galakta.pl galakta.pl
Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Pytania do dwu kart: schwytany w sieć i opiekun Lorien
Autor Wiadomość
EstEst
[Usunięty]

Wysłany: Wto 05 Mar, 2013   Pytania do dwu kart: schwytany w sieć i opiekun Lorien

Dwa pytania po ostatniej partii:

Czy jeśli jeden z moich bohaterów jest już ,,schwytany w sieć'', to mogę do niego dołączyć drugą taką kartę? Dopiero teraz zauważyłem, że formalnie tak się da, choć to za łatwe się wydaje.

Opiekun Lorien pozwala mi podnieść obronę za odrzucane karty. Kiedy najpóźniej muszę to zrobić? Przed rozdaniem kart cienia? Czy mogę po rozdaniu (i ewentualnym podejrzeniu np. Mroczną Wiedzą)? Czy nawet po przydzieleniu obrońcy i odkryciu cienia (nie sądzę, ale to by wzmacniało tę kartę)?

To samo (acz inaczej) z efektem podnoszenia siły woli - mogę to zrobić już po odkryciu kart wyprawy, jak przy Eowinie?
 
     
wojo
[Usunięty]

Wysłany: Wto 05 Mar, 2013   

Możesz dołożyć schwytanego w sieć do bohatera który już jest schwytany. Aby go przygotować w fazie odpoczynku musisz wydać 4 zasoby w takim przypadku.

Okno akcji masz na początku i końcu każdego z poniższych kroków:
Wybierz atakującego wroga
Wyznacz obrońcę
Odkryj i wprowadź w życie efekt cienia
Po tym kroku okna akcji już nie masz aż do zakończenia tego ataku.

Także istotnie Opiekun Lorien jest mocną kartą (choć należy pamiętać o erracie limitującej odpalenia jego akcji do 3 na fazę) i najczęściej warto go odpalać gdy już wiemy jaki cień nam wyszedł. Chyba że w przyszłości się wycwanią deweloperzy i będą cienie w stylu odrzuć broniącą postać jeżeli jej obrona jest niższa niż n - wtedy na odpalenie Opiekuna byłoby za późno i postać by spadła.

Co do Eowyny okna akcji masz pomiędzy wszystkimi krokami wyprawy:
1. Przydziel postacie
2. Odkrywanie kart przeciwności (warto zauważyć że tutaj nie mamy okna akcji pomiędzy kolejnymi kartami przy większej ilości graczy, można "zagrywać" tylko odpowiedzi)
3. Rozpatrywanie wyprawy
Także zwykle odpala się Eowyne po kroku 2 kiedy już wiemy co nam stanie na przeszkodzie.
 
     
EstEst
[Usunięty]

Wysłany: Wto 05 Mar, 2013   

To sobie życie utrudniałem niepotrzebnie ;)
 
     
barteks
[Usunięty]

Wysłany: Sob 09 Mar, 2013   

Wg mnie nie masz racji.
Faza walki ( po przydzieleniu cienia) jest koloru zielonego więc można ją przerywać akcjami.
wojo napisał/a:


Okno akcji masz na początku i końcu każdego z poniższych kroków:
Wybierz atakującego wroga
Wyznacz obrońcę
Odkryj i wprowadź w życie efekt cienia
Po tym kroku okna akcji już nie masz aż do zakończenia tego ataku.

 
     
wojo
[Usunięty]

Wysłany: Pon 11 Mar, 2013   

Sprawdź sobie zasady strona 18:
Cytat:
When resolving enemy attacks, the players follow these
4 steps, in order. Players may play event cards and take
actions at the end of each step.


Niestety moim zdaniem tabelka w instrukcji jest dość myląca bo kolor zielony oznacza:
Cytat:
Green – Any player can take actions generally, or
between the game steps stated in the rules.

Czyli czasem oznacza że można przerywać daną fazę akcjami a czasem zagrywać je tylko pomiędzy poszczegolnymi krokami danej fazy. Jeżeli szukasz naprawdę dobrej i szczegółowej rozpiski polecam:
Link do BGG
 
     
TomB
[Usunięty]

Wysłany: Pon 11 Mar, 2013   

Trochę się pogubiłem - czy wy się ze sobą zgadzacie, czy sobie przeczycie? Bo dla Opekuna z Lorien to bez różnicy - odpala się go po rozpatrzeniu cienia.

@wojo Rozpiska z BGG jest fajna, ale chyba też nieco myląca (albo niepotrzebnie przekombinowana, albo niekonsekwentna).
Np. na żółto jest rozpatrzenie cienia - czyli po jego odkryciu i wprowadzeniu konsekwencji możemy grać akcje i wydarzenia. A następnie ustalamy obrażenia - i to jest na czerwono - nie wolno przerywać akcjami, ani ich grać na koniec tego kroku. Dopiero potem jest faza akcji graczy. Równie dobrze obrażenia mogłyby być na żółto - bo wtedy odpalamy akcje Froda.
 
     
wojo
[Usunięty]

Wysłany: Pon 11 Mar, 2013   

Z mojej interpretacji: trochę się nie zgadzamy choć tylko w szczegółach. Twierdzę że podczas rozstrzygania ataku są tylko pewne szczególne momenty w których można grać akcje (po zakończeniu każdego z kroków tej fazy), natomiast barteks twierdzi że akcje można grać w dowolnym momencie. Pewnie w praktyce obaj gramy tak samo ale ja jestem bardziej upierdliwy w przestrzeganiu przepisów :)

Co do Twojego przykładu z Frodo to jest on o tyle chybiony, że jego działanie jest odpowiedzią a nie akcją - to jest dramatyczna różnica bo odpowiedzi nie muszą przestrzegać okien akcji i są aktywowane natychmiast kiedy zajdzie warunek je aktywujący (dlatego na rzeczonej pomocy u góry jest zaznaczone że w czerwonym i w żółtym odpowiedzi są dozwolone).

W rozpisce jeszcze nie znalazłem żadnego błędu - pewnie może być uznana za zbyt dokładną ale idealnie opisuje właściwy timing całej tury i kiedy można grać akcję.
 
     
TomB
[Usunięty]

Wysłany: Pon 11 Mar, 2013   

wojo napisał/a:

Co do Twojego przykładu z Frodo to jest on o tyle chybiony, że jego działanie jest odpowiedzią a nie akcją - to jest dramatyczna różnica bo odpowiedzi nie muszą przestrzegać okien akcji i są aktywowane natychmiast kiedy zajdzie warunek je aktywujący (dlatego na rzeczonej pomocy u góry jest zaznaczone że w czerwonym i w żółtym odpowiedzi są dozwolone).

Fakt, z Frodo to moja pomyłka, myślałem, że to akcja, ale to musi być odpowiedź.
Nie zmienia to mojej opinii, że, w tej bardzo dobrej rozpisce, 4 krok ataku wroga powinien być też na żółto, nie na czerwono. Nie wiem, czy ten szczegół ma dziś zastosowanie (nie potrafię podać przykładu), ale może kiedyś mieć znaczenie.
 
     
wojo
[Usunięty]

Wysłany: Pon 11 Mar, 2013   

Masz rację jednak ze względu na przejrzystość (krok czwarty ma dwie możliwości rozstrzygania w zależności od tego czy atak jest broniony czy nie) łatwiej było dodać te akcje w postaci 6.2.1.5: Player Actions co sprowadza się do tego samego.

W podobny sposób została załatwiona sprawa z fazą wyprawy.
 
     
TomB
[Usunięty]

Wysłany: Pon 11 Mar, 2013   

wojo napisał/a:
Masz rację jednak ze względu na przejrzystość (krok czwarty ma dwie możliwości rozstrzygania w zależności od tego czy atak jest broniony czy nie) łatwiej było dodać te akcje w postaci 6.2.1.5: Player Actions co sprowadza się do tego samego.

Prawda, nie ma o co kruszyć kopii. Ja punkt 6.2.1.5 traktuję po prostu jako moment między atakami poszczególnych wrogów i akcje wtedy grane nie mają bezpośredniego związku z właśnie rozegranym atakiem, ale w praktyce wychodzi na to samo.

Męczy mnie jednak ta sekwencja - ale to już w nowym temacie.
 
     
TomB
[Usunięty]

Wysłany: Pon 11 Mar, 2013   

Albo jednak tu, żeby była ciągłość dyskusji.

Taka sytuacja: Gram w Ucieczkę z Dol Guldur. W strefie przeciwności mam cele, które mogę zdobyć. Bronię Gimlim, odkrywam cień (z karty Strażnik Jaskini), który nakazuje odrzucić jeden dodatek. Jedyny dodatek, jaki mam to Pancerz z cytadeli. Po odrzuceniu go Gimli zginie.
Czy mogę w tym momencie wziąć jakiś cel z SP, dodać go do Gimlego i od razu odrzucić, spełniając nakaz cienia? Moim zdaniem nie, jest już za późno.

W takim razie czy punkt:

Cytat:
6.2.1.3: Resolve Shadow Effect: flip and resolve any Shadow keyword

zamiast koloru żółtego nie powinien być czerwony i mieć swój podpunkt w kolorze żółtym (lub zielonym), kiedy można grać akcje (np. Przewodnika z Lorien)?
Teraz niby też jest dobrze, ale zwrot at the end of each step nie jest zbyt precyzyjny, tak samo, jak zaznaczenie tego momentu kolorem żółtym.

Chyba, że się mylę i w powyższej sytuacji Gimliego można ratować w opisany sposób.
 
     
wojo
[Usunięty]

Wysłany: Pon 11 Mar, 2013   

Gimliego nie możesz uratować w ten sposób.

Kolor żółty oznacza dokładnie to co w instrukcji (akcja na końcu danego kroku) i należy go rozumieć w ten sposób: Wykonujesz wszystkie rzeczy związane z danym krokiem i zanim przystąpisz do kolejnego możesz wykonać akcje. W równoważny sposób pewnie można by wykonać taką rozpiskę używając tylko czerwonego i zielonego koloru i wpisywać okno akcji pomiędzy odpowiednie "czerwone kroki". Zapis z użyciem żółtego koloru pozwala oszczędzić miejsce i moim zdaniem zwiększa czytelność choć preferencje poszczególnych osób pewnie będą się różnić.
 
     
crabtree
[Usunięty]

Wysłany: Pon 11 Mar, 2013   

TomB napisał/a:

Czy mogę w tym momencie wziąć jakiś cel z SP, dodać go do Gimlego i od razu odrzucić, spełniając nakaz cienia? Moim zdaniem nie, jest już za późno.

Niestety jest już za późno. Rozpatrzenia efektu cienia nie można przerwać akcją, a jedynie można skorzystać z odpowiedzi - jest karta w sferze Ducha którą można anulować efekt cienia.
 
     
TomB
[Usunięty]

Wysłany: Pon 11 Mar, 2013   

wojo napisał/a:
Zapis z użyciem żółtego koloru pozwala oszczędzić miejsce i moim zdaniem zwiększa czytelność choć preferencje poszczególnych osób pewnie będą się różnić.

... czego właśnie dowiedliśmy.

Dzięki za odpowiedzi.
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0.53 sekundy. Zapytań do SQL: 14