galakta.pl
Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta

Gra o Tron - Dodatek Mother of Dragons

guzu - Wto 07 Sie, 2018
Temat postu: Dodatek Mother of Dragons
Cisza na forum więc ja może zacznę, druga sprawa, że forum całkowicie zamarło, ale może dodatek przywróci mu życie.



Dodatek w wersji angielskiej zapowiadany jest na czwarty kwartał 2018.

Wersja polska zapowiedziana przez Galatkę na pierwszy kwartał 2019.

Zapowiedź: http://galakta.pl/zapowie...n-matka-smokow/

Film: https://www.youtube.com/watch?v=jsW_ZUV4ieY[

Dwie wersje mapy, które krąża po sieci





Co myślicie i jak Wam się podoba?

Germanus - Wto 07 Sie, 2018

na forum ciszej bo wakacje
będzie na 8 graczy?

Horn-Varelius - Wto 07 Sie, 2018

Na to wygląda. Dobry Boże już widzę jak ciężko tyłu graczy zorganizować i jak długa musi być pojedyncza partia xD. Ciekawe co to za dodatkowe tory na obrzeżach mapy.
lukipeki - Wto 07 Sie, 2018

Brzmi dobrze, jedynie problem z zebraniem na żywo/ na forum 8 ogarniających osób :wink:

I widzę trochę zbyt duzy dysonans między lewą a prawą stroną mapy - na lewej grają w zasadzie 3 rody(od biedy można doliczyć Starka), a na prawej 5, a prawa nie wygląda jakoś dużo bardziej atrakcyjnie

Ril - Wto 07 Sie, 2018

Gracze chyba czekali na coś takiego. Zastanawiam się, czy to trochę nie za późno, bo zdążyły powstać ze trzy fanowskie wersje z podobną mapą Westeros i Essos. Podstawka drugiej edycji jest z 2011, a pierwsze dwa dodatki z 2012 i 2013.

Tor na dole po prawej to chyba siła smoków, która na początku gry wynosi 0, a w końcowych rundach 5. Fajny pomysł. Na górze jest chyba Żelazny Bank. I ciekawe, czemu pozycji na torach wpływów jest sześć, skoro to gra na ośmiu.

guzu - Sro 08 Sie, 2018

Panowie podstawowe informacje są pod tym linkiem: http://galakta.pl/zapowie...n-matka-smokow/

Germanus napisał/a:

będzie na 8 graczy?


będzie

Ril napisał/a:
Gracze chyba czekali na coś takiego. Zastanawiam się, czy to trochę nie za późno, bo zdążyły powstać ze trzy fanowskie wersje z podobną mapą Westeros i Essos. Podstawka drugiej edycji jest z 2011, a pierwsze dwa dodatki z 2012 i 2013.


także uważam, że to za długi czas od wydania drugiej wersji, bardziej liczyłem na trzecią wersję

Ril napisał/a:
czemu pozycji na torach wpływów jest sześć, skoro to gra na ośmiu.


osoba z bgg grająca jedną turę na Genconie napisała, że Targi są zawsze najniżej na każdym torze, mogą licytować i dodawać swoją licytację do wybranego gracza, co nie zmienia faktu, że brakuje nadal miejsca dla siódmego gracza, może kolejna nakładka?

Ponadto Targi nie musza zdobywać zamków, tylko kontrolować tereny wasalów, żetony lojalności, które wprowadza czwarta talia Westeros

Wspomina o możliwości zmiany ustawień początkowych rodów

Najciekawsza wizualnie sprawa to jakie mapy zawierać będzie dodatek? Samo Essos? Nakładki na Arryna, na karty Westeros, na tory wpływów (na Genconie Targ nadrukowany na końcu każdego z nich)?

Na Genconie mieli mapy wydrukowane w ten sposób (na pytanie czy udostępnią je do sprzedaży odpowiedzieli, że nie planują):


guzu - Pią 10 Sie, 2018

Karty Targów i Vasali




guzu - Czw 16 Sie, 2018

Nowe morze przy White Harbor się szykuje.



Utworzone za pomocą nakładki...


Ril - Czw 16 Sie, 2018

guzu napisał/a:
Nowe morze przy White Harbor się szykuje.

Też dobry pomysł, większe pole walki pomiędzy Starkiem i Arrynem.

The Bite to chyba nasze swojskie Szczęki. Zarys lądu dookoła tej zatoki przypomina paszczę.

Balerion - Czw 16 Sie, 2018

Ciekawe czy Arrynowie będą mieli nową talie? Gra zapowiada się nieźle.
Balerion - Sob 18 Sie, 2018

Jeszcze garść informacji, opis kart Arrynów. Widać, że Baravos będzie miało garnizon o sile 5.
4 - Lysa Arryn - If a defence order is in the embattled area and you win the combat, you may choose to return this card to your hand, instead of discarding it.
3 - Bronze Yohn Royce - Fortification, Fortification, Sword
2 - Ser Varis Egen - If the printed combat strength of your opponent's house card is 2 or less, this card gains +1 combat strength and 2 fortification icons.
2 - Harry Hardyng - Sword
1 - Godric Borrell - If you are defending in a sea area, this card gains +1 combat strength for each land area you control adjacent to the embattled area.
1 - Anya Waynwood - If you win this combat, you and all other players who supported you each gain 3 power tokens.
0 - Robert Arryn - If you are defending, after combat you may remove Robert Arryn and the lowest strength house card from your opponents discard pile from the game.

guzu - Czw 30 Sie, 2018

https://www.fantasyflight...deluxe-gamemat/

Cała mapa dostępna w sprzedaży ;)

Radziol88 - Pią 31 Sie, 2018

Ciekawe, czy Galakta wyda ;)
guzu - Pią 31 Sie, 2018

Radziol88 napisał/a:
Ciekawe, czy Galakta wyda ;)


odpisali, że ani nie potwierdzają ani nie zaprzeczają, ale w sumie dlaczego mieliby nie wydać, mało roboty z tym przecież

Balerion - Czw 20 Gru, 2018

Kilka nowych informacji:
https://www.youtube.com/watch?v=4F9iJvE-Pbg
https://www.youtube.com/watch?v=NTopmpmM6Go

Radziol88 - Pią 21 Gru, 2018

Są już zasady po angielsku:
https://images-cdn.fantasyflightgames.com/filer_public/3d/92/3d92cef0-91d7-4d25-abdd-5e9e555d9f7c/va103_rulebook-compressed.pdf

guzu - Sro 06 Lut, 2019

Dziś premiera w Polsce.

Polska instrukcja

http://galakta.pl/downloa..._instrukcja.pdf

Koper - Czw 07 Lut, 2019

I co grał ktoś?
My wczoraj rozegraliśmy niestety pół gry i to w dodatku na 5 graczy ale i tak frajda była nie mała.
Bonusy z Bravos ogromne i nie jest to wielka cena ( o ile co rundę zapłaci się ten 1 ŻW ). Już w pierwszej rundzie za 4 żetony udało mi się kupić 3 statki i piechura. Tron dzięki temu mocno zyskuje, ponieważ można wziąć coś ekstra nieraz za 1 ŻW no i przy mniejszej liczbie graczy wybiera się wasala którym się gra. Mechanika wasali przy grze na mniejszą liczbę osób też jest całkiem ok, można teraz bez problemu siadać w 5-6 osób i nie zaburza to gry jakoś strasznie. Niestety targów trafił najsłabszy gracz w dodatku wszyscy jakoś od początku są przeciw niemu, głownie dlatego że jak się rozbuja to już nie można mu odebrać zdobytych żetonów lojalności. Same smoki póki co szału nie robią bo mają siłę 2 ale podejrzewam że przy kolejnych turach ruszą do boju. Jedna rzecz której nie mogłem znaleźć i nie wiem do tej pory to druga talia kart rodu dla targów, startujemy z talią A a kiedy zmieniamy na B coś wiecie na ten temat ? Ogólne wrażenia jak najbardziej na plus, czekam już na rozgrywkę w pełnym składzie ale to już dłuższe posiedzenie się szykuje :)

Ril - Czw 07 Lut, 2019

Koper napisał/a:
Jedna rzecz której nie mogłem znaleźć i nie wiem do tej pory to druga talia kart rodu dla targów, startujemy z talią A a kiedy zmieniamy na B coś wiecie na ten temat ? Ogólne wrażenia jak najbardziej na plus, czekam już na rozgrywkę w pełnym składzie ale to już dłuższe posiedzenie się szykuje :)

Nie grałem, ale przeczytałem kawałek instrukcji i rozumiem to tak: gra przewiduje 2 różne warianty, w pierwszym używasz 6 talii kart rodu z podstawki, Arrynów z Matki smoków i Targaryenów A; w drugim używasz 6 talii z Tańca że smokami, Arrynów z Uczty dla wron i Targaryenów B.

Koper - Czw 07 Lut, 2019

Arrynów jest nowa talia więc jej byśmy używali ( akurat byli wasalem ) ale ok, dzięki. Przy następnej grze pewnie i tak zrobimy mały draft bo graliśmy raz i przypadł nam do gustu :) nie mam tylko dodatku Taniec ze smokami ale i bez tego można coś ciekawego złożyć.
Lukexx - Pią 08 Lut, 2019

Ja mam kilka pytań co do zasad:
1. Wasali wybieramy przez fazą planowania w takiej kolejności jak nasze rody są ustawione na torze Żelaznego Tronu. Pierwszy gracz na tronie wybiera jednego z dostępnych Wasali (lub żadnego) i zabiera wszystkie 4 żetony rozkazów tego Wasala?
2. Czy jeżeli na jakimś terenie będą znajdowały się dwa żetony lojalności Targaryenów to po zdobyciu takiego terenu Targaryenie zdobywają dwa punkty zwycięstwa? (po jednym za każdy żeton)
3. Czy smoki z rozkazem wsparcia mogą latać i wspierać dowolne bitwy, czy tylko sąsiadujące z terenami, na których się znajdują?

Ril - Pią 08 Lut, 2019

Lukexx napisał/a:
Ja mam kilka pytań co do zasad:
1. Wasali wybieramy przez fazą planowania w takiej kolejności jak nasze rody są ustawione na torze Żelaznego Tronu. Pierwszy gracz na tronie wybiera jednego z dostępnych Wasali (lub żadnego) i zabiera wszystkie 4 żetony rozkazów tego Wasala?
2. Czy jeżeli na jakimś terenie będą znajdowały się dwa żetony lojalności Targaryenów to po zdobyciu takiego terenu Targaryenie zdobywają dwa punkty zwycięstwa? (po jednym za każdy żeton)
3. Czy smoki z rozkazem wsparcia mogą latać i wspierać dowolne bitwy, czy tylko sąsiadujące z terenami, na których się znajdują?

Skoro nikt się nie zgłasza, to może ja...
1. Z tego co zrozumiałem, każdy z wasali ma taki sam zestaw 4 żetonów z rozkazami. W pudełku powinny być 4 zestawy, które różnią się tylko wzorami na rewersie.
2. Na to nie umiem odpowiedzieć.
3. W instrukcji nic na to nie wskazuje, żeby mogły udzielać wsparcia na odległość. Jest tam mowa tylko o marszu.

Lukexx - Sob 09 Lut, 2019

Wyboru wasali dokonuje się przed każdą nowa rundą (przed faza planowania) w kolejności jaka jest na Żelaznym Tronie? Dobrze rozumiem? Czyli w każdej rundzie mogę być Panem innego wasala
Ril - Sob 09 Lut, 2019

Lukexx napisał/a:
Wyboru wasali dokonuje się przed każdą nowa rundą (przed faza planowania) w kolejności jaka jest na Żelaznym Tronie? Dobrze rozumiem? Czyli w każdej rundzie mogębtc Panem innego wasala

Też tak to rozumiem. Można też być panem dwóch (i więcej) wasali, jeśli gracz wyżej w kolejności rozgrywki spasuje. Wtedy gracz 1 przekazuje graczowi 2 ten zestaw żetonów rozkazów.

Ril - Sob 09 Lut, 2019

Lukexx napisał/a:
Zastanawiam się jakie korzyści mogą płynąć z tego, że oddajemy wasali innemu graczowi.

Dobre pytanie. Z samej instrukcji nie wynikają żadne, ale może np. w IV talii jest jakaś karta, która daje z tego korzyść.

Lukexx - Sob 09 Lut, 2019

Zastanawiam się jakie korzyści mogą płynąć z tego, że oddajemy wasali innemu graczowi.

Ciekawi mnie jeszcze jedna sprawa. Czy Wasali mogą mieć tylko Ci gracze, którzy przed fazą planowania dostali żetony Wasali czy kolejni (w przypadku pasowania również).

Przykład:
- Gramy w 5 osób. Mamy więc tylko 2 wasali. (załóżmy że Targeryanie nie grają)
- Przed fazą planowania żetony rozkazów otrzymali gracze na 1 i 2 miejscu na torze
- 1 gracz pasuje i przekazuje żetony drugiemu graczowi

I teraz pytanie czy ten 2 gracz musi grać dwoma wasalami czy może spasować i przekazać żetony graczowi na 3 pozycji a ten graczowi na 4 pozycji i dopiero 5 gracz jest zmuszony do grania wasalami? Najbardziej logiczna wydaję się druga opcja bo jest napisane "Ostatni gracz na torze nie może spasować i musi objąć kontrolę nad wszystkimi pozostałymi Wasalami."

Ril - Sob 09 Lut, 2019

Myślę że masz rację. Tam jest napisane, że gracz, który spasuje, musi przekazać zestaw żetonów Rozkazów Wasali następnemu graczowi w kolejności toru Żelaznego Tronu. Nie ma tu warunku, żeby ten gracz musiał już mieć na wstępie swój własny zestaw rozkazów wasali.
verminaard2 - Pon 11 Lut, 2019

Ril napisał/a:
Lukexx napisał/a:
Zastanawiam się jakie korzyści mogą płynąć z tego, że oddajemy wasali innemu graczowi.

Dobre pytanie. Z samej instrukcji nie wynikają żadne, ale może np. w IV talii jest jakaś karta, która daje z tego korzyść.


Zgodnie z zasadami nie można atakować swojego wasala, więc myślę że czasami być może się opłaca oddać wasala który z nami graniczy innemu graczowi, dogadać się z nim że nie będzie zbytnio stawiał oporu by łatwo zająć te tereny. Nowa mechanika przekupowania innych graczy power tokenami daję dużo możliwości w negocjacjach (także w kwestii wasali). Tak to widzę :)

Lukexx - Pon 11 Lut, 2019

verminaard2 napisał/a:

Zgodnie z zasadami nie można atakować swojego wasala, więc myślę że czasami być może się opłaca oddać wasala który z nami graniczy innemu graczowi, dogadać się z nim że nie będzie zbytnio stawiał oporu by łatwo zająć te tereny. Nowa mechanika przekupowania innych graczy power tokenami daję dużo możliwości w negocjacjach (także w kwestii wasali). Tak to widzę :)


Rzeczywiście. Nie pomyślałem o tym :) . Cenna uwaga :)

Koper - Wto 12 Lut, 2019

Co do żetonów lojalności to z tego co zrozumiałem jeśli będą dwa na jednym terenie to targi dostają dwa punkty zwycięstwa bo zabrali 2. Płacą za to kasę nie raz żeby je przesuwać więc im się należy. Co do Wasali u nas też pasowanie się nie zdarzyło jedynie kombinacje żeby po prostu wziąć innego Wasala a w sąsiada wjechać. Wasalom można przydzielić tylko dwa rozkazy więc nie szaleją za bardzo. Więcej niż jednego Wasala może tylko mieć ostatnio gracz jeśli wszyscy spasują. Jeśli pierwszy spasował to drugi wybiera jednego z tego co zostało.
eSzopiklon - Wto 12 Lut, 2019

Zagrałbym w ten nowy dodatek, myślicie że jest opcja że będzie możliwość zagrania w Matkę Smoków online na forum? Chyba najważniejsze to stworzenie nowej mapy, karty rodów i pozostałe nowe pewnie by się znalazły. Ktoś ogarnia na tyle informatyke że podjąłby się zrobienia czegoś takiego? Albo może już powstało gdzieś w internetach?
Ril - Sro 13 Lut, 2019

Koper napisał/a:
Więcej niż jednego Wasala może tylko mieć ostatnio gracz jeśli wszyscy spasują. Jeśli pierwszy spasował to drugi wybiera jednego z tego co zostało.

Tego właśnie nie kumam. :/ Jest napisane, że gracz, który spasuje, przekazuje żetony rozkazów następnemu graczowi w kolejnosci. To wg mnie by oznaczalo, że 2-gi gracz może objąć dwóch wasali. Nie jest tak?

Jest też gra na trzech graczy z 4-ma wasalami i wtedy (o ile dobrze kojarze) pierwszy na tronie kontroluje 2 wasali.

eSzopiklon napisał/a:
Zagrałbym w ten nowy dodatek, myślicie że jest opcja że będzie możliwość zagrania w Matkę Smoków online na forum? Chyba najważniejsze to stworzenie nowej mapy, karty rodów i pozostałe nowe pewnie by się znalazły. Ktoś ogarnia na tyle informatyke że podjąłby się zrobienia czegoś takiego? Albo może już powstało gdzieś w internetach?

Ta gra wydaje sie dosc zagmatwana, ale moge zaryzykowac i sie podjac. Są jeszcze jacyś chętni?

Tylko proszę o w miarę codzienną aktywność przez szacunek dla wspolgraczy (i dla mej ciężkiej pracy). :roll: :wink:

Koper - Sro 13 Lut, 2019

Jest tak.
Cytat:
W wyniku pasowania może się zdarzyć, że jeden gracz będzie
posiadać więcej niż jeden zestaw żetonów Rozkazów Wasali. W takim
wypadku ten gracz może wybrać Wasala lub spasować oddzielnie dla
każdego posiadanego zestawu żetonów Rozkazów Wasali (o ile nie jest
ostatnim graczem na torze).


Kazdego Wasala pasuje oddzielnie więc jeśli pierwsi dwaj spasują to trzeci może kontrolować 3 Wasali. Tylko ostatni nie może odmówić

A co do gry przez forum to ja też byłbym chętny :)

Baldur - Sro 13 Lut, 2019

Rownież zgłaszam gotowość przy kompletowaniu składu :)
Horn-Varelius - Sro 13 Lut, 2019

Tak samo chętny:-)
lukipeki - Sro 13 Lut, 2019

oczywiscie ze tak
Ril - Sro 13 Lut, 2019

Gra już do mnie idzie. Przez weekend powinienem się przez nią przegryźć. :smile:

Jestem zaskoczony ilością pozytywnych zmian w tym dodatku. To po części rekompensuje te 8 lat czekania. Chociażby taka zmiana jak elastyczna obecność graczy - przydatna rzecz w grze, która zajmuje nieraz 3-4 godziny.

gamaliel - Czw 14 Lut, 2019

jestem chętny i w miarę regularny

tylko zasady trzeba opanować

Ril - Czw 14 Lut, 2019

Dzięki za odzew. Jest Was 6, więc w najgorszym wypadku byłoby 2 wasali. :-) Zobaczymy, może jeszcze ktoś się zgłosi...

Co do mapki, to nadal toczę tę nierówną walkę. Ale myślę, że już niedługo. :wink:

https://docs.google.com/drawings/d/1kaI4FmO6lYkZNIwqhmCLAfQgYBHlE8jFROPRs9HRQ0w/edit
Tutaj możecie podejrzeć, jak mi idzie.

Kamcyk - Pią 15 Lut, 2019

Chętnie zagram
Ril - Pią 15 Lut, 2019

1. eSzopiklon
2. Koper
3. Baldur
4. Horn-Varelius
5. lukipeki
6. gamaliel
7. Kamcyk
8. Germanus

Baldur - Pią 15 Lut, 2019

Ril napisał/a:

https://docs.google.com/drawings/d/1kaI4FmO6lYkZNIwqhmCLAfQgYBHlE8jFROPRs9HRQ0w/edit
Tutaj możecie podejrzeć, jak mi idzie.


Jesteś Wielki! Wow. Szacun za to co robisz! :mrgreen: :shock: Ja nie miałbym pojęcia jak się za to zabrać.

Koper - Pią 15 Lut, 2019

Wygląda świetnie. W takim razie niecierpliwie czekam na start :)
Baldur - Pią 15 Lut, 2019

Czy dobrze rozumiem, że wszelkie reguły i zasady dotyczące Wasali odnoszą się tylko i wyłącznie do gry na mniejszą ilość graczy niż 8?
Ril - Pią 15 Lut, 2019

Oj tam, oj tam. :smile: :oops:
Nie było intencją producenta, aby ta mapa krazyla w necie w rozdzielczości większej niż 700x700 px, dlatego nie bedzie jakości full HD. Taka rozmazana musi niestety wystarczyc do naszych potrzeb.

Baldur napisał/a:
Czy dobrze rozumiem, że wszelkie reguły i zasady dotyczące Wasali odnoszą się tylko i wyłącznie do gry na mniejszą ilość graczy niż 8?

Tak jest, w grze na 8 nie ma wasali.

Koper - Pią 15 Lut, 2019

Skoro to finalna wersja to zakładaj temat i zaczynajmy, trzeba dogadać i tak kilka rzeczy pewnie, inne wyjaśnić więc trochę to zajmie.
gamaliel - Pią 15 Lut, 2019

losujmy rody żeby się oswoić z nowym układem
Ril - Pią 15 Lut, 2019

Założyłem temat.
http://www.forum.galakta.pl/viewtopic.php?t=11631

Niektóre rzeczy będą jeszcze uzupełniane, dotyczy to: IV talii Westeros, kart Arrynów i Targaryenów, karty pożyczek Braavos. Jako że to jest pierwsza gra, to proponuję pierwszy wariant kart rodu, czyli z Targaryenami A. Dziś wieczorem postaram się to jeszcze tam wrzucić.

Baldur - Pon 18 Lut, 2019

Z racji, że zaraz wystartujemy - to jak rozstrzygamy kwestię tych punktów lojalności dla Targów, jeżeli będzie ich więcej niż 1 na danym polu?

Też mi się wydaje, że w przypadku takiej kumulacji, powinni dostać tyle pkt zwycięstwa, ile zgarną żetonów.

Ril - Pon 18 Lut, 2019

Baldur napisał/a:
powinni dostać tyle pkt zwycięstwa, ile zgarną żetonów.

Tez tak uważam.

Radziol88 - Wto 19 Lut, 2019

Oczywiście, że tyle ile żetonów.
Dodam jeszcze, że oficjalnie potwierdzono, że te żetony nie mogą trafić na morze lub do portów.
I jeśli karta Westeros umieści/przesunie żeton na obszar Targaryena, to zgarnia go natychmiast, nawet jeśli efekt karty pozwoliłby jeszcze później innym graczom go przesunąć.

eSzopiklon - Sro 27 Mar, 2019

Rozegrałem ostatnio partię na żywo w Matkę smoków i chciałbym podzielić się z Wami moimi spostrzeżeniami.

Na wstępie powiem że poziom ekipy z którą grałem określiłbym jako średni, wszyscy mieli już kilka rozegranych gier na koncie, ale nadal mieli problemy z wieloma szczegółami z zasad. Za to mieli tą matę o której pisał guzu w pierwszym poście tego tematu i jest to naprawdę świetna rzecz, gra się na niej bardzo wygodnie. Graliśmy w komplecie, oczywiście bez kart losowości, cała gra trwała ok.7 godzin.

Ale do rzeczy. Wylosowałem...Targaryenów :grin: dlatego z tej perspektywy opiszę rozgrywkę. Z mojego punktu widzenia gra była tak naprawdę dość nudna. W pierwsze 2 tury (padły 2 mobilki) zająłem wszystkie ziemie w Essos i przyległe do niego morza, obstawiłem się w portach i byłem w zasadzie niezagrożony. W tym czasie Martel zaczął wojnę z Tyrelem, Grey poszedł na Starka, a ja od początku zawarłem pokój z Baratheonem. I tak naprawdę przez kolejne 4 tury (czyli ze 2 godziny) nie robiłem nic poza zbieraniem kasy i ewentualną obroną swoich mórz. Jednak w 6 turze Martel zawarł pokój z Tyrelem i wykorzystując turę bez wsparcia zajął pomarańczowy brzeg. I nie wiem jakim cudem, ale nie zauważyłem że Sporne ziemie mają połączenie z Pomarańczowym brzegiem i zostawiłem tam Smoka, co Martel wykorzystał i go zabił. Na szczęście w kolejnej (7) turze Bara wjechał w Martela i ja pozwoliłem mu się wycofać z Essos żeby odzyskać spokój. W tej samej turze uruchomiłem wreszcie smoki, i to okazało się dużym błędem bo zrobiłem to za wcześnie. Zdołałem nimi zebrać tylko 3 żetony, a w kolejnej turze gra się tak potoczyła ze nie mogłem nic zrobić z tym ze Grey zabił Victarionem (graliśmy kartami z dodatków i talią B) oba smoki w wintefell. Wtedy myślałem ze to dla mnie koniec gry, ale widziałem ze nie było jeszcze karty wskrzeszającej smoka. I ta karta weszła w ostatniej turze, mój Smok o sile 5 się odrodził i ostatnim ruchem w grze zająłem nim lannisport w którym były 2 żetony i wygrałem grę na 6 punktach zwycięstwa. Tutaj wyszła też kiepska gra moich przeciwników, bo Grey który stacjonował w Lannisporcie mógł go obronić, ale wcześniej niepotrzebnie zrzucił się z aerona, a lanni słabo rozłożył rozkazy i nie mógł go wesprzeć. Uważam że wygrałem właśnie głównie dzięki błędom rywali i temu ze potrafiłem je wykorzystać, bo sam też popełniłem parę dużych błędów.

Jeśli chodzi o bank braavos to nie był zbyt wykorzystywany, karty albo były bezużyteczne, albo gracze którzy chcieli z nich skorzystać nie mieli jak położyć żetonu pożyczki. Nie wiem czy nie lepiej by było w ogóle darować sobie ten zeton, tylko grać np. tak jak w #144 ze każdy może wziąć, albo ze w pierwszej kolejności ci co położyli żeton, a jak zostaną karty to reszta. A, i notorycznie się zapomina o płaceniu odsetek, szczególnie że na żywo nie ma GM który by tego pilnował.

Dodawania zetonów do licytacji nie przetestowaliśmy bo… przez całą grę nie było starcia królów. Za to fajnie wyszła możliwość dawania żetonów przeciwnikom, sporo z tego korzystaliśmy.

Talia Targów B jest dość kiepska, myślę ze talia A jest ciekawsza. I karty z tańca są dość specyficzne, myślę ze lepiej się sprawdzą te z podstawki.

Żetony marszów morskich wprowadzają dodatkowy spory element taktyki bo można mieć 4 marsze, ale tez wydłużają grę i zmniejszają jej przewidywalność. W zasadzie to nie wiem do końca po co je wprowadzono.

Wasali nie testowaliśmy bo graliśmy w komplecie

Podsumowując uważam ze dodatek jest ciekawy, ale tak naprawdę taktyka Targów opiera się na czekaniu aż smoki urosną (czyli do ok. 8 tury)po czym zebraniu nimi żetonów, czyli jest dość nudna i mecząca, szczególnie w grze na żywo jak rozgrywka trwa parę godzin i Targ tylko przeczekuje tury. I nie można go nigdy skreślać, bo może jednym ruchem w ostatniej turze zdobyć nawet 2-3 pkt zwycięstwa. A karta wskrzeszająca smoka jest naprawdę kluczowa, jeśli trafi się w odpowiednim momencie może zmienić wszystko.

P.S. wczoraj napisałem bardziej finezyjny i dłuższy tekst ale przypadkiem go nie zapisałem, a dzisiaj już nie mam takiej weny :sad:

Radziol88 - Pią 29 Mar, 2019

Nieźle.
Jak czytałem ludzie już piszą, że doświadczeni gracze powinni bardziej cisnąć Targaryena na "jego" części planszy, bo jak mu zostaną wszystkie smoki, to pod koniec nie ma szans go zatrzymać.
Więc powinno być mniej nudy ;)

brodzajzer - Sob 21 Gru, 2019

Ja jeszcze nie grałem, ale mam nadzieję, że uda mi się zebrać ekipę w święta. Dlatego mam pytanie o rozkaz Obrony/ Mobilizacji

W instrukcji jest napisane:

"Ten żeton jest Rozkazem Obrony, więc
może zostać najechany wyłącznie specjalnym Rozkazem
Najazdu (z gwiazdką)."

Tzn, że ten rozkaz może zostać najechany tylko przez rozkaz obrony z gwiazdką. Czy w dodatku generalnie obrony z gwiazdką mogą być najeżdżane tylko przez specjalne rozkazy?

Czy jest to tylko mechanizm, który ma pomóc w obronie wasali?

Ril - Nie 22 Gru, 2019

brodzajzer napisał/a:
Czy w dodatku generalnie obrony z gwiazdką mogą być najeżdżane tylko przez specjalne rozkazy?

W podstawce obronę przeciwnika też można spalić tylko specjalnym najazdem i dodatek się nie różni pod tym względem.

brodzajzer - Nie 22 Gru, 2019

Aaah, dawno nie grałem i słowo "najechany" od razu skojarzyłem z marszem :) przepraszam za głupie pytanie i dzięki za odpowiedź!
brodzajzer - Pon 23 Gru, 2019

Jeszcze jedno pytanie

Instrukcja matki smoków:
"Gracze ani Wasale nie mogą odmówić przyjęcia
otrzymywanych żetonów Władzy"

Errata:
"P: Czy gracz może odmówić przyjęcia żetonu władzy, którym został
obdarowany przez innego gracza?
O: Tak."

Rozumiem, że errata, która wyszła później jest ważniejsza, a "inny gracz" to również Targaryen?

Ril - Pon 23 Gru, 2019

Tak by to należało rozumieć. Moim zdaniem powinna wyjść jakaś edycja poprawiona tej gry, bo ta errata stawia wszystko na głowie. Po 15 latach koryguje też karty rodów i zasłonkę Lannisterów z podstawki. Nadal się zastanawiam np., czy grać z tym dodatkowym statkiem. Zwłaszcza w grze na trzech wydaje się to trochę bez sensu.
Radziol88 - Pon 30 Gru, 2019

Po to jest errata, żeby poprawić to co w grze.
Można się zastanawiać, czy dawać Lannisterowi nowy statek, ale trzeba pamiętać, że wtedy gra się już w wersję nieoficjalną :P

verminaard2 - Pią 31 Sty, 2020

Witam.
Mam pytanie dotyczące sposobu "rozliczania" przekazywania sobie żetonów władzy.

Są dwa sposoby i nie wiem który jest lepszy.
1. Bez gwarancji dotrzymania umowy, np podczas bitwy płacimy 3 żw za wsparcie i osoba wspierająca bierze hajs, ale nie udziela nam wsparcia
2. Z gwarancją dotrzymania umowy, czyli jak ktoś już weźmie w łapę to musi dotrzymać umowy.

Który wg. Was sposób jest lepszy?

Pozdrawiam

Ril - Sob 01 Lut, 2020

verminaard2 napisał/a:
Witam.
Mam pytanie dotyczące sposobu "rozliczania" przekazywania sobie żetonów władzy.

Są dwa sposoby i nie wiem który jest lepszy.
1. Bez gwarancji dotrzymania umowy, np podczas bitwy płacimy 3 żw za wsparcie i osoba wspierająca bierze hajs, ale nie udziela nam wsparcia
2. Z gwarancją dotrzymania umowy, czyli jak ktoś już weźmie w łapę to musi dotrzymać umowy.

Który wg. Was sposób jest lepszy?

Pozdrawiam

Instrukcja mówi tylko, że możliwe jest obdarowywanie innych graczy żetonami. A jeśli taka przysługa miałaby być wiążąca, to chyba tylko w ramach zasad domowych. Co do tego, która metoda jest lepsza, nie mam zdania.

eSzopiklon - Sob 01 Lut, 2020

Moim zdaniem tylko opcja pierwsza, w tej grze nie ma umów "z gwarancją", żetony to tylko takie wzmocnienie umowy. Z reszta co w przypadku gdy dostanę żeton od jednego gracza, a drugi zaoferuje 2 żetony za przeciwną akcję? Wtedy nie mógłbym przyjąć drugiej oferty czy musiałbym oddać pierwszy żeton?

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group