galakta.pl galakta.pl
Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Wariant: Brudna robota (Dirty Hands)
Autor Wiadomość
sirafin 
Antropomorficzna...


Dołączył: 27 Sty 2009
Posty: 2397
Skąd: Sopot
Wysłany: Czw 08 Mar, 2012   

_________________
Moje planszówki
 
     
Scobin 

Dołączył: 18 Kwi 2012
Posty: 23
Wysłany: Sro 18 Kwi, 2012   

Mam pewien pomysł, jeśli chodzi o dodatkowe kryzysy dla inżyniera. Mianowicie: można określić jakąś prostą zasadę, która będzie zamieniała "wybór aktywnego gracza" na niektórych istniejących już kartach kryzysów na "główny inżynier wybiera". Co to znaczy "niektórych"? To kwestia do przedyskutowania, mój wstępny pomysł brzmi: "wszystkie karty spełniające dwa warunki: 1. na karcie widnieją słowa "aktywny gracz wybiera" i równocześnie 2. na polach w lewym górnym rogu widnieje kolor niebieski". Dobór taki wydaje mi się (1) uzasadniony fabularnie, (2) dobrze służący ewentualnemu inżynierowi-cylonowi (który zawsze może ściemnić, że nie ma wystarczająco dobrych kart w ręku i dlatego wybiera opcję inną niż test).

Pytanie brzmi: ile jest tego rodzaju kart. Spróbuję to policzyć. ;-)

EDIT: OK, policzyłem. W zestawie "podstawka + Exodus" znalazłem następującą liczbę kart:

"Prezydent wybiera": 16
"Admirał wybiera": 14
"CAG wybiera": 6
"Aktywny gracz wybiera", bez niebieskiego koloru: 15
"Aktywny gracz wybiera", z kolorem niebieskim: 10
(naliczyłem też 39 kryzysów, przy których nikt nie podejmuje wyboru – po odrzuceniu kart ataków zgodnie z wariantem Cylońskiej Floty, z jakim zawsze gram)

Na moje oko nie wygląda to źle. Co myślicie?
_________________
Serdecznie pozdrawiam
Staszek Krawczyk
 
     
Zsu-Et-Am


Dołączył: 02 Sty 2007
Posty: 126
Skąd: Wrocław
Wysłany: Sro 18 Kwi, 2012   

Rozważałem tę opcję, Scobinie :) . Nie jest zła - z dwoma zastrzeżeniami. Po pierwsze, problemem wydaje się wyraźna przewaga wyborów "inżynierskich" nad "pilockimi". Można by się zastanowić, czy CAG nie potrzebuje kilku dodatkowych wyborów, to już jednak należałoby rozstrzygnąć inaczej. Trzeba pamiętać, że przynajmniej CAG nie ma nigdy możliwości zarządzenia testu umiejętności. Po drugie - wiele wyborów powiązanych z kartami pozycji wymusza poniesienie jakiegoś kosztu przez samego zainteresowanego (utratę pozycji, odrzucenie kart, egzekucję, dobranie zdrady). W tym momencie brakuje czegoś podobnego. Poza tym zgoda - po prostu pozycja Głównego Inżyniera będzie doprawdy specjalna.

Dla porządku jeszcze: Pegasus dodał 20 kryzysów, w tym 3 karty ataku (odrzucane w grze z CAG-iem), 4 kryzysy "Admirał wybiera", 2 kryzysy "Prezydent wybiera" i 4 kryzysy "Aktywny gracz wybiera". Spośród tych ostatnich żaden nie zawiera wśród dostępnych kolorów niebieskiego. Tak więc:

"Prezydent wybiera": 18
"Admirał wybiera": 18
"CAG wybiera": 6
"Aktywny gracz wybiera", bez niebieskiego koloru: 19
"Aktywny gracz wybiera", z kolorem niebieskim: 10
(+46 kryzysów testowych nie pozwalających na wybór.)
_________________
Brudna robota - fanowskie rozszerzenie do BSG
14 dodatkowych postaci do BSG
 
 
     
Scobin 

Dołączył: 18 Kwi 2012
Posty: 23
Wysłany: Sro 18 Kwi, 2012   

1. Widzę, że uczę dziada, jak charchać. :)

2. W ogóle cały ten CAG jest jakiś szemrany, moim zdaniem ta pozycja dzieli wszystkie wady roli pilota (więcej tutaj).

3. W zestawie kryzysów "Aktywny gracz wybiera" po odrzuceniu "kart inżynierskich" pozostają jeszcze dwie karty z kolorem czerwonym (na każdej z nich jedną z możliwości stanowi test, ale myślę, że to nie będzie wielki problem). Można je przerobić na karty wyboru CAG-a, co da nam poniższe liczby:

"Aktywny gracz wybiera", bez koloru niebieskiego ani czerwonego: 17
(główny inżynier) "Aktywny gracz wybiera" z kolorem niebieskim: 10
(CAG) "Aktywny gracz wybiera" bez koloru niebieskiego, za to z czerwonym: 8

A nuż jeszcze coś dojdzie dla naszego CAG-a z "Pegasusa"?


Zsu-Et-Am napisał/a:
[...] wiele wyborów powiązanych z kartami pozycji wymusza poniesienie jakiegoś kosztu przez samego zainteresowanego (utratę pozycji, odrzucenie kart, egzekucję, dobranie zdrady). W tym momencie brakuje czegoś podobnego.

Można przerobić wszędzie w konsekwencjach "Aktywny gracz" na "główny inżynier". To by nawet miało sens!
_________________
Serdecznie pozdrawiam
Staszek Krawczyk
 
     
Zsu-Et-Am


Dołączył: 02 Sty 2007
Posty: 126
Skąd: Wrocław
Wysłany: Sro 18 Kwi, 2012   

W grze podstawowej naliczyłem dwie karty kryzysów z wyborem aktywnego gracza pozwalające na test z pozytywnymi kartami Pilotażu. Jedna z nich pozwala też na zagrywanie jako pozytywnych kart Techniki, ale myślę, że CAG powinien mieć tu priorytet, jeżeli chcemy przekazywać mu kryzysy. CAG-owi również można odstąpić jeden wybór przynależny normalnie Admirałowi (kryzys: Brak snu), ale to już fanatyzm.

Problem 1: Łamiemy regułę, że kryzysy CAG-a nie pozwalają na przygotowanie do skoku (ale bez zmieniania liczby kart, więc wszystko gra?).
Problem 2: Eliminujemy mniej więcej połowę kryzysów "Aktywny gracz wybiera", co podnosi jeszcze skuteczność Tory (ale można przyjąć zaostrzoną wersję jej wady, by we wszystkich wyborach automatycznie obierała pierwszą opcję?).

Pegasus nie dodał żadnych kart wyborów z kartami czerwonymi, podobnie jak z niebieskimi.

Co do wyborów "niejawnych" i "roli pilota", więcej napiszę w drugim temacie. Oczywiście zgoda na zamianę "aktywnego gracza" w podmienionych kryzysach na odpowiednią pozycję - wciąż jednak brakuje tu ryzyka utraty tytułu.

PS: Bez opcji "test" w ogóle nie rozmawialibyśmy o kartach z kolorami ;) .
_________________
Brudna robota - fanowskie rozszerzenie do BSG
14 dodatkowych postaci do BSG
 
 
     
Scobin 

Dołączył: 18 Kwi 2012
Posty: 23
Wysłany: Sro 18 Kwi, 2012   

Zsu-Et-Am napisał/a:
W grze podstawowej naliczyłem dwie karty kryzysów z wyborem aktywnego gracza pozwalające na test z pozytywnymi kartami Pilotażu.

Ja biorę pod uwagę wspólnie wersję podstawową i "Exodus", taki już mój egoizm. ;-) Oczywiście w przyszłości można też z ciekawości sprawdzić, jak to wygląda przy samej podstawce.

Zsu-Et-Am napisał/a:
Jedna z nich pozwala też na zagrywanie jako pozytywnych kart Techniki, ale myślę, że CAG powinien mieć tu priorytet, jeżeli chcemy przekazywać mu kryzysy.

Jeżeli przyjmiemy takie rozwiązanie, że ze zbioru "czerwono-niebieskie kryzysy z wyborem aktywnego gracza" najpierw wszystko z czerwienią idzie do CAG-a, a potem dopiero reszta do inżyniera, to otrzymamy wynik:

CAG: 11 kart;
inżynier: 7 kart.

Troszkę gorsza dysproporcja niż poprzednim razem.

Zsu-Et-Am napisał/a:
CAG-owi również można odstąpić jeden wybór przynależny normalnie Admirałowi (kryzys: Brak snu), ale to już fanatyzm.

Owszem. :) Zależy mi na tym, żeby była to jak najprostsza zasada, z pojedynczym kryterium i bez wyjątków.

Zsu-Et-Am napisał/a:
Problem 1: Łamiemy regułę, że kryzysy CAG-a nie pozwalają na przygotowanie do skoku (ale bez zmieniania liczby kart, więc wszystko gra?).

Ha, faktycznie łamiemy tę regułę. Kolejny powód, żeby ze zbioru "czerwono-niebieskiego" najpierw dawać karty inżynierowi, a dopiero potem CAG-owi (będzie miał on wówczas jedynie dwie karty z przygotowaniem do skoku). ;-)

"Bez zmieniania liczby kart"? Czy masz na myśli to, że ogólna liczba kart w talii kryzysów pozostaje bez zmian?

Zsu-Et-Am napisał/a:
Problem 2: Eliminujemy mniej więcej połowę kryzysów "Aktywny gracz wybiera", co podnosi jeszcze skuteczność Tory (ale można przyjąć zaostrzoną wersję jej wady, by we wszystkich wyborach automatycznie obierała pierwszą opcję?).

Hm, faktycznie skuteczność Tory wtedy wzrasta, słuszna uwaga. Natomiast jeśli zaostrzymy jej słabość, to wszystkie kryzysy "Prezydent wybiera" z Foster w roli prezydenta staną się strasznie, ale to strasznie nieprzyjemne dla ludzi... Może w takim razie zmienić jej zdolność regularną: niech nie dobiera 2 dowolnych kart, ale 1 kartę, kiedy ktoś zagra kartę Kworum?

Zsu-Et-Am napisał/a:
Pegasus nie dodał żadnych kart wyborów z kartami czerwonymi, podobnie jak z niebieskimi.

OK, czyli ten problem znika.

Zsu-Et-Am napisał/a:
Oczywiście zgoda na zamianę "aktywnego gracza" w podmienionych kryzysach na odpowiednią pozycję - wciąż jednak brakuje tu ryzyka utraty tytułu.

1. Dobra, ale CAG też nie ryzykuje utratą tytułu. Dla mnie jest to do zaakceptowania – CAG oraz inżynier to nadal nie są tak potężne pozycje jak admirała czy prezydenta, więc nic się nie stanie, jeśli zmniejszymy ryzyko ich utraty.
2. Dla porządku: jeśli przy dodanych kartach CAG-a pojawi się w konsekwencjach "aktywny gracz", to oczywiście również zamieniamy na "CAG-a".

Zsu-Et-Am napisał/a:
PS: Bez opcji "test" w ogóle nie rozmawialibyśmy o kartach z kolorami ;) .

Racja.
_________________
Serdecznie pozdrawiam
Staszek Krawczyk
 
     
Zsu-Et-Am


Dołączył: 02 Sty 2007
Posty: 126
Skąd: Wrocław
Wysłany: Czw 19 Kwi, 2012   

Cytat:
Czy masz na myśli to, że ogólna liczba kart w talii kryzysów pozostaje bez zmian?

Tak. Dodawanie i odejmowanie kart ma to do siebie, że może się odbić np. na proporcji kart z przygotowaniem do skoku.

Co do opcji z Tory - im mniej mieszania tym lepiej. Ja tam lubię ją jako prezydent-zgubę ludzkości, wpisuje się w regułę koncepcyjną "politycy są beznadziejnymi prezydentami" ;) . No i zawsze można się ratować przed jej Amoralnością 1. wyborami prezydenckimi, 2. Moralnym kompasem Helo.

W porządku - naliczyłem 1 superkryzys z wyborem CAG-a, 6 kryzysów "oryginalnych" i 5 "przekazanych" (3 wybory z pozytywnymi Pilotażem i Techniką, 2 z Pilotażem bez Techniki). Superkryzysy to inna bajka, więc liczmy 11 dla CAG-a. Dla Głównego Inżyniera zostaje się, jak piszesz, 7. Gdyby przyznać pierwszeństwo jemu, mielibyśmy 8 kryzysów CAG-a i 10 dla Głównego Inżyniera, co rzeczywiście może być lepsze... dysproporcja nieco większa (procentowo) niż między Prezydentem a Admirałem w grze podstawowej, ale poza tym działa, przynajmniej póki co i bez dorabiania kart.

Obie te pozycje mają być nieco drugorzędne wobec "przywódców ludzkości", Admirała i Prezydenta. Nie dodawajmy im więc za dużo. Pamiętaj o tym, proszę, przy modyfikacjach dotyczących pilotów w ogóle, którzy de facto nie zajmują żadnej pozycji - tak samo jak inne postaci, które nie uzyskają władzy dzięki kartom.
_________________
Brudna robota - fanowskie rozszerzenie do BSG
14 dodatkowych postaci do BSG
 
 
     
Scobin 

Dołączył: 18 Kwi 2012
Posty: 23
Wysłany: Czw 19 Kwi, 2012   

Dobra, zgoda na wszystko (w tym brak zmian u Tory).
_________________
Serdecznie pozdrawiam
Staszek Krawczyk
 
     
Zsu-Et-Am


Dołączył: 02 Sty 2007
Posty: 126
Skąd: Wrocław
Wysłany: Czw 16 Sie, 2012   

Dla zainteresowanych: najnowsza wersja projektu (w języku angielskim, na razie jeszcze bez grafiki) jest dostępna na forum BoardGameGeek.com. Zachęcam do lektury, komentowania i udziału w ankiecie mającej określić, w jakich okolicznościach Główny Inżynier (Chief) powinien decydować o tym, który żeton uszkodzeń zostanie rozstrzygnięty!

W planach na najbliższą przyszłość:
  • nowa wersja karty tytułu;
  • nowe karty kryzysów i superkryzys;
  • 4-5 żetonów uszkodzeń (innych niż dyskutowane tutaj).

Po wprowadzeniu tych zmian przygotuję odświeżoną wersję polską.
_________________
Brudna robota - fanowskie rozszerzenie do BSG
14 dodatkowych postaci do BSG
 
 
     
Kieves

Dołączył: 05 Gru 2012
Posty: 23
Wysłany: Sro 05 Gru, 2012   

A czy polska wersja aktualna jest dostępna na bgg? Trochę rozsiane są te wersje tu po postach i trudno zebrać do kupy całość, a akurat to fanowskie rozszerzenie wygląda bardzo miodnie.
 
     
Zsu-Et-Am


Dołączył: 02 Sty 2007
Posty: 126
Skąd: Wrocław
Wysłany: Pią 14 Gru, 2012   

Nie ma jeszcze odświeżonej wersji polskiej, ta zamieszczona na BoardGameGeeku (angielska) jest najbardziej aktualna:

1. Tytuł Chiefa pozwala na wylosowanie dodatkowego żetonu uszkodzeń i odrzucenie jednego z wylosowanych za każdym razem, gdy okręt z Chiefem zostaje uszkodzony. Innymi słowy: trzeba przebywać na pokładzie Galactiki lub Pegasusa, by dany okręt korzystał z Chiefowej "kontroli uszkodzeń".

2. Chief może odrzucić dowolne dwie karty umiejętności, by naprawić swoją lokację.

3. Po każdym skoku należy wykonać rzut kostką; jeżeli wynik (zmodyfikowany o liczbę przy Kontroli FTL, czyli -3 lub -1) jest niższy niż całkowita przebyta odległość, Galactica zostaje uszkodzona.

Jeżeli ktoś ma propozycje kryzysów i superkryzysu dla Chiefa, będę wdzięczny.
_________________
Brudna robota - fanowskie rozszerzenie do BSG
14 dodatkowych postaci do BSG
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0.23 sekundy. Zapytań do SQL: 12