galakta.pl galakta.pl
Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Zasady gry
Autor Wiadomość
JanekBossko

Dołączył: 07 Lut 2006
Posty: 86
Skąd: Kraków
Wysłany: Sob 14 Mar, 2009   Zasady gry

Witam! :)

wypadalo by aby i tutaj powstal taki temat :) Dzis bede mial pierwsza rozgrywke w grupie prawdopodobnie 5 osobowej.
Mam pytanie. Na co zwrocic uwage przy pierwszej grze w BSG? Na które zasady czy regóły o czym sie zpomina?

Chce zeby dla mojego towarzystwa gra przeszla jak najlepije i jak najwiarygodniej.

Jak wytlumaczyc im ta 30 stronnicowa ksiazeczke? jak Wy to robiliscie, bo zakladam ze u mnie tylko ja bede znal regóły tzn tylko ja je przeczytalem :wink:
_________________
Weźmisz no czarno kure...
 
 
JanekBossko

Dołączył: 07 Lut 2006
Posty: 86
Skąd: Kraków
Wysłany: Sob 14 Mar, 2009   

odpowiem sobie sam...

dla kazdego kto chcilaby tłumaczyć nowym bsg polecam tutorial 6 kroków! :)
http://www.boardgamegeek..../BSG_6steps.pdf
_________________
Weźmisz no czarno kure...
 
 
pokemon41


Dołączył: 25 Lut 2009
Posty: 292
Wysłany: Sob 14 Mar, 2009   

Mam dwa pytania o zasady:

1. Laura Roslin ma wadę śmiertelna choroba tzn. odrzuca 2 karty umiejętności czy to znaczy, że nie może aktywować lokacji jeżeli nie ma tych 2 kart?

2. Na karcie Kworum 'Pozwolenie na użycie brutalnej siły' pisze:
Zniszcz 3 raidery, ciężkiego raidera lub 1 centuriona.

To znaczy, że można zniszczyć 3 raidery oraz centuriona lub ciężkiego raidera?
 
 
uiek
Geek :o)


Dołączył: 06 Lis 2004
Posty: 824
Skąd: Konin
Wysłany: Nie 15 Mar, 2009   

1. Graliśmy, że nie może aktywować, ale przecież na początku tury (poza ambulatorium) wszędzie dostaje komplet kart z ręki, więc w swoim ruchu da rade (gorzej, jak ktoś rzuci jej rozkaz prezydencki, ale wtedy ma do dyspozycji karty kworum)

2. Tak to zrozumieliśmy
 
 
Crane

Dołączył: 16 Wrz 2008
Posty: 135
Skąd: Częstochowa
Wysłany: Nie 15 Mar, 2009   

Odnośnie pytania 2 - z mojego doświadczenia w różnych grach, taki tekst oznacza: Zniszcz 3 raidery lub zniszcz ciężkiego raidera lub zniszcz centuriona. Żeby to zadziałało w ten sposób jak pisze pokemon41 tekst musiałby brzmieć : "Zniszcz 3 raidery i ciężkiego raidera lub centuriona.
 
 
pokemon41


Dołączył: 25 Lut 2009
Posty: 292
Wysłany: Pon 16 Mar, 2009   

Właśnie to doprowadziło do małego konfliktu podczas gry. Stanęło na tym, że niszczymy 3 raidery oraz ciężkiego lub centuriona.
 
 
sirafin 
Antropomorficzna...


Dołączył: 27 Sty 2009
Posty: 2399
Skąd: Sopot
Wysłany: Czw 19 Mar, 2009   

A jak byście zinterpretowali zdanie:

"Pomaluj na kolor niebieski, żółty, czerwony lub zielony"

Przecież przecinki w takim wypadku oznaczają "lub", bo na końcu wyliczanej listy jest "lub".
Gdyby było:

"Pomaluj na kolor niebieski, żółty, czerwony oraz zielony"

to przecinki oznaczałyby "oraz", bo na końcu wyliczanej listy jest "oraz".
Przecinki pozwalają uniknąć nam wielokrotnego używania tego samego spójnika w jednym zdaniu.


Tak więc to Crane ma rację i jego interpretacja jest zgodna z zasadami języka polskiego ;)
Bez dwóch zdań tekst na karcie oznacza:
"Zniszcz 3 raidery LUB zniszcz ciężkiego raidera LUB zniszcz centuriona."

----EDIT----

Odpowiedzi na większość pytań pojawiających się w trakcie gry można znaleźć w linku poniżej.

FAQ BATTLESTAR GALACTICA + PEGASUS
Ostatnio zmieniony przez sirafin Nie 01 Maj, 2011, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
sirafin 
Antropomorficzna...


Dołączył: 27 Sty 2009
Posty: 2399
Skąd: Sopot
Wysłany: Czw 20 Sie, 2009   

Ha! Zaopatrzyłem się w BSG, więc teraz pora by mnie rozwiano pewne wątpliwości po zgłębieniu instrukcji ;)

KARTY UMIEJĘTNOŚCI
Rozumiem iż mogę zagrać dowolną ilość kart umiejętności nie będących akcjami, w turze dowolnego gracza.


POWRÓT PILOTA
INSTRUKCJA napisał/a:
Podczas fazy ruchu może
przesunąć vipera na sąsiednie pole przestrzeni lub wrócić
postacią na „Pokład hangarowy”
(patrz „Powrót z vipera”
poniżej).
Niestety to co jest napisane później nieco mąci sprawę.
INSTRUKCJA napisał/a:
Powrót z vipera
Kiedy flota dokona skoku, wszystkie postacie, które pilotowały
vipery, trafiają na „Pokład hangarowy”, a same vipery odkłada
się do „Rezerwy”.
Podczas fazy ruchu gracz może również przesunąć się
bezpośrednio z vipera na Galacticę lub Colonial One. Aby tego
dokonać, musi odrzucić jedną kartę umiejętności. Gdy to zrobi,
po prostu odkłada vipera do „Rezerwy” i umieszcza swój żeton
postaci na wybranym obszarze. Tę akcję można wykonać z
dowolnego pola przestrzeni.
OK więc:
- mogę odrzucić kartę i przenieść się z dowolnego pola przestrzeni na dowolny obszar wybranego statku
- z powodu wykonania skoku automatycznie zostać przeniesionym na "Pokład hangarowy"
Teraz pytanie, czy pierwszy cytat odnosił się do wspomnianego później przymusowego powrotu podczas skoku, czy może jednak jest możliwość powrotu na Galactice z własnego wyboru, bez odrzucania karty, ale nie na dowolne pole tylko na "Pokład hangarowy". Jeśli zaś druga opcja jest prawdziwa to pojawia się pytanie czy zastosować ją można z dowolnego pola przestrzeni czy może tylko z pola startowego Viperów?


JESTEŚ SYMPATYKIEM
INSTRUKCJA napisał/a:
Oprócz graczy prowadzących ludzi i Cylonów, we flocie mogą
też przebywać sympatycy każdej ze stron. Karta „Jesteś
sympatykiem” przedstawia człowieka lub Cylona, który chce
sprzymierzyć się z przeciwnym zespołem.
Czytam te zasady karty "Sympatyka", czytam i ni czorta nie mogę załapać jak może ona spowodować, że Cylon będzie sympatyzował ludziom? Ujawniony przekazuje ją innemu graczowi, bo pożytek ma z niej żaden, z kolei nieujawniony może trafić do Aresztu, albo stać się pseudo "ujawnionym" i przenieść na obszary Cylonów. W żadnym z tych przypadków Cylon nie sympatyzuje ludziom, więc o co do jasnej niepodległej chodzi z tymi "sympatykami KAŻDEJ ze stron"?

INSTRUKCJA napisał/a:
Jeśli chociaż jeden z zasobów został przynajmniej w połowie
wyczerpany (znajduje się w czerwonej strefie), postać gracza
trafia do „Aresztu”. Od tej chwili kartę traktuje się jak kartę
„Nie jesteś Cylonem”.
Po czym ją zakrywa, ma się rozumieć?
 
 
pokemon41


Dołączył: 25 Lut 2009
Posty: 292
Wysłany: Sob 22 Sie, 2009   

sirafin napisał/a:
Ha! Zaopatrzyłem się w BSG, więc teraz pora by mnie rozwiano pewne wątpliwości po zgłębieniu instrukcji ;)

KARTY UMIEJĘTNOŚCI
Rozumiem iż mogę zagrać dowolną ilość kart umiejętności nie będących akcjami, w turze dowolnego gracza.


Chyba, że karta wyraźnie zaznacza limit 1 na turę. W podstawce nie ma takich o ile dobrze pamiętam, ale w dodatku będą :)
sirafin napisał/a:

POWRÓT PILOTA
INSTRUKCJA napisał/a:
Podczas fazy ruchu może
przesunąć vipera na sąsiednie pole przestrzeni lub wrócić
postacią na „Pokład hangarowy”
(patrz „Powrót z vipera”
poniżej).
Niestety to co jest napisane później nieco mąci sprawę.
INSTRUKCJA napisał/a:
Powrót z vipera
Kiedy flota dokona skoku, wszystkie postacie, które pilotowały
vipery, trafiają na „Pokład hangarowy”, a same vipery odkłada
się do „Rezerwy”.
Podczas fazy ruchu gracz może również przesunąć się
bezpośrednio z vipera na Galacticę lub Colonial One. Aby tego
dokonać, musi odrzucić jedną kartę umiejętności. Gdy to zrobi,
po prostu odkłada vipera do „Rezerwy” i umieszcza swój żeton
postaci na wybranym obszarze. Tę akcję można wykonać z
dowolnego pola przestrzeni.
OK więc:
- mogę odrzucić kartę i przenieść się z dowolnego pola przestrzeni na dowolny obszar wybranego statku
- z powodu wykonania skoku automatycznie zostać przeniesionym na "Pokład hangarowy"
Teraz pytanie, czy pierwszy cytat odnosił się do wspomnianego później przymusowego powrotu podczas skoku, czy może jednak jest możliwość powrotu na Galactice z własnego wyboru, bez odrzucania karty, ale nie na dowolne pole tylko na "Pokład hangarowy". Jeśli zaś druga opcja jest prawdziwa to pojawia się pytanie czy zastosować ją można z dowolnego pola przestrzeni czy może tylko z pola startowego Viperów?

...
Najwyraźniej można wracać na pokład hangarowy bez wyrzucenia karty, ale moja grupa nigdy nie korzystała z tej możliwości.

sirafin napisał/a:

JESTEŚ SYMPATYKIEM
INSTRUKCJA napisał/a:
Oprócz graczy prowadzących ludzi i Cylonów, we flocie mogą
też przebywać sympatycy każdej ze stron. Karta „Jesteś
sympatykiem” przedstawia człowieka lub Cylona, który chce
sprzymierzyć się z przeciwnym zespołem.
Czytam te zasady karty "Sympatyka", czytam i ni czorta nie mogę załapać jak może ona spowodować, że Cylon będzie sympatyzował ludziom? Ujawniony przekazuje ją innemu graczowi, bo pożytek ma z niej żaden, z kolei nieujawniony może trafić do Aresztu, albo stać się pseudo "ujawnionym" i przenieść na obszary Cylonów. W żadnym z tych przypadków Cylon nie sympatyzuje ludziom, więc o co do jasnej niepodległej chodzi z tymi "sympatykami KAŻDEJ ze stron"?

Chodzi o to, że jeżeli stajesz się ujawnionym cylonem przez sympatyka to jesteś człowiekiem, który przeszedł na strone cylonów(taka wkręta z serialu). Gdy lądujesz w areszcie to jesteś cylonem który przeszedł na stronę ludzi.
Oczywiście jeżeli masz kartę "Jesteś cylonem" to tak naprawdę grasz po stronie cylonów.
sirafin napisał/a:

INSTRUKCJA napisał/a:
Jeśli chociaż jeden z zasobów został przynajmniej w połowie
wyczerpany (znajduje się w czerwonej strefie), postać gracza
trafia do „Aresztu”. Od tej chwili kartę traktuje się jak kartę
„Nie jesteś Cylonem”.
Po czym ją zakrywa, ma się rozumieć?


Nie.
Jeżeli dostaniesz kartę sympatyka NATYCHMIAST ją odkrywasz. I zostaje ona odkryta. Niezależnie od tego co ona oznacza. Nawiasem mówiąc ta mechanika jest bez sensu wg. mnie
 
 
sirafin 
Antropomorficzna...


Dołączył: 27 Sty 2009
Posty: 2399
Skąd: Sopot
Wysłany: Sob 22 Sie, 2009   

pokemon41 napisał/a:
Najwyraźniej można wracać na pokład hangarowy bez wyrzucenia karty, ale moja grupa nigdy nie korzystała z tej możliwości.
Jedyna sytuacja która przychodzi mi do głowy, by to zagranie było opłacalne, to gdy pilot jest z prawej burty Galactiki a chce się pilnie dostać na lewą. Przenosi się na „Pokład hangarowy”, wykonuje akcję by ponownie wystartować i może np. strzelić do ciężkiego ridera, który jest bardzo niebezpieczny gdy dotarł na lewą burtę.


pokemon41 napisał/a:
Jeżeli dostaniesz kartę sympatyka NATYCHMIAST ją odkrywasz. I zostaje ona odkryta. Niezależnie od tego co ona oznacza. Nawiasem mówiąc ta mechanika jest bez sensu wg. mnie
Samo rozegranie karty jest OK, interesuje mnie bardziej jak traktować kartę "sympatycznego cylona" gdy zagrać na niego akcję pozwalającą podejrzeć jedną kartę lojalności. Normalnie jak są dwie to się losuje, tylko że tu są dwie, ale jedna odkryta. Co w takim przypadku?
a) zakryć na chwilę sympatyka i robić losowanie
b) od razu podejrzeć nieznaną kartę bez jakiegokolwiek losowania
 
 
pokemon41


Dołączył: 25 Lut 2009
Posty: 292
Wysłany: Nie 23 Sie, 2009   

sirafin napisał/a:
pokemon41 napisał/a:
Najwyraźniej można wracać na pokład hangarowy bez wyrzucenia karty, ale moja grupa nigdy nie korzystała z tej możliwości.
Jedyna sytuacja która przychodzi mi do głowy, by to zagranie było opłacalne, to gdy pilot jest z prawej burty Galactiki a chce się pilnie dostać na lewą. Przenosi się na „Pokład hangarowy”, wykonuje akcję by ponownie wystartować i może np. strzelić do ciężkiego ridera, który jest bardzo niebezpieczny gdy dotarł na lewą burtę.


pokemon41 napisał/a:
Jeżeli dostaniesz kartę sympatyka NATYCHMIAST ją odkrywasz. I zostaje ona odkryta. Niezależnie od tego co ona oznacza. Nawiasem mówiąc ta mechanika jest bez sensu wg. mnie
Samo rozegranie karty jest OK, interesuje mnie bardziej jak traktować kartę "sympatycznego cylona" gdy zagrać na niego akcję pozwalającą podejrzeć jedną kartę lojalności. Normalnie jak są dwie to się losuje, tylko że tu są dwie, ale jedna odkryta. Co w takim przypadku?
a) zakryć na chwilę sympatyka i robić losowanie
b) od razu podejrzeć nieznaną kartę bez jakiegokolwiek losowania


Nieznaną.
Sympatyk pozostaje odkryty niezależnie od sytuacji.
 
 
duchU


Dołączył: 30 Lip 2009
Posty: 601
Wysłany: Sob 26 Wrz, 2009   

sirafin napisał/a:

POWRÓT PILOTA

INSTRUKCJA napisał/a:
Podczas fazy ruchu może
przesunąć vipera na sąsiednie pole przestrzeni lub wrócić
postacią na „Pokład hangarowy”
(patrz „Powrót z vipera”
poniżej).


Jak na mój gust chodzi o to, że z pola nr: 5 lub 6 możesz przesunąć się na pokład hangarowy (traktowane jako ruch) i wtedy nie trzeba odrzucać żadnej karty. Tylko później już nie możesz przemieścić się (w aktualnej turze) na inny obszar - chyba że poświęcisz na to akcję. Choć w sumie nie wiem, czy tak można zrobić... Ktoś wie, czy coś takiego jest dopuszczalne (poświęcenie akcji na wykonanie ruchu)?
_________________
He who stumbles around in darkness with a stick is blind.
But he who... sticks out in darkness... is... fluorescent!
 
 
sirafin 
Antropomorficzna...


Dołączył: 27 Sty 2009
Posty: 2399
Skąd: Sopot
Wysłany: Sob 26 Wrz, 2009   

Akcja i Ruch to dwie różne rzeczy (jedyny wyjątek to Akcja w formie Aktywacji Vipera, która może być Ruchem Vipera)
 
 
duchU


Dołączył: 30 Lip 2009
Posty: 601
Wysłany: Sob 26 Wrz, 2009   

No to w takim układzie zostajesz na pokładzie hangarowym. Ale można wtedy np. użyć rozkazu prezydenckiego, żeby nie tracić akcji na darmo. Albo jakiejś innej karty czy umiejętności specjalnej.
_________________
He who stumbles around in darkness with a stick is blind.
But he who... sticks out in darkness... is... fluorescent!
 
 
sirafin 
Antropomorficzna...


Dołączył: 27 Sty 2009
Posty: 2399
Skąd: Sopot
Wysłany: Sob 26 Wrz, 2009   

Całe szczęście nikt póki co z tego nie korzystał :D
Będę musiał chyba zerknąć do angielskiej instrukcji czy jest tak samo, albo poszperać na stronie FFG czy tam czegoś nie ma na ten temat
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0.15 sekundy. Zapytań do SQL: 12