryciu pierwszego celu istnieje (pi razy drzwi) 40–50% szans na dociągnięcie karty szkodzącej ludziom.

Moja propozycja to 8 rezerwowych kart "Nie jesteś cylonem" w grze czteroosobowej, a 12 w sześcioosobowej. Dzięki temu wskazane wyżej szanse spadną do 27–35% (cztery osoby) lub 27–32% (sześć osób), o ile oczywiście dobrze liczę.


Ponadto do rozważenia: czy nie warto w pięcioosobowej grze wprowadzić wariantu ze zwiększoną liczbą nowych kart lojalności (rozgrywka zyskuje na tym dużo smaku!) i jednocześnie podwyższonymi zasobami? Zastanawiam się jeszcze, ile kart celów/Piątki dokładać oraz o ile zwiększyć zasoby.
_________________
Serdecznie pozdrawiam
Staszek Krawczyk
Ostatnio zmieniony przez Scobin Czw 19 Kwi, 2012, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
Gerard Heime

Dołączył: 18 Kwi 2012
Posty: 4
Wysłany: Czw 19 Kwi, 2012   

Szczerze mówiąc na 4 osoby kart ostateczna piątka albo osobisty cel powinno być jak najwyższe nasycenie, bo inaczej cylon ma trochę pod górkę (w porównaniu z wersją 5 osobową).

Szczerze mówiąc przywróciłbym w jakiejś postaci sympatyka, bo w wariancie 4 osobowym 1 cylon + sympatyk dawaliby radę.

Może zostawić sympatyka takim, jaki był w zasadach podstawowych, ale zaznaczyć, że zamiast automatyzmu (surowce na czerwonym) to sympatyk sam decyduje, po czyjej staje stronie (nie może zmienić decyzji), i nie trafia do aresztu tylko oznacza to w tajny sposób i dalej kontynuuje grę.
 
     
Scobin 

Dołączył: 18 Kwi 2012
Posty: 23
Wysłany: Czw 19 Kwi, 2012   

Gerard Heime napisał/a:
Szczerze mówiąc przywróciłbym w jakiejś postaci sympatyka, bo w wariancie 4 osobowym 1 cylon + sympatyk dawaliby radę.

Ten wariant wydaje się naprawdę niezły. Mam tylko taką wątpliwość: jeżeli ktoś zdoła doprowadzić do ujawnienia cylona w pierwszej połowie gry, to już wszyscy będą wiedzieli, że sympatyk do końca pozostanie człowiekiem. Niemniej szansa na to jest niewielka, a już np. trzy szkodliwe karty w teście niczego nie rozstrzygają – sympatyk mógł zacząć szkodzić sam, aby przekonać ludzi, że mogą mu ufać także po fazie uśpionych agentów ("Przecież cylon był od początku w grze, więc ja jestem po waszej stronie!"). A jeżeli wśród graczy od początku jest cylon, to jego w tym głowa, aby grał ostrożnie. Może nawet dojść do zabawnych sytuacji, w których sympatyk w pierwszej połowie gry szkodzi ludziom bardziej niż cylon. ;-)

Czyli generalnie warto zagrać z tym wariantem! Pozostaje tylko pytanie, czy na początku fazy uśpionych agentów wsadzać sympatyka do aresztu. Jeżeli to zrobimy, to gracz z sympatykiem dostanie cios w nos, co jest przykre. Jeżeli tego nie zrobimy, to ryzykujemy następującą sytuację: "Cylon, który był od początku cylonem, po ujawnieniu się dobrze wie, kto jest z nim w jednej drużynie".

Aha, zasada tajności w tym wariancie: sympatyk oczywiście nie może powiedzieć (ani zasugerować), ile znalazł kart cylonów podczas przeglądania talii w połowie gry?

Gerard Heime napisał/a:
Może zostawić sympatyka takim, jaki był w zasadach podstawowych, ale zaznaczyć, że zamiast automatyzmu (surowce na czerwonym) to sympatyk sam decyduje, po czyjej staje stronie (nie może zmienić decyzji), i nie trafia do aresztu tylko oznacza to w tajny sposób i dalej kontynuuje grę.

Powyższy wariant (zalinkowany) jest lepiej zrównoważony. :)
_________________
Serdecznie pozdrawiam
Staszek Krawczyk
Ostatnio zmieniony przez Scobin Czw 19 Kwi, 2012, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
Zsu-Et-Am


Dołączył: 02 Sty 2007
Posty: 126
Skąd: Wrocław
Wysłany: Czw 19 Kwi, 2012   

Zostawianie wyboru sympatykowi wydaje się niewłaściwe z perspektywy mechaniki gry - z założenia sympatyk (i wszystkie jego oficjalne warianty) ma wspierać przegrywających, na ogół jako "pół cylona".

Jeżeli sympatyk ma działać, lepiej zastosować wariant linkowany przez Scobina - zapewnia naprawdę sporo frajdy :) .
_________________
Brudna robota - fanowskie rozszerzenie do BSG
14 dodatkowych postaci do BSG
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0.15 sekundy. Zapytań do SQL: 12