galakta.pl galakta.pl
Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Pierwsza część Hobbita i jej scenariusze
Autor Wiadomość
maclis
[Usunięty]

Wysłany: Nie 06 Wrz, 2015   Pierwsza część Hobbita i jej scenariusze

Kontynuuje moje przemyślenia na temat scenariuszy, tym razem w pierwszym Hobbicie. Przy okazji podzielę się moją opinią na temat kart graczy w tym zestawie.

W każdym ze scenariuszy, będziemy kontrolować czwartego bohatera- Bilba.

1.Lećmy Nim Wstanie Świt
Nazwy scenariuszy w pierwszym hobbicie są co najmniej dziwne... . Dobrze, że w kolejnej części, wrócono do standardowych nazw. Ale do rzeczy. Pierwszy scenariusz to po prostu ulepszona wersja Starcia u Stóp Samotnej Skały. Mamy 3 trolle zamiast czterech, ale są one silniejsze. Nie trzeba ich zabijać. Mamy również czas aby się do tej walki przygotować. Do tego dochodzą worki (7, każdy ma trochę inny efekt), które chwytają nasze postacie, uniemożliwiając im robienie niemal wszystkiego . Można je usunąć jedynie gdy w grze jest Obóz Trolli, ale sam Obóz też ma efekt mocno wspomagający trolle. Poziom trudności jest wysoki, ale mając sam core set + ten dodatek, można go z pomyślnością ukończyć. W czym więc ten scenariusz przewyższa Starcie? Starcie może stać się trochę monotonne, po kolei będziemy zabijać 1 trolla na turę i tyle. Tutaj z trollami będzie znacznie ciężej, trudno będzie wygrać scenariusz przez pokonanie ich. Karty w talii spotkań są również interesujące. To wszystko sprawia, że ten scenariusz jest bardziej różnorodny niż Starcie. Zamiast zabijać trolle, można przejść wyprawę, chociaż nie będzie to łatwe. Zamiast kłaść żetony postępu na wyprawie, odrzucamy odpowiednią liczbę kart z talii spotkań, a jak w talii nie ma już kart to wygrywamy. Uwielbiam tą mechanikę. Scenariusz ma ogromną regrywalność, jedną z największych we władcy. Jedyną wadą jest system zdobywania skarbów, dostępny co prawda tylko podczas kampanii. Skarby jest zdobyć bardzo trudno i w niektórych rozgrywkach nie będzie możliwości ich znalezienia. Lećmy Nim Wstanie Świt to mój ulubiony scenariusz. Oferuje bardzo ciekawe wyzwanie, któremu nie łatwo ale da się podołać.
Mechanika: 5/5
Regrywalność: 5/5
Klimat: 5/5
Trudność: 4/5
Przyjemność z rozgrywki: 5/5

2. Ponad gór omglonych szczyt
Według niektórych ludzi, jeden z najlepszych scenariuszy do władcy. Jest to scenariusz o tyle ciekawy, że każdy z etapów jest zupełnie inny i używa się do każdego zupełnie innej talii spotkań!
W pierwszej części będziemy przechodzić przez góry mgliste i mierzyć się z olbrzymami. W drugiej zostaniemy złapani przez gobliny. Scenariusz wymaga dużej siły woli bohaterów. Trzeba mieć też trochę szczęścia, żeby nie stanąć w zwarciu z olbrzymami. Gobliny raczej nie będą dużą trudnością, szczególnie gdy zachowywaliśmy żetony zasobów Bilba, a w ostatniej rundzie przeprawy przez góry nie wyszła karta niszcząca wszystkie jego zasoby (co się często zdaża, mimo że są takie 2 karty w całej talii). Scenariusz ma swój klimat, regrywalność również olbrzymia. Odnosi się wrażenie, że w grze na 2 i więcej osób, scenariusz jest trudniejszy.
Mechanika: 4/5
Regrywalność: 5/5
Klimat: 5/5
Trudność: solo 3/5, multi 4/5
Przyjemność z rozgrywki: 4/5

3. Wydrzeć Lochom, Grotom
Ostatni ze scenariuszy, wymaga posiadania nie małej puli kart gracza w kolekcji do zwycięstwa. Na łatwym poziomie trudności jakoś damy radę na core secie + hobbicie, ale na normalu już raczej nie. A wszystko to za sprawą niezwykle ciekawej mechaniki zagadek. Na początku gry mamy 2 aktywne wyprawy, jedną zwykłą i jedną od zagadek. Na czym one polegają? Gdy wyciągniemy kartę spotkań z talii podczas wyprawy, mamy do wyboru: rozpatrzyć ją normalnie, lub, gdy posiada ona efekt zagadki, zaryzykować „odpowiedzienie na nią”. Mamy 2 możliwości pomyłki na cały scenariusz. Ich treść brzmi:Wybierz (sferę i/lub koszt i/lub rodzaj karty) Odrzuć X kart (1-3) z talii pierwszego gracza. Za każdą kartę która odpowiada wszystkim wybranym przez ciebie kryteriom, połóż 1 żeton na wyprawie 2B (da się na nim tylko kłaść żetony z zagadek). Genialne. Jest losowość i ryzyko. Jest niesamowity klimat. A jak poradzimy sobie z oboma wyprawami, to jeszcze trzeba stawić czoła nadciągającym wargom. Scenariusz jest tym łatwiejszy, im więcej kart posiadamy w kolekcji, ponieważ trzeba budować bardzo specyficzne i unikalne talie. Skalowalność również zależy od puli kart w kolekcji, ale jak kolekcja jest duża to w 3 tury można go ukończyć, grając we trzech.
Mechanika: 5/5
Regrywalność: 3/5
Klimat: 6!/5
Trudność: na core secie i tym dodatku: 5/5, trudność lekko się zmniejsza razem z zakupieniem każdego jakiegokolwiek dodatku. Gdy mamy kilkanaście dodatków, scenariusz nie będzie sprawiał nam problemów.
Przyjemność z rozgrywki: 5/5

Mimo, że w scenariuszach jest sporo walki, to talie opierające się na dużej sile woli, radzą sobie lepiej od tych opartych na walce.
System kampanii nie jest super, ale warto sobie pograć. Szkoda, że ze skarbami w pierwszym hobbicie, trochę się twórcom nie udało.

Karty graczy: Dodatek mocno wspiera krasnoludy. Dostajemy 3 mocnych krasnoludzkich bohaterów i wiele przydatnych kart do zbudowania dobrej talii na krasnalach. Wystarczy mieć tylko ten dodatek i core set żeby ją zbudować. Dostajemy też nowego Gandalfa, który w niektórych scenariuszach okaże się bardzo przydatny. Ogólnie karty graczy są bardzo mocne. Warto zwrócić też uwagę na kartę pozwalającą zwiększyć dociąg kart w sferze taktyki. Jest parę mało przydatnych, jak np. nowy bohater Beorn, który mimo wysokich statystyk, odporny jest na efekty kart graczy... .

Jest to, moim zdaniem, jeden z najlepszych, jeśli nawet nie najlepszy, dodatek do władcy. Polecam zakup, nawet jeśli masz tylko samego core seta. Jest to dobry wybór, bo masz bardzo dobre, trudne, ale do przejścia, scenariusze i mocne karty graczy oraz możliwość zbudowania talii opartej na rasie.

Zachęcam do dyskusji i wyrażania własnych opinii.
 
     
Cread
[Usunięty]

Wysłany: Wto 08 Wrz, 2015   

Odświeżyłem sobie tę część i zdecydowałem rozegrać je monotaliami. I najlepiej wypadła czysta talia na sile ducha :D . Ładnie można się wysypać, kontrolując zagrożenie, nie przechodząc szybko do następnego etapu. A potem to wystarczy jeden skok na sile woli i jesteśmy na etapie 3 :) . Dodam, że talia czysto krasnoludzka - zarówno bohaterowie jak i sprzymierzeńcy (tylko z dwoma wyjątkami - tuk włóczykij i zwiadowca z Dale, ale nie psują klimatu). Bohaterowie: Oin, Nori i Dwalin. Niestety zanim dobrałem Kiliego, Fili był już u mnie na ręce, więc nie mogłem odpalić sobie jeszcze jednego krasnoluda ze free. Ale ogólnie nie narzekam.
Aha - wykorzystałem wszystkie możliwe karty PL, które do tej pory się pojawiły.

Przywództwo nie sprawdziło mi się zupełnie, a taktyka nie byłą taka zła, ale zjadło mnie poziom zagrożenia (wolałem postawić na dwóch bohaterów - Thalina i Gimliego). Wiedzy jeszcze nie testowałem, jednak nie wiem, czy krasnoludzcy mędrcy podołają, ale na pewno spróbuję.
 
     
maclis
[Usunięty]

Wysłany: Sro 09 Wrz, 2015   

Mimo, iż w scenariuszach jest dużo walki, w pierwszym Hobbicie można się obejść bez bohaterów o dużym ataku lub obronie.
Ja sugeruję talię na krasnalach, bohaterowie mogą być z tego dodatku, lub talię Eowina, Theodred i coś niebieskiego (Frodo, Eleonora), jak i również Eowina, Theodred i Bifur .
Talia na hobbitach też daje radę w 2 pierwszych scenariuszach. Dużym pomocnikiem okaże się też dowolna wersja sprzymierzeńca Gandalfa.
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0.09 sekundy. Zapytań do SQL: 14