galakta.pl
Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta

Talisman: MAGIA I MIECZ - Problem z zasadami - początek tury, ruch, rzucanie czarów

pytajnik1 - Sro 17 Maj, 2017
Temat postu: Problem z zasadami - początek tury, ruch, rzucanie czarów
Witam!

Kilka niejasności w trakcie paru gier nam wyskoczyło, mam nadzieję, że pomożecie :)
A, część z tych rzeczy wyszła w trakcie gry w nowy Talisman, a część w klasyczną z lat 90' Magię i Miecz, ale zakładam, że to bez znaczenia?

1. Poltergeist – można pozbyć się go, przekraczając rzekę. Czy chodzi tu o przekroczenie rzeki z krainy zewnętrznej do środkowej czy wystarczy przejść przez rzekę mostem w ramach zewnętrznej krainy?

2. Kiedy mówimy o początku tury? Przed ruchem czy po? A może ruch to inaczej początek tury? Czy rzut kośćmi rozpoczyna fazę ruchu? Czy można rozdzielić w fazie ruchu rzut kością od podjęcia decyzji lewo/prawo?

Dwa przykłady:
a) czar można rzucić na początku tury innego gracza. Czy można go użyć tylko zanim gracz rzuci kością czy po rzucie kością, ale przed decyzją lewo/prawo? A może nadal po przemieszczeniu pionka? Kiedy kończy się „początek tury” i zarazem możliwość użycia czaru?

b) czar można rzucić w dowolnym momencie. Czy po rzucie kością można rzucić czar „w dowolnym momencie” czy najpierw gracz musi przemieścić pionek na wybrane pole? I znowu, czy pomiędzy rzutem kością a decyzją lewo/prawo można rzucić taki czar?

3. Czary rzucane przez dwóch graczy w „dowolnym momencie”. Jeśli ktoś rzuci czar w „dowolnym momencie” i inny gracz w odpowiedzi również rzuci taki czar, to w jakiej kolejności należy je rozpatrywać? Na myśl od razu przychodzi mi zasada stosu rodem z innych karcianek (np. MTG) i rozpatrywania czarów w kolejności „od ostatniego do pierwszego”, ale może po prostu każdy czar jest rozpatrywany w kolejności rzucania?

4. Muł jako piąty przedmiot. Czy aby podnieść muła, żeby podczepić go jako czwarty przedmiot muszę najpierw upuścić na obszar jeden z czterech posiadanych już przedmiotów? Czy podnoszę muła i od razu uznaję, że limit przedmiotów z automatu zwiększa się, więc nie muszę dla muła robić miejsca jako czwartego przedmiotu?

Z góry dziękuję za pomoc

Bludgeon - Sro 17 Maj, 2017
Temat postu: Re: Problem z zasadami - początek tury, ruch, rzucanie czaró
pytajnik1 napisał/a:
Witam!

Kilka niejasności w trakcie paru gier nam wyskoczyło, mam nadzieję, że pomożecie :)
A, część z tych rzeczy wyszła w trakcie gry w nowy Talisman, a część w klasyczną z lat 90' Magię i Miecz, ale zakładam, że to bez znaczenia?

1. Poltergeist – można pozbyć się go, przekraczając rzekę. Czy chodzi tu o przekroczenie rzeki z krainy zewnętrznej do środkowej czy wystarczy przejść przez rzekę mostem w ramach zewnętrznej krainy?

2. Kiedy mówimy o początku tury? Przed ruchem czy po? A może ruch to inaczej początek tury? Czy rzut kośćmi rozpoczyna fazę ruchu? Czy można rozdzielić w fazie ruchu rzut kością od podjęcia decyzji lewo/prawo?

Dwa przykłady:
a) czar można rzucić na początku tury innego gracza. Czy można go użyć tylko zanim gracz rzuci kością czy po rzucie kością, ale przed decyzją lewo/prawo? A może nadal po przemieszczeniu pionka? Kiedy kończy się „początek tury” i zarazem możliwość użycia czaru?

b) czar można rzucić w dowolnym momencie. Czy po rzucie kością można rzucić czar „w dowolnym momencie” czy najpierw gracz musi przemieścić pionek na wybrane pole? I znowu, czy pomiędzy rzutem kością a decyzją lewo/prawo można rzucić taki czar?

3. Czary rzucane przez dwóch graczy w „dowolnym momencie”. Jeśli ktoś rzuci czar w „dowolnym momencie” i inny gracz w odpowiedzi również rzuci taki czar, to w jakiej kolejności należy je rozpatrywać? Na myśl od razu przychodzi mi zasada stosu rodem z innych karcianek (np. MTG) i rozpatrywania czarów w kolejności „od ostatniego do pierwszego”, ale może po prostu każdy czar jest rozpatrywany w kolejności rzucania?

4. Muł jako piąty przedmiot. Czy aby podnieść muła, żeby podczepić go jako czwarty przedmiot muszę najpierw upuścić na obszar jeden z czterech posiadanych już przedmiotów? Czy podnoszę muła i od razu uznaję, że limit przedmiotów z automatu zwiększa się, więc nie muszę dla muła robić miejsca jako czwartego przedmiotu?

Z góry dziękuję za pomoc

Wypowiem się z punktu widzenia 4.5 edycji. Zasad polskiej starej wersji dobrze nie pamiętam.

1. Dowolne przekroczenie rwącej rzeki.
2. Ruch jest oczywiście po początku tury.
A) przed ruchem (i rzutem za ruch) tego gracza
B) w dowolnym momencie to w dowolnym momencie, aczkolwiek nie pozwoliłbym na rzucanie czaru w trakcie wykonywania pojedynczego kroku, np. w połowie rzutu kostką albo w połowie wykonywania ruchu na planszy.
3. W kolejności rzuconych czarów. W talismanie nie ma stosuz MTG.
4. Muł jest przyjacielem. W starej edycji był przedmiotem i liczył się do limitu. Nie można było go zabrać mając już limit przedmiotów wykorzystany.

Ndl - Nie 21 Maj, 2017

@up: co do 3 dodam tylko, że jeżeli nie ma możliwości rozstrzygnięcia w żaden sposób (w talizmanie 4.5; jeśli zasady tego nie określają) to decyduje gracz, którego tura się toczy (niezmiernie rzadkie sytuacje, ale może się zdarzyć).

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group