galakta.pl galakta.pl
Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Kilka wątpliwości
Autor Wiadomość
VoldBart

Dołączył: 26 Lut 2012
Posty: 23
Wysłany: Sro 07 Mar, 2012   Kilka wątpliwości

Witam!
Prosiłbym serdecznie, żeby ktoś z doświadczonych graczy rozwiał moje wątpliwości dotyczace gry planszowej BSG. Mianowicie:

1. Rozumiem, że Admirał posiada dwa żetony broni atomowej. Kiedy może z nich skorzystać? W której fazie tury i w jakich okolicznościach?
2. Rozumiem, że każda postać (oprócz ujawnionych Cylonów) może np. poprzez obszar dowództwo aktywować dwa vipery? Każda postać może też poruszać vipery w swojej fazie ruchu, bądź atakować? Ogólnie to prosiłbym, żeby ktoś wytłumaczył mi zasady ruchu i ataku viperów, oraz jakie postaci mogą kontrolować vipery.
3. Wiem, że zużyte karty umiejętności odkrywamy przy swoich stosach danego rodzaju. A co z zużytymi innymi kartami? Też mają być odkrywane?
Z góry dzięki
 
     
VoldBart

Dołączył: 26 Lut 2012
Posty: 23
Wysłany: Sro 07 Mar, 2012   

A i jeszcze jedno pytanie odnośnie miejsca startowego Apollo. Rozumiem, że gdy ktoś go wybiera, po prostu umieszcza na jednym z dwóch pól startowych vipera z żetonem pilota Lee Adamy? Co w sumie razem na początku gry daje trzy vipery?
 
     
Sigismond
Dyr. Gab. Prezydenta


Dołączył: 21 Maj 2010
Posty: 857
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sro 07 Mar, 2012   

1. Jest to AKCJA admirała, może być w różnych okolicznościach, najczęściej w swojej kolejce, albo z rozkazu prezydenckiego rzuconego na admirała. Przeczytaj kartę funkcji Admirała.
2. Postacie, które mogą kontrolować vipery, to te które mają w swoim zestawie umiejętności karty pilotażu, czyli w podstawce wszyscy piloci + Helo (mają też swoje czerwone żetony pilotów do zaznaczania viperów)
aktywacja vipera to słowo kluczowe - jako aktywacja możesz:
- wystartować viperem,
- ruszyć się o jeden obszar
- zaatakować
dodatkowo obsadzone vipery mogą się poruszyć w trakcie ruchu postaci
w Exodusie dochodzą dodatkowe zasady, ale nie chcę Ci mieszać
3.tak, na stos kart odrzuconych, chyba że na karcie jest napisane co innego, np. niektóre karty kworum użyte odkłada się do pudełka, kryzys 33 moze wrócić do talii, no i jeszcze są zwiady, gdzie można odłożyć kartę kryzysu lub p.docelowego na spód (nikt oprócz zwiadowcy nie może obejrzeć)
4. Będzie siedział w 3 viperze.

Najlepiej przeczytaj jeszcze raz na spokojnie instrukcję.
 
     
VoldBart

Dołączył: 26 Lut 2012
Posty: 23
Wysłany: Sro 07 Mar, 2012   

No pewnie jeszcze nie jeden raz będę musiał ją czytać :)
W takim razie wszystkie postaci bez pilotażu nie mogą w ogóle aktywować ani kontrolować Viperów? W przypadku np. gdy William Adama - ruszy się na pole dowództwo nie będzie on mógł aktywować Viperów?
 
     
Sigismond
Dyr. Gab. Prezydenta


Dołączył: 21 Maj 2010
Posty: 857
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sro 07 Mar, 2012   

Aktywować można w Dowództwie - może to zrobić każdy gracz (poza ujawnionymi cylonami oczywiście)
Pilotować tylko ci, co mają karty pilotażu w swoim zestawie umiejętności (ci co mają żeton pilota) - wtedy masz "obsadzonego" vipera.
 
     
Zsu-Et-Am


Dołączył: 02 Sty 2007
Posty: 131
Skąd: Wrocław
Wysłany: Sro 07 Mar, 2012   

Tak jak pisze Sigismond, z jednym zastrzeżeniem:

Vipery można wykorzystywać na dwa sposoby - pilotując je (obsadzone vipery), co mogą robić tylko postaci dociągające karty umiejętności Pilotażu (czerwone), albo aktywując nieobsadzone myśliwce.

Wykorzystując akcję obszaru "Dowództwo" na Galactice DOWOLNA postać można wykonać dwie aktywacje nieobsadzonych viperów.

Każda aktywacja vipera pozwala, do wyboru z podanych:
    - wystawić nowego vipera na planszę (w jednym z dwóch oznaczonych obszarów przestrzeni);
    - przemieścić wystawionego, nieobsadzonego vipera na sąsiednie pole przestrzeni;
    - wykonać atak (zgodnie z tabelą) względem statku cylonów na tym samym polu przestrzeni.
Do aktywowania viperów za pośrednictwem "Dowództwa" nie trzeba dociągać, zagrywać, odrzucać itd. kart Pilotażu. Bez aktywacji zapewnionych np. przez akcję "Dowództwa", nieobsadzone vipery nigdy nie wykonują żadnych akcji - nie przemieszczają się ani nie atakują same z siebie, nawet jeśli znajdują się na jednym polu ze statkami cylonów.

Piloci obsadzający vipery (startujący w nich dzięki akcji obszaru "Pokład hangarowy") mogą na ogół aktywować wyłącznie swojego vipera, ale za to:
    - mają prawo poruszyć się w swojej fazie Ruchu;
    - w fazie Akcji mogą poruszyć się ponownie, zaatakować albo zagrać odpowiednią kartę umiejętności Pilotażu (np. "Maksymalną siłę ognia");
    - wprawdzie każdy i zawsze może zagrać kartę "Manewry unikowe", ale gdy stosuje się ją względem obsadzonego vipera, jest ona skuteczniejsza - zgodnie z tekstem na karcie.

W związku z tym można w zasadzie poradzić sobie bez Pilotów (wystarczy stosować Dowództwo), ale na ogół to oni lepiej sobie radzą w przestrzeni. Trzeba pamiętać, że aktywujące się raidery (myśliwce cylonów) najpierw atakują nieobsadzone vipery znajdujące się na tym samym polu, potem vipery obsadzone, a dopiero w razie ich braku - niszczą statki cywilne lub przemieszczają się w stronę najbliższego pola przestrzeni ze statkiem cywilnym.
---
Przegrałem test inicjatywy ;) .
Ostatnio zmieniony przez Zsu-Et-Am Sro 07 Mar, 2012, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
     
pulsar 
Colonel Tigh


Dołączył: 06 Lut 2012
Posty: 166
Wysłany: Sro 07 Mar, 2012   

Sigismond napisał/a:
2. Postacie, które mogą kontrolować vipery, to te które mają w swoim zestawie umiejętności karty pilotażu, czyli w podstawce wszyscy piloci + Helo (mają też swoje czerwone żetony pilotów do zaznaczania viperów)
aktywacja vipera to słowo kluczowe - jako aktywacja możesz:
- wystartować viperem,
- ruszyć się o jeden obszar
- zaatakować
dodatkowo obsadzone vipery mogą się poruszyć w trakcie ruchu postaci
w Exodusie dochodzą dodatkowe zasady, ale nie chcę Ci mieszać


Zgodnie z nomenklaturą w instrukcji kontrolować=aktywować vipery może każdy gracz korzystając z obszaru Dowództwo. Natomiast wszystkie postaci ze zdolnością pilotarzu mogą pilotować Vipera.

Dowództwo: aktywacja do dwóch viperów oznacza, że możesz wykonać dwie aktywacje, czyli aktywować dwa vipery lub dwa razy jednego vipera. Jedna aktywacja to jedna z czynności wymienionych wyżej przez Sigimond'a.

Pilotaż: w swojej turze w fazie ruchów możesz wykonać ruch pilotowanym przez Ciebie viperem na sąsiedni obszar przestrzeni. W fazie akcji możesz wykonać dowolną akcję lub wykorzystać swoją akcję na kolejny ruch.
_________________

"By w pełni żyć, musimy umrzeć i nie powrócić. Skaza ludzkości, nad którą całe życie ubolewacie, śmiertelność, jest jedyną rzeczą, która powoduje, że jesteście pełni." - 6
Ostatnio zmieniony przez pulsar Sro 07 Mar, 2012, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
Zsu-Et-Am


Dołączył: 02 Sty 2007
Posty: 131
Skąd: Wrocław
Wysłany: Sro 07 Mar, 2012   

Widzę, że nie tylko ja mam dzisiaj problemy z inicjatywą. Jedna prośba:
Cytat:
pilotaŻ

Koniecznie tak i tylko tak, nigdy przez "rz"! Polecam przeglądarkowe moduły sprawdzania pisowni, jeżeli nie ma innej możliwości.
 
 
     
pulsar 
Colonel Tigh


Dołączył: 06 Lut 2012
Posty: 166
Wysłany: Sro 07 Mar, 2012   

Zwykle nie mam problemów z ortografią.
_________________

"By w pełni żyć, musimy umrzeć i nie powrócić. Skaza ludzkości, nad którą całe życie ubolewacie, śmiertelność, jest jedyną rzeczą, która powoduje, że jesteście pełni." - 6
 
     
VoldBart

Dołączył: 26 Lut 2012
Posty: 23
Wysłany: Sro 07 Mar, 2012   

Dzięki wielkie, teraz rozwialiście moje wątpliwości. Mam tylko jedno pytanie jeszcze:

Odnośnie miejsca startowego Apollo. Rozumiem, że gdy ktoś go wybiera, po prostu umieszcza na jednym z dwóch pól startowych vipera z żetonem pilota Lee Adamy? Co w sumie razem na początku gry daje trzy vipery?
 
     
pulsar 
Colonel Tigh


Dołączył: 06 Lut 2012
Posty: 166
Wysłany: Sro 07 Mar, 2012   

VoldBart napisał/a:
Odnośnie miejsca startowego Apollo. Rozumiem, że gdy ktoś go wybiera, po prostu umieszcza na jednym z dwóch pól startowych vipera z żetonem pilota Lee Adamy? Co w sumie razem na początku gry daje trzy vipery?


Zasady gry nie określają tego jednoznacznie, ale ja zawsze grałem tak jak mówisz: 3 vipery.
_________________

"By w pełni żyć, musimy umrzeć i nie powrócić. Skaza ludzkości, nad którą całe życie ubolewacie, śmiertelność, jest jedyną rzeczą, która powoduje, że jesteście pełni." - 6
 
     
VoldBart

Dołączył: 26 Lut 2012
Posty: 23
Wysłany: Czw 08 Mar, 2012   

Przepraszam, że Was tak męczę, ale w trakcie gry ze znajomymi wyszły kolejne pytania:

1. Sytuacja kiedy admirał trafia do aresztu. W przeciwieństwie do Pani prezydent traci on swoją funkcję, a kiedy z niego wyjdzie nie przywraca mu się automatycznie jego funkcji. Tak napisane jest w instrukcji. Jednak w sytuacji kiedy gram Wililamem Adamą i trafiam do aresztu, a później z niego wychodzę to otrzymuję automatycznie swoją pozycję (ponieważ jestem najwyżej w linii sukcesji)?
2. W przypadku skoku automatycznego bądź skoku z kontroli FTL wszystkie statki zostają usunięte z planszy na swoje miejsca. Rozumiem, że tyczy się to WSZYSTKICH statków, tak? Co w przypadku uszkodzonych basestarów, uszkodzenia zapewne nie przechodzą? Do czasu, aż nie pojawi się karta kryzysów z rozmieszczeniem nowych statków to żadna aktywacja statków Cylonów nie działa (i nie pojawiają się nowe statki bo nie ma również basestarów)? Jeżeli dobrze to zrozumiałem to najlepiej w czasie dużego ataku szybko zrobić skok bo daje to ludziom chwilę "odpoczynku".
3. Co z zagrywaniem kart w stylu "Zagraj..." np. "Manewry unikowe (pilotaż)". Może ją rzucić tylko gracz aktywny czy każdy gracz?
4. W instrukcji napisane jest, że pierwszy gracz nie otrzymuje pakietu trzecha kart początkowych i dostaje karty na początku swojej tury. Mam to rozumieć, że otrzymuje on TYLKO 5 kart z fazy rozdawania umiejętności (czyli zaczyna z 3 kartami mniej)?
5. W wyniku działania którejś karty kryzysu dostaliśmy obowiązek zniszczenia losowych statków cywilnych, jednak nie było ich rozmieszczonych na planszy. Co w takiej sytuacji? Nic się nie dzieje?
6. Z ambulatorium można wyjść bez przeszkód. Można jednak wyjść od razu na pokład Colonial One?
7. Karta kryzysu z serii atak cylonów powoduje rozmieszczenie nowych statków. Mam je rozmieścić bez względu na to, że inne statki są już rozmieszczone w niektórych polach, tak?
Mam je po prostu dołożyć (jeżeli oczywiście są jeszcze dostępne)?
 
     
Zsu-Et-Am


Dołączył: 02 Sty 2007
Posty: 131
Skąd: Wrocław
Wysłany: Czw 08 Mar, 2012   

Instrukcja jest chaotyczna i źle napisana, ale nie aż tak ;) :

1. Nikt nie odzyskuje tytuły z uwagi na miejsce w linii sukcesji po wyjściu z "Aresztu". Jeśli inny gracz mógł przejąć pozycję (nie jest ujawnionym cylonem ani sam nie przebywa w "Areszcie"), zachowuje ją aż inny efekt gry go jej nie pozbawi.

Na podanym przykładzie: jeśli jedynymi ludźmi w grze są Adama, Apollo i Roslin, a ten pierwszy trafi do "Aresztu", Apollo (jako następny w linii sukcesji) zostanie Admirałem. Po odzyskaniu wolności przez Adamę, Apollo wciąż będzie Admirałem aż do momentu, gdy np. sam trafi do "Aresztu" - wówczas tytuł trafi do osoby najwyżej w linii sukcesji, czyli (o ile będzie wolny) do Adamy.

Gdyby doszło do tego, że jedynym ludzkim graczem na wolności byłaby Roslin (Apollo i Adama razem znaleźliby się w "Areszcie"), wówczas to ona zostałaby Admirał Floty.

2. Tak. Uszkodzenia basestarów nie są zachowywane. Technicznie rzecz biorąc, jeśli tylko Populacja nie stoi na bardzo niskim poziomie, ludziom zawsze opłaca się skakać szybciej - im krótsza gra (im częstsze i dalsze są skoki), tym mniej kryzysów trzeba rozegrać. Na ogół lepiej też wykonywać krótsze skoki w początkowej fazie gry (przed rozdaniem dodatkowych kart lojalności), gdy jeszcze można sobie pozwolić na gromadzenie zasobów. W przeciwnym razie może to zostać później wymuszone okolicznościami - i kosztować ludzi partię.

3. Może je zagrać ktokolwiek w razie zaistnienia takiej sytuacji (czyli Piloci mogą wzajemnie ratować się "Manewrami unikowymi", tak jak i mogą chronić nimi nieobsadzone vipery).

4. Tak, choć wydaje mi się, że o ile poprawnie stosujesz zasady, źle je rozumiesz. Intencją twórców było, aby pozostali gracze nie musieli bezczynnie czekać na swoją turę - startowe trzy karty mają im pozwolić na uczestnictwo w testach umiejętności i zagrywanie kart w rodzaju "Manewrów unikowych", "Komisji śledczych" czy "Strategicznego planowania" itp. Jednocześnie nie powinni mieć równie wielu kart na starcie - muszą poczekać na swoją turę. Pierwszy gracz nie ma takiego zapotrzebowania - po prostu zaczyna grę z normalnym zestawem pięciu kart.

5. Gdy jakikolwiek efekt gry nakazuje wylosowanie statków cywilnych do zniszczenia, zawsze w pierwszej kolejności usuwane są statki NIE znajdujące się w danej chwili na planszy. Dopiero gdyby ich zabrakło (mało prawdopodobne w grze podstawowej) konieczne byłoby niszczenie statków z planszy.

6. "Ambulatorium" wpływ jedynie na osobę rozpoczynającą w nim swoją turę (ograniczając liczbę kart umiejętności losowanych na początku tury z pięciu do jednej). W fazie ruchu lub w wyniku zagrania przez kogoś innego "Rozkazu prezydenckiego" na postać bez dalszych przeszkód można opuścić ten obszar.

Aby przejść na Colonial One, jak zwykle trzeba odrzucić kartę umiejętności za przemieszczenie się pomiędzy statkami - to samo tyczy się wychodzenia z "Aresztu". Co ważne, na ogół nie trzeba odrzucać kart przy trafianiu do "Aresztu" czy "Ambulatorium" (nawet jeśli postać przebywała na Colonial One).

7. Tak. Wyłóż nowe statki w miarę możliwości. Jeśli jakieś są niedostępne (np. jeden basestar znajduje się już na planszy), aktywny gracz dokonuje wyboru, które należy pominąć. W celu podniesienia poziomu trudności możecie chcieć wymusić naprawę basestarów w razie dojścia dwóch nowych na planszę, to jednak ograniczy przydatność "Kontroli uzbrojenia".
 
 
     
EstEst
Frakkin' EstEst

Dołączył: 01 Wrz 2009
Posty: 2518
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 08 Mar, 2012   

Ad 6. Tutaj uwaga - z ambulatorium nie ma problemu, ale w opisie testu z pola: areszt w instrukcji napisane jest, że w razie sukcesu można przesunąć się na dowolne pole na Galactice. Czyli nie na C1.
 
     
Zsu-Et-Am


Dołączył: 02 Sty 2007
Posty: 131
Skąd: Wrocław
Wysłany: Czw 08 Mar, 2012   

Prawda. Muszę nadgonić sen.
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0.19 sekundy. Zapytań do SQL: 13