galakta.pl galakta.pl
Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Pytania o zasady
Autor Wiadomość
Grzegorz


Dołączył: 28 Lut 2006
Posty: 94
Wysłany: Pią 06 Mar, 2009   

elman napisał/a:
1. Dźwig - czy pozwala ona na rozbudowę stolicy tylko jednego koloru na raz? - np. mam żółtą na 1lvl, niebieską na 2lvl i zieloną na 0; zagrywam "dźwig", płacę jedno sukno, dwie monety i zero papieru i podnoszę każdą o jeden poziom, czy mogę podnieść tylko jedną z nich (i czy może to być awans 0=>1 za darmo)?


Tylko jedna z nich; 0>1 jest dozwolone.

Cytat:
2. Handlarz - czy handlarz na polu z surowcem działa jak port 2:1 (np. 2 drewna na wszytko inne) czy 2 czegokolwiek na drewno?


Jak port 2:1.

Cytat:
3. Porty handlowe - co się dzieje jeśli nie mam na tyle kart, żeby zmusić do wymiany wszystkich graczy? Czy mogę wybrać z którymi się wymieniam, czy robię wymianę po kolei do wyczerpania kart na ręce?


Wymieniasz karty w dowolnej kolejnosci, a skoro robisz to po kolei, mozesz wymieniac równiez karty, które otrzymales od innych graczy, tak ze tak czy wsiak mozesz wymieniac karty ze wszystkimi graczami.

Cytat:
I. Co się dzieje gdy zabraknie kart "Bohater Catanu" (w moim zestawie było ich 6) a ktoś powinien ją dostać, bo przy obronie wyspy wystawił najwięcej rycerzy?


Zastepujesz brakujace karty czymkolwiek.

Cytat:
II. Żółta stolica na 3lvl pozwala na wymiany: 2 towary->towar?(to na pewno); 2 towary->surowiec?; 2 surowice->towar?


2 towary na 1 towar/surowiec.
Zólta stolica, to jak port 2:1 dla towarów.

Cytat:
III. Barbarzyńcy "płyną" od początku gry? Pytam, bo gramy z kolegami w starą niemiecką wersję i w tamtejszych zasadach zaczynają "płynąć" dopiero w trzeciej kolejce rzutów?


Barbarzyncy od zwasze plyna od poczatku gry.
Twoi niemieccy przyjaciele graja wedlug wlasnych zasad.
Niegdy dotad nie bylo takiej zasady.
 
 
asiasunny

Dołączył: 18 Kwi 2009
Posty: 1
Wysłany: Sob 18 Kwi, 2009   

Nie rozumiem do czego służą te znaczniki w żeglarzach ?
 
 
 
Sztefan


Dołączył: 14 Wrz 2006
Posty: 49
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 18 Kwi, 2009   

Są to po prostu znaczniki pomocnicze. To, czy mają jakąś funkcję zależy od scenariusza i jest opisane w regułach. Najczęściej służą do zaznaczenia zdobycia dodatkowych punktów zwycięstwa.
 
 
moonman


Dołączył: 24 Mar 2005
Posty: 231
Wysłany: Czw 05 Lis, 2009   

pytalem na G-P, ale może tutaj szybciej uzyskam odpowiedź.
pytanie dot. Żeglarzy - scenariusz WYSPA MGIEŁ

początkowa faza zagospodarowania wyspy:
jeśli gracz ustawi swoją pierwszą osadę na brzegu oraz statek w stronę mgły odkrywamy "zamglony" obszar.
czy już wtedy gracz dostaje surowiec za odkryty obszar?

to samo pytanie tyczy się drugiej osady (za którą zbiera już surowce z sąsiednich pól).

drugie pytanie:
czy surowce uzyskane z odkrywania lądów mogą być wykorzystywane w tej samej turze
 
 
elman

Dołączył: 16 Lut 2009
Posty: 5
Wysłany: Pon 28 Gru, 2009   

Grzegorz napisał/a:


Cytat:
3. Porty handlowe - co się dzieje jeśli nie mam na tyle kart, żeby zmusić do wymiany wszystkich graczy? Czy mogę wybrać z którymi się wymieniam, czy robię wymianę po kolei do wyczerpania kart na ręce?


Wymieniasz karty w dowolnej kolejnosci, a skoro robisz to po kolei, mozesz wymieniac równiez karty, które otrzymales od innych graczy, tak ze tak czy wsiak mozesz wymieniac karty ze wszystkimi graczami.



Hej. Wracam do tego pytania, bo zauważyłem, że nie wyjaśnia precyzyjnie tego zagadnienia.

"Porty handlowe" dają możliwość zmuszenia innych graczy do oddania ci jednego z posiadanych przez siebie towarów w zamian za jeden surowiec z twojej ręki. Nie zgadzam się z tym co napisał Grzegorz. Jeśli dostałem w wyniku wymiany dzięki zagraniu karty od jakiegoś gracza TOWAR to nie mogę go wymienić z innych graczem na zasadach opisanych w karcie.

Postanowiłem ponowić pytanie. Czy zagrywając kartę "Porty handlowe" mogę/muszę:

- zdecydować, że dokonam wymiany tylko z częścią graczy (lub jednym), a nie ze wszystkimi, którzy mają towary?
- wybrać kolejność w jakiej gracze wymieniają się ze maną (mam tylko 2 karty surowców na wymianę, a jest trzech graczy z surowcami. Wiem, że dwóch z nich ma interesujące mnie towary, ale nie są oni następni w kolejności po mnie do rzutu - wymiana byłaby nie po kolei.) Czy mogę pominąć kogoś w takiej wymianie?
- mam na tyle karty surowców, że mogę dokonać wymiany z każdym, kto ma surowiec, ale z jakiegoś powodu nie chcę wymieniać wszystkich możliwych surowców. Czy zachować część surowców i zachować się jak w pytaniu powyżej?

Mam nadzieję, że pytanie jest jasne. Jeśli coś jest niejasne, chętnie doprecyzuje.



Ale to nie koniec pytań o Miasta i Rycerze :) Następna kwestia jest jeszcze bardziej skomplikowana, więc muszę się skupić, żeby ją dobrze wyłożyć ;)

Sytuacja faktyczna: W grze bierze udział 3 graczy A, B, C. Gracz a ma dwie osady, bo startowe miasto stracił w wyniku ataku barbarzyńców. Gracz B ma jedno miasto i jednego aktywnego rycerza. Gracz C ma cztery miasta i 2 aktywnych rycerzy. Dopływają barbarzyńcy i zaczyna się faza obrony wyspy. Gracz A nie wystawia rycerza, gracz B wystawia jednego, gracz C dwóch. Miast jest 5, rycerzy jest 3, więc wyspa nieobroniona.

Co się dzieje:
- Nic. Najmniej rycerzy wystawił gracz A, ale nie ma miasta, które mógłby stracić, więc nic mu się nie dzieje. Nikt nie dostaje karty bohatera, ani karty rozwoju.
- Miasto traci gracz B, ponieważ gracz A był wyłączony z obrony wyspy, ponieważ nie ma miasta.

Dodam, że gramy wg opcji obrony dla zaawansowanych - sami decydujemy ilu rycerzy wystawić do obrony wyspy, a nie ma obowiązku wystawiania wszystkich aktywnych.

Wracając do kazusu. Czy jeśli gracz A miałby możliwość użycia swoich rycerzy do obrony wyspy, to może z niej skorzystać i zdobyć punkt bohatera lub kartę rozwoju?

Czy gracz A może, mając jednego aktywnego rycerza i wiedząc, że ze strony barbarzyńców nic mu nie grozi pognębić gracza B i użyć swojego rycerza? Obaj będą wtedy mięli najmniejszą liczbę obrońców i B będzie musiał stracić miasto?


Uff. Z góry dziękuję za pomoc, bo wczoraj przez to niemal się pobiliśmy :P
 
 
Radziol88

Dołączył: 21 Sty 2010
Posty: 538
Skąd: Bytom
Wysłany: Czw 21 Sty, 2010   

elman napisał/a:

Hej. Wracam do tego pytania, bo zauważyłem, że nie wyjaśnia precyzyjnie tego zagadnienia.

"Porty handlowe" dają możliwość zmuszenia innych graczy do oddania ci jednego z posiadanych przez siebie towarów w zamian za jeden surowiec z twojej ręki. Nie zgadzam się z tym co napisał Grzegorz. Jeśli dostałem w wyniku wymiany dzięki zagraniu karty od jakiegoś gracza TOWAR to nie mogę go wymienić z innych graczem na zasadach opisanych w karcie.

Postanowiłem ponowić pytanie. Czy zagrywając kartę "Porty handlowe" mogę/muszę:

- zdecydować, że dokonam wymiany tylko z częścią graczy (lub jednym), a nie ze wszystkimi, którzy mają towary?

zasady napisał/a:

Każdemu z graczy możesz dać po jednej karcie surowca. W ramach zapłaty gracz musi przekazać Ci dowolną kartę towaru, o ile taką kartę posiada.

Skoro możesz, to sobie wybierasz dowolnego gracza i "proponujesz" wymianę/
elman napisał/a:

- wybrać kolejność w jakiej gracze wymieniają się ze maną (mam tylko 2 karty surowców na wymianę, a jest trzech graczy z surowcami. Wiem, że dwóch z nich ma interesujące mnie towary, ale nie są oni następni w kolejności po mnie do rzutu - wymiana byłaby nie po kolei.) Czy mogę pominąć kogoś w takiej wymianie?

Jak wyżej. Sam wybierasz gracza.
elman napisał/a:

- mam na tyle karty surowców, że mogę dokonać wymiany z każdym, kto ma surowiec, ale z jakiegoś powodu nie chcę wymieniać wszystkich możliwych surowców. Czy zachować część surowców i zachować się jak w pytaniu powyżej?

I zaś wszystko jest na zasadzie twojego wyboru.

elman napisał/a:

Ale to nie koniec pytań o Miasta i Rycerze :) Następna kwestia jest jeszcze bardziej skomplikowana, więc muszę się skupić, żeby ją dobrze wyłożyć ;)

Sytuacja faktyczna: W grze bierze udział 3 graczy A, B, C. Gracz a ma dwie osady, bo startowe miasto stracił w wyniku ataku barbarzyńców. Gracz B ma jedno miasto i jednego aktywnego rycerza. Gracz C ma cztery miasta i 2 aktywnych rycerzy. Dopływają barbarzyńcy i zaczyna się faza obrony wyspy. Gracz A nie wystawia rycerza, gracz B wystawia jednego, gracz C dwóch. Miast jest 5, rycerzy jest 3, więc wyspa nieobroniona.

Co się dzieje:
- Nic. Najmniej rycerzy wystawił gracz A, ale nie ma miasta, które mógłby stracić, więc nic mu się nie dzieje. Nikt nie dostaje karty bohatera, ani karty rozwoju.
- Miasto traci gracz B, ponieważ gracz A był wyłączony z obrony wyspy, ponieważ nie ma miasta.

zasady napisał/a:

Konsekwencje przegranej dotykają tylko tych graczy, którzy posiadają jedno lub więcej miast. Ci gracze zliczają sumę punktów siły swoich rycerzy będących w gotowości (miecze). Gracz, który wystawił najsłabszą armię, musi zamienić jedno ze swoich miast w osadę. Jeśli kilku graczy wystawiło tak samo mało punktów siły, każdy z nich traci
po jednym mieście. W sytuacji wyjątkowej- kiedy przykładowo żaden z graczy nie miał w gotowości żadnego rycerza, wszyscy mogą stracić po jednym mieście.

Czyli do obrony liczą się wszyscy wystawieni rycerze, ale w razie porażki "walka" o utratę miasta dotyczy tylko graczy, którzy mają co stracić.

elman napisał/a:

Wracając do kazusu. Czy jeśli gracz A miałby możliwość użycia swoich rycerzy do obrony wyspy, to może z niej skorzystać i zdobyć punkt bohatera lub kartę rozwoju?

zasady napisał/a:

Gracz, który wystawił do zwycięskiej bitwy najsilniejszą armię (najwięcej mieczy), otrzymuje kartę punktu zwycięstwa- „Bohater Catanu”.

Ani słowa o jakimkolwiek wyjątku :)

elman napisał/a:

Czy gracz A może, mając jednego aktywnego rycerza i wiedząc, że ze strony barbarzyńców nic mu nie grozi pognębić gracza B i użyć swojego rycerza? Obaj będą wtedy mięli najmniejszą liczbę obrońców i B będzie musiał stracić miasto?

Ze względu na wyżej podaną odpowiedź nie musi tego robić, bo nie jest brany pod uwagę do obliczania najsłabszego obrońcy.
 
 
Radziol88

Dołączył: 21 Sty 2010
Posty: 538
Skąd: Bytom
Wysłany: Sob 20 Lut, 2010   

Tym razem ja mam pytanie :)
W Żeglarzach na karcie cudu Monument jest wymaganie: miasto portowe. Czy to chodzi o miasto z portem handlowym, czy dowolne miasto na wodą?
 
 
Gimlos

Dołączył: 21 Lut 2010
Posty: 1
Wysłany: Nie 21 Lut, 2010   

Mam pytanie do Miast i Rycerzy.

Jak mam rozumieć informację z instrukcji na temat handlu: Dla wszystkich transakcji handlowych obowiązuje ogólna zasada: Określony jest tylko
rodzaj kart, które gracz musi oddać. Od gracza zależy czy w zamian otrzyma kartę surowca czy kartę towaru.

Czyli jeśli chcemy się handlować z innymi graczami mówimy że daję Ci np. kartę z rodzaju rudy za cegłę. I teraz jeśli gościu się zgodzi to daję mu albo rudę albo kartę z pieniędzmi bo są z tego samego rodzaju? Czy o to w tym chodzi?
 
 
elman

Dołączył: 16 Lut 2009
Posty: 5
Wysłany: Wto 23 Lut, 2010   

Gimlos napisał/a:
Mam pytanie do Miast i Rycerzy.

Jak mam rozumieć informację z instrukcji na temat handlu: Dla wszystkich transakcji handlowych obowiązuje ogólna zasada: Określony jest tylko
rodzaj kart, które gracz musi oddać. Od gracza zależy czy w zamian otrzyma kartę surowca czy kartę towaru.

Czyli jeśli chcemy się handlować z innymi graczami mówimy że daję Ci np. kartę z rodzaju rudy za cegłę. I teraz jeśli gościu się zgodzi to daję mu albo rudę albo kartę z pieniędzmi bo są z tego samego rodzaju? Czy o to w tym chodzi?


Nie. Chodzi tylko o handel gracz-bank. Co do zasady w banku możesz wymienić każdy rodzaj IDENTYCZNYCH kart na jedną dowolną inną (np. 4 gliny na rudę, 4 drewna na 1 monety, 4 zwoje na owcę). Jeśli masz osadę lub miasto na porcie 3:1 to możesz wg powyższej zasady wymieniać wszystko na wszystko (np. 3 barany na drewno). Jeśli masz zabudowanie na porcie 2:1, to możesz wymienić dwie karty surowca odpowiadające portowi na jedną dowolną kartę.

Jeśli idzie o handel pomiędzy graczami, to jednym ograniczeniem jest wola współhandlującego. Możecie się wymieniać 1:1 lub 10:1 lun 4:7 itd w dowolnych konfiguracjach kart (surowce na towary, towary na surowce, towary na towary, surowce na surowce). Ja i moi znajomi umówiliśmy się, że nie można oddawać niczego za darmo i wymieniać się "na kreskę".
 
 
Radziol88

Dołączył: 21 Sty 2010
Posty: 538
Skąd: Bytom
Wysłany: Pią 26 Lut, 2010   

Zakaz wymiany do zera (darowizna) jest ustanowiony przez instrukcję.
 
 
urgath73

Dołączył: 12 Kwi 2010
Posty: 3
Wysłany: Pon 12 Kwi, 2010   

Mam dwa pytania związane z ujawnianiem ilości kart:
1. Czy gracze są zobowiązani ujawnić liczbę posiadanych kart przed przestawieniem złodzieja po wylosowaniu "7" lub zagraniu karty rycerz?
2. Czy gracze w ogóle muszą ujawniać liczbę kart surowców i posiadanych kart rozwoju w grze?

Wątpliwości powstają przy rozgrywce w przypadku wyboru miejsca przestawienia złodzieja i w konsekwencji wyboru gracza, od którego ciągniemy kartę surowca. Jeżeli gracze odmawiają ujawnienia ilości kart surowców (poza przypadkami, gdy mają ich ponad 7), wówczas gracz, który przestawia złodzieja może wybrac osobę, która w ogóle nie ma kart surowców, przez co takie "ukrywanie" naraża go na stratę. O ile przy wyrzuceniu "7" wydaje się, że możemy(?) zażądać ujawnienia ilości kart w celu zweryfikowania, czy gracz ma powyżej 7, czy nie, o tyle w przypadku zagrania kartą rycerza nic nie wskazuje na obowiązek ujawnienia ich ilości.

edit:
Co do drugiego pytania doczytałem się, że ukrywanie kart rozwoju (zarówno ich treści jak i ilości) jest dozwolone, a nawet zalecane. Nadal jednak proszę o wyjaśnienie kwesti ukrywania ilości posiadanych kart surowców.
 
 
Radziol88

Dołączył: 21 Sty 2010
Posty: 538
Skąd: Bytom
Wysłany: Nie 18 Kwi, 2010   

Niezłe pytanie :D Aż sam przeczytałem całą instrukcję i almanach.
Jest powiedziane, że karty surowców Przechowuje się "w ukryciu", ale z tekstu o kartach rozwoju: "Przechowuje ją w ukryciu (...) i najlepiej tak, by nie rzucała się w oczy innym graczom...", co sugeruje, że zwrot "w ukryciu" oznacza ukrycie zawartości karty, a nie w ogóle faktu jej posiadania.
Tekst o Rycerzu mówi: "ciągnie od niego jedną kartę z surowcem z wachlarza kart trzymanych przez niego w rękach".
Nie jest powiedziane, że ten wachlarz ma być rozłożony przed przestawieniem złodzieja.
Jednak na podstawie wszystkich tekstów wnioskuję, że karty powinny być przez wszystkich graczy trzymane w standardowy karciany sposób - czyli wachlarz - i nie mają prawa ich ukrywać (nie dotyczy kart rozwoju).
Jest powiedziane, że można je przechowywać w sposób nie sugerujący nic innym graczom, więc np. ułożenie ich w stos jedna na drugiej jest jak najbardziej dozwolone.
 
 
urgath73

Dołączył: 12 Kwi 2010
Posty: 3
Wysłany: Pon 19 Kwi, 2010   

Analizując zasady gry doszliśmy do podobnych wniosków. Nigdzie nie znalazłem zakazu ukrywania ilości kart surowców. Można więc powiedzieć, że jest to dozwolone. Uważam jednak, że każdy przypadek ukrywania, nie przewidziany w zasadach gry, psuje grę, bo ma charakter "drobnego cwaniactwa".
Celem zagrania karty "Rycerz" może być nie tylko przestawienie Złodzieja na inne pole. Kartę tę zagrywa się również wtedy, gdy jedyne co chcemy uzyskać, to punkty z karty "Najwyższa władza rycerska", a nawet wyłącznie korzyść z ciągnięcia karty surowca od innego gracza.
Warto przed grą ustalić zasady ukrywania ilości kart, żeby nie było sporów, czy żalu później w trakcie rozgrywki.
 
 
Grzegorz


Dołączył: 28 Lut 2006
Posty: 94
Wysłany: Pią 23 Lip, 2010   

W kazdym momencie gry kazdy gracz obowiazany jest podac ilosc trzymanych przez siebie kart - i surowców, i rozwoju. Nie ma wiec w zadnym wypadku ukrywania. Karty równiez nie wolno np. trzymac pod stolem itp. Zawsze, w kazdej chwili, musza byc widoczne (rewersem) dla innych graczy.

Wiec w przypadku 7 zwyczajem jest, zapytanie wszystkich graczy o ilosc kart - nie tylko, aby sprawdzic, czy ktos ma wiecej niz 7, ale i po to, aby móc krasc od tego, co np. trzyma ich najwiecej. Kazdy gracz zobowiazany jest udzielic te informacje w dowolnej chwili gry.
 
 
Guma

Dołączył: 30 Paź 2010
Posty: 1
Wysłany: Sob 30 Paź, 2010   

Witam serdecznie, oto moje pytanie:

Catan z dodatkiem dla 5-6.

Gracz A kończy swoją turę i pyta czy ktoś coś buduje/kupuje karę rozwoju. Ja jestem po nim także jako pierwszy kupuję kartę rozwoju (jest to 1 punkt zwycięstwa - aktualnie miałem 9+ten 1). Nie mogę użyć jej w jego turze ale teraz następuje moja tura - rzucam kostkami, biorę surowce i czy teraz mogę już użyć karty rozwoju, którą przed chwilą kupiłem a tym samym ogłosić zwycięstwo?

Z góry dziękuję za odpowiedź,
pozdrawiam.
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0.11 sekundy. Zapytań do SQL: 12