galakta.pl
Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta

Horror w Arkham LCG - dyskusja ogolna - Błędy w instrukcji i na kartach

stszau - Pią 11 Lis, 2016
Temat postu: Błędy w instrukcji i na kartach
Hej,

Wrzucajmy tutaj wszystkie potwierdzone błędy które wkradły się podczas tłumaczenia polskiej instrukcji. Ja na razie mam trzy, może ktoś znalazł coś jeszcze. Będę starał się kompilować nowe błędy w pierwszym poście w miarę na bieżąco.



Błąd na stronie 3 w Księdze Kampanii, ostatni z efektów Zakończenia 1 (credity dla serafina)

Jest: "Każdy badacz otrzymuje 2 dodatkowe punty doświadczenia, jeśli zdobył informacje na temat ukrytych światów rodem z Mitów."

Powinno być: ""Każdy badacz otrzymuje 2 dodatkowe punty doświadczenia, ponieważ zdobył informacje na temat ukrytych światów rodem z Mitów."


Błąd na stronie 11 w Zasadach Wprowadzających, akapit Walka, pierwsze zdanie

Jest: "Badacz używający tej akcji wchodzi w zwarcie z jednym wrogiem w swojej lokalizacji"

Powinno być: "Badacz używający tej akcji atakuje jednego wroga w swojej lokalizacji"


Błąd na stronie 12 w Kompletniej Księdze Zasad, paragraf "Pula zwycięstwa, punkty zwycięstwa", drugi punkt.

Jest: "Na koniec scenariusza, wszystkie odkryte lokalizacje z punktami zwycięstwa należy umieścić w puli zwycięstwa odkryte, bez żadnych wskazówek."

Powinno być: "Na koniec scenariusza, wszystkie lokalizacje z punktami zwycięstwa które spełniają jednocześnie trzy warunki: są w grze, są odkryte, nie leżą na nich żadne żetony wskazówek, należy umieścić w puli zwycięstwa."


Błąd na karcie core setu nr. 173 - Na skrzydłach nocy

Jest: "Wykonaj test [ikona zręczności]."

Powinno być: "Wykonaj test [ikona zręczności] 4."


Błąd na karcie core setu nr. 16 - Automatyczna .45

Jest: "Do tego ataku dostajesz + [ikona walki]."

Powinno być: "Do tego ataku dostajesz +1 [Ikona walki]."



Błędy na stronach 3, 11, 12 wynikają według mnie ze zbyt dosłownego tłumaczenia przez osobę która nie grała w grę, nie mającej kontekstu do zasad. Jeśli to czytasz Galakto, może warto to wziąć pod uwagę.





soul31 - Pią 11 Lis, 2016

To na stronie 12 to naprawdę gigantyczny błąd :/ Zmienia bardzo ważny aspekt gry i powoduje że Daisy nie jest tak przydatna jak być powinna. Errata z powodu tego punktu powinna być dodana do dziedzictwa dunwhich albo coś.
soul31 - Pią 11 Lis, 2016

Na skrzydłach nocy - brakuje 4 przy ikonie zręczności

automatyczna 45 - brakuje +1 przy ikonie siły

Cread - Pią 11 Lis, 2016

Niedobrze. Ciekawe jak rozwiążą ten problem. Bo gdyby ludzie masowo zaczęli zwracać produkt jako wadliwy to mogłoby być śmiesznie.
stszau - Pią 11 Lis, 2016

Cread napisał/a:
Niedobrze. Ciekawe jak rozwiążą ten problem. Bo gdyby ludzie masowo zaczęli zwracać produkt jako wadliwy to mogłoby być śmiesznie.


Bez przesady, ludzie nie zwracają bo chcą pograć :D , wiem po sobie.

Takie rzeczy często się zdarzają, nie tylko przy przekładzie ale też w oryginałach. Zwykle producent/dystrybutor w takiej sytuacji, prędzej czy później wydaje erratę/sprostowanie oraz poprawną wersję kart w kolejnych dodatkach.

Poza tym, umówmy się, gra planszowa to nie urządzenie. Nie zepsujesz jej. Jeśli jesteś świadom błędów, możesz już grać poprawnie bez czekania na oficjalne sprostowanie ;)

soul31 - Sob 12 Lis, 2016

Nie możesz "sobie pograć" - szansa niewylosowania skrzydeł nocy w drugim scenariuszu jest dość mała. Losujesz 14 kart na 20 możliwych i 2 z nich to skrzydła. W wypadku dwójki graczy szansa jest jeszcze mniejsza. Jest to bardzo długi scenariusz i w końcu wylosujesz tą karte. Co w takiej sytuacji? Szukasz w instrukcji i księdze zasad co znaczy symbol bez wartości/wartości domyślnej... nic... To jest moment ,kiedy gra się poprostu zawiesza i albo wymyślasz zasady i grasz dalej, albo przestajesz grać. Taka sytuacja w lcg, które teraz walczy aby przekonać konsumentów do polskiej wersji zamiast angielskiej nie powinna nigdy mieć miejsca.

Sytuacja jest prosta - albo galakta wymieni tą karte przy okazji dunwhich, przeprosi i zamieści errate na stronie - albo ludzie zobaczą że polska wersja to bubel i lepiej kupić angielską.

Mowa tu o lcg w którym najważniejsze jest zaufanie klienta i jego lojalność do marki. To nie zabawa, bo przez takie błędy cykl się poprostu nie sprzeda bo nikt nie chce inwestować co miesiąc w produkt marnej jakości.

stszau - Sob 12 Lis, 2016

Nie zrozum mnie źle, Galakta popełniła błąd i tak samo jak ty oczekuje że go naprawi - załączy poprawione karty w kolejnym dodatku, wyda erratę i bardziej się przyłoży do kolejnych wydaniach i tytułach z tej serii, ale tym czasem trzeba sobie jakoś radzić, dlatego mamy ten wątek i dlatego też istnieje ta stronka http://www.cardgamedb.com/
eltonos - Sob 12 Lis, 2016

Wydaje mi się, że znalazłem kolejny błąd:

Akapit Walka, pierwsze zdanie, str. 11, polska instrukcja:

"WALKA: Badacz używający tej akcji wchodzi w zwarcie z jednym wrogiem w swojej lokalizacji"

i instrukcja angielska:

"FIGHT: The investigator using this action attacks one enemy that is at his or her location."

Opis wprowadza w błąd, jakoby akcja ataku powodowała automatyczne zwarcie się z wrogiem. Poprawcie mnie jeśli się mylę.

pan_satyros - Nie 13 Lis, 2016

eltonos napisał/a:
Wydaje mi się, że znalazłem kolejny błąd:

Akapit Walka, pierwsze zdanie, str. 11, polska instrukcja:

"WALKA: Badacz używający tej akcji wchodzi w zwarcie z jednym wrogiem w swojej lokalizacji"

i instrukcja angielska:

"FIGHT: The investigator using this action attacks one enemy that is at his or her location."

Opis wprowadza w błąd, jakoby akcja ataku powodowała automatyczne zwarcie się z wrogiem. Poprawcie mnie jeśli się mylę.


Nie mylisz się, to błąd. Zauważyłem go jakieś 40 minut po Twoim poście (że ten tu nie zajrzałem) i napsuł mi trochę krwi przed pierwsza partią.

stszau - Nie 13 Lis, 2016

eltonos napisał/a:
Wydaje mi się, że znalazłem kolejny błąd:

Akapit Walka, pierwsze zdanie, str. 11, polska instrukcja:

"WALKA: Badacz używający tej akcji wchodzi w zwarcie z jednym wrogiem w swojej lokalizacji"

i instrukcja angielska:

"FIGHT: The investigator using this action attacks one enemy that is at his or her location."

Opis wprowadza w błąd, jakoby akcja ataku powodowała automatyczne zwarcie się z wrogiem. Poprawcie mnie jeśli się mylę.


Jak najbardziej ma to sens. W przeciwnym wypadku rozdzielność między akcją Walki i Zwarcia nie miałaby znaczenia. Dodaje do listy.

Kolejny spory błąd którego można było uniknąć, gdyby osoba tłumacząca instrukcję grała wcześniej grę i sama rozumiała zasady :/

Paku - Nie 13 Lis, 2016
Temat postu: Re: Błędy w instrukcji i na kartach
stszau napisał/a:

Błąd na stronie 24 w Kompletniej Księdze Zasad, punkt 1.4, podpunkt 2

Jest: "Sprawdzenie, czy dobrana karta posiada słowo kluczowe Zagrożenie."

Powinno być: "Sprawdzenie, czy dobrana karta posiada słowo kluczowe Niebezpieczeństwo."

To nie jest błąd.
Karta "Gęsta Mgła" posiada słowo kluczowe Niebezpieczeństwo. W angielskiej wersji ta sama karta posiada słowo kluczowe Hazard.
Natomiast punkt 1.4 podpunkt 2 w wersji angielskiej wygląda następująco:
Check for the peril key word on the drawn card. (If the card has
the peril key word, the investigator who drew the card cannot
confer with the other players. Those other players cannot play
cards, trigger abilities, or commit cards to that investigator’s
skill test(s) while the peril encounter is resolving.)

Czyli Niebezpieczeństwo to coś zupełnie innego niż Zagrożenie

stszau - Nie 13 Lis, 2016
Temat postu: Re: Błędy w instrukcji i na kartach
Paku napisał/a:


Czyli Niebezpieczeństwo to coś zupełnie innego niż Zagrożenie


Zgoda, mój błąd. Usuwam z listy. Nie znalazłem żadnej karty opisanej jako Zagrożenie w core secie, więc z góry założyłem że chodzi o Niebezpieczeństwo, któremu znaczeniowo najbliżej do Zagrożenia.

Swoją drogą, przejrzałem jeszcze raz wszystkie karty z core setu w oryginale na http://www.cardgamedb.com...r-the-card-game i tu również nie ma ani jednej karty z opisem Peril. Wygląda na to że instrukcja odnosi się tutaj do zasad wykorzystywanych w kolejnych dodatkach - co byłoby dziwne. Jeśli ktoś coś wie niech da znać.

sirafin - Nie 13 Lis, 2016
Temat postu: Re: Błędy w instrukcji i na kartach
Jest na kartach Prześladujący cień i Oferta potęgi.
Grzech - Nie 13 Lis, 2016

Oślepiające światło - "symbo" powinno być symbol
Tłumaczenie tytułu karty: fearless = nieustraszoność - tak trochę nie po polsku...

Nokturn - Sro 16 Lis, 2016

rozkładam własnie karty do pierwszego scenariusza i wszystko wskazuje na to, ze brakuje karty "zgromadzenia" nr 117. W ogóle nie widzę jej w zestawie. Czy ktos może sprawdzic u siebie co to za karta?
sirafin - Sro 16 Lis, 2016

117 to Lita Chantler.
Nokturn - Czw 17 Lis, 2016

sirafin napisał/a:
117 to Lita Chantler.


Dziękuje. Przeliczyłem wczoraj karty z tego seta i liczba się zgadza (110). Poszukam Lity jak wrócę do domu. Poniżej prawdopodobnie wyjaśnienie:

https://boardgamegeek.com/thread/1668934/missing-card-lita-chantler-117-1416

Układaliście deck po symbolach czy numerach?

gryfius - Pią 18 Lis, 2016

Nokturn napisał/a:
sirafin napisał/a:
117 to Lita Chantler.


Dziękuje. Przeliczyłem wczoraj karty z tego seta i liczba się zgadza (110). Poszukam Lity jak wrócę do domu. Poniżej prawdopodobnie wyjaśnienie:

https://boardgamegeek.com/thread/1668934/missing-card-lita-chantler-117-1416

Układaliście deck po symbolach czy numerach?


Ja po numerach układałem, ale 117 było, hm, "nie po kolei". U mnie znajdowało się (jeśli dobrze pamiętam) pod wszystkimi kartami badaczy.

Nokturn - Pią 18 Lis, 2016

gryfius napisał/a:


Ja po numerach układałem, ale 117 było, hm, "nie po kolei". U mnie znajdowało się (jeśli dobrze pamiętam) pod wszystkimi kartami badaczy.


Właściwie wystarczyło poczytac dalej w instrukcji, gdzie jest informacja, że Litę Chantler i kapłana Ghouli nalezy odłożyć. Widze jednak, że nie ja jeden sie pogubiłem z tym:) Karta oczywiście jest.

pielas - Pon 21 Lis, 2016

Wydaje mi się, że na karcie 52 jest błąd. Jej treść brzmi "zadaj 2 obrażenia wyczerpanemu wrogowi w twojej lokalizacji". Nie znam jeszcze bardzo dokładnie zasad, ale według mnie wróg nie może być wyczerpany podczas fazy akcji badaczy, a tylko wtedy ta karta może zostać użyta.
soul31 - Pon 21 Lis, 2016

oryginał "Deal 2 damage to an exhausted enemy at your location. "

Potwór jest wyczerpany po udanej akcji wymykania. Czyli pierw się wymykamy przeciwnikowi, a potem używamy tę kartę. Proszę o sprawdzanie zasad a potem się wypowiadanie w tym temacie aby go nie potrzebnie nie zaśmiecać.


Pozdrawiam.

Nokturn - Pon 21 Lis, 2016

soul31 napisał/a:
oryginał "Deal 2 damage to an exhausted enemy at your location. "

Potwór jest wyczerpany po udanej akcji wymykania. Czyli pierw się wymykamy przeciwnikowi, a potem używamy tę kartę. Proszę o sprawdzanie zasad a potem się wypowiadanie w tym temacie aby go nie potrzebnie nie zaśmiecać.
Pozdrawiam.


O wlasnie. W instrukcji jest napisane, że wróg jest wyczerpany po wymknięciu, a jak to jest po walce, którą wygraliśmy, ale nie zdołaliśmy zadać wystaczającej ilości obrażeń poprzez co pozostajemy w zwarciu? Czy ten wróg jest w tym momencie wyczerpany i w fazie wrogów juz nie zaatakuje, czy po prostu faza wrogów to jakby druga część walki w której wróg po prostu "oddaje" i dopiero potem jest wyczerpany?

(post powinien byc w pytaniach i odpowiedziach -wiem:D)

stszau - Pon 21 Lis, 2016

Nokturn napisał/a:
czy po prostu faza wrogów to jakby druga część walki w której wróg po prostu "oddaje" i dopiero potem jest wyczerpany?


Tak, zadanie obrażeń wrogowi nie skutkuje jego wyczerpaniem, ani nie zrywa zwarcia. Taki wróg w fazie wrogów zada zwartemu z nim badaczowi opisaną na karcie ilość punktów obrażeń/punktów przerażenia. Dlatego zabicie zdrowego przeciwnika kosztuje zwykle więcej niż jedną akcję.

Przy czym nie jest to jedyna różnica między akcją akcji i uniku. Wykorzystując akcje walki przeciwko zwartemu z innym badaczem potworowi, trzeba pamiętać, że jeśli taki atak się nie powiedzie, efekt nieudanego ataku należy odnieść do badacza zwartego z tym potworem. Wyjątkowo nieprzyjemne w wypadku gdy ma się wyekwipowanego shotguna :D

soul31 - Pon 21 Lis, 2016

Wróg atakuje (a łowca się porusza) tylko wtedy gdy jest nie wyczerpany.

Zgodnie z fazami gry:

I faza mitów (potwór może się pojawić i wejść w zwarcie z badaczem)
II faza badaczy (jeżeli badacz wymknie się potworowi wyczerpie jego karte)
III faza wroga ( nie wyczerpany potwór zadaje obrażenia, niewyczerpany łowca się porusza)
IV faza utrzymania ( przygotowujemy wyczerpane karty - w tym karty potworów)

Znaczy to ,że jeżeli w fazie I potwór wejdzie z nami w zwarcie bo się pojawił, w fazie II można się mu wymknąć (wyczerpać jego kartę i wyjść z zwarcia). Potem można go atakować znienacka ( nie jest z nikim w zwarciu więc nie ma ataku towarzyszącego nawet jak wykonuje się akcje które normalnie go powodują np ruch, do tego nie jest aktywny). W fazie III nie będzie atakował ( nie jest gotowy) , stając się gotowy dopiero w fazie IV.

Nokturn - Pon 21 Lis, 2016

soul31 napisał/a:
Wróg atakuje (a łowca się porusza) tylko wtedy gdy jest nie wyczerpany.

Zgodnie z fazami gry:

I faza mitów (potwór może się pojawić i wejść w zwarcie z badaczem)
II faza badaczy (jeżeli badacz wymknie się potworowi wyczerpie jego karte)
III faza wroga ( nie wyczerpany potwór zadaje obrażenia, niewyczerpany łowca się porusza)
IV faza utrzymania ( przygotowujemy wyczerpane karty - w tym karty potworów)

Znaczy to ,że jeżeli w fazie I potwór wejdzie z nami w zwarcie bo się pojawił, w fazie II można się mu wymknąć (wyczerpać jego kartę i wyjść z zwarcia). Potem można go atakować znienacka ( nie jest z nikim w zwarciu więc nie ma ataku towarzyszącego). W fazie III nie będzie atakował ( nie jest gotowy) , stając się gotowy dopiero w fazie IV.


Wydaje sie to byc stuprocentowo zgodne z zasadmi. Nie widziałem wprawdzie zapisu, że po wymknięciu nie można atakować ale czy to nie zabije tez klimatu? Ciagłe wymykanie się i dwa ataki po czym nie następuje atak wroga... Miałoby to sens gdyby potwór wszedł w zwarcie kiedy nie mamy broni w ręce. 1. Wymknięcie 2. Zagranie karty np rewolweru 3. Atak. Coś mi sie wierzyć nie chce w to...

sirafin - Pon 21 Lis, 2016

soul31 napisał/a:
Potem można go atakować znienacka ( nie jest z nikim w zwarciu więc nie ma ataku towarzyszącego)
Przecież nawet jak jest w zwarciu, to gdy go atakujesz, nie ma ataku towarzyszącego.

Nokturn napisał/a:
Wydaje sie to byc stuprocentowo zgodne z zasadmi. Nie widziałem wprawdzie zapisu, że po wymknięciu nie można atakować ale czy to nie zabije tez klimatu? Ciagłe wymykanie się i dwa ataki po czym nie następuje atak wroga...
Jasne, że jest zgodne, wyprowadzasz wroga w pole, żeby był wystawiony na ataki. Sęk w tym, że to wymaga udanego testu wymykania się, a to może zająć więcej niż jedną akcję (jeśli wróg jest w zwarciu z postacią, która ma niską zręczność i trzeba go najpierw przeciągnąć do innej postaci, albo jak test wymykania się nie uda za pierwszym razem).
stszau - Pon 21 Lis, 2016

Nokturn napisał/a:
ale czy to nie zabije tez klimatu?


Nie musi zabijać klimatu, wszystko zależy od tego jak sobie to wyobrażasz, a dokładnie jak wyobrażasz sobie upływający czas podczas rundy. Jeśli myślisz o upływie czasu między Fazą mitów a Fazą potworów jak o szybkiej wymianie w ciągu 10 sekund to może faktycznie bez klimatu.

W myśl tej zasady wyobrażałbym sobie akcję uniku nie dosłownie - jako uchylenie się przed ciosem - ale dłuższe, dynamiczne, rozpaczliwe uciekanie i zwodzenie potwora przez ofiarę która szuka kryjówki, przeskakując pod i nad meblami i przeszkodami.

Polecam jako referencję TĘ SCENKĘ ;)

soul31 - Pon 21 Lis, 2016

To nie akcja uniku (dodge) tylko akcja wymykania. Jest to spowodowanie ,aby odwrócić uwagę potwora od naszej osoby lub go spowolnić, jest to nadal zgodne z klimatem i pokazuje desperackie chowanie się ofiary przed potężnym przeciwnikiem ,który jej szuka.


Dziękuje serafin za zauważenie ,że mi ucieło zdanie z jakiegoś powodu, już poprawione.

Kiler - Sob 26 Lis, 2016

Kompletna Księga Zasad str. 14 "Testy umiejętności"
Jest:

"(...) jego czterech umiejętności: woli, intelektu, walki lub zwinności(...) (Na przykład test zwinności..."

Powinno być:

"(...) jego czterech umiejętności: woli, intelektu, walki lub zręczności(...) (Na przykład test zręczności..."[/u]

Pewnie pozostałość po wcześniejszej wersji tłumaczenia.

demiurg - Wto 29 Lis, 2016

Karta 117 Lita Chantler
Jest: "Kiedy badaczowi uda się zaatakować..."
Powinno być: "Kiedy badaczowi w twojej lokalizacji uda się zaatakować..."

p.kulczynski - Wto 29 Lis, 2016

Wydanie poprawionych kart w kolejnym dodatku nie rozwiązuje problemu osób, które zakupiły 2 x zestaw podstawowy a błąd wystąpił np: na karcie badacza Automatyczna 45? Czy to oznacza, że mam zakupić 2 x dodatek, żeby dostać 2 x poprawioną kartę?

Później okaże się, że w dodatku też są błędy i będzie trzeba kupić kolejny dodatek x 2, żeby dostać poprawione karty z poprzedniego dodatku ?! I tak w kółko :)

klarki - Nie 25 Lut, 2018

Witam,

Mam pytanie o kartę fioletową "Zakazana Wiedza"

Jest na niej napisane: Zużywalny (4 sekrety) - czy choodzi o wskazówki, a jeśli nie to o co? Bo nie kojarzę czegoś takiego jak sekret w terminologii. :-)

sirafin - Nie 25 Lut, 2018

To samo co naboje, ładunki, zapasy itp.
Kompletna Księga Zasad str. 21 napisał/a:
Zużywalny (X rodzaj)
Zużywalny to słowo kluczowe.
Kiedy karta posiadająca to słowo kluczowe wchodzi do gry, należy
z puli żetonów pobrać żetony zasobów w liczbie równej wartości (X)
i umieścić je na danej karcie. Słowo występujące po wartości wskazuje
oraz identyfikuje rodzaj zużywalnych żetonów, które znajdują się na
danej karcie. Żetony zasobów na niej umieszczone są uznawane za
możliwe do zużycia żetony określonego rodzaju i nie są dłużej uznawane
za żetony zasobów.

= Każda karta posiadająca to słowo kluczowe posiada także
zdolność, która, w ramach kosztu, odnosi się do użycia żetonów
w prowadzonych przez dane słowo kluczowe. Kiedy taka
zdolność jest używana, żeton danego rodzaju musi zostać
usunięty z obecnej w grze karty z daną zdolnością.

= Inne karty mogą odnosić się i wchodzić w interakcję ze
zużywalnymi żetonami określonego rodzaju, na ogół dodając
je na kartę lub zużywając je w innym celu.

= Karta nie może posiadać innych zużywalnych żetonów niż
te wskazane przez jej własne słowo kluczowe „Zużywalny (X rodzaj)”.
(Na przykład karta ze słowem kluczowym „Zużywalny
(4 naboje)” nie może otrzymywać ładunków).

= Niektóre karty z tym słowem kluczowym posiadają tekst, który
sprawia, że karta musi zostać odrzucona, kiedy nie posiada już
zużywalnych żetonów. Jeśli na karcie nie ma takiego tekstu,
pozostaje w grze nawet wtedy, gdy nie ma na niej zużywalnych
żetonów.

pleechu - Pon 05 Mar, 2018

Ciekawym co GALAKTO zrobicie ze skopaną kartą tajemnicy w Nocy Czarnych Gwiazd? Bowiem żaden FAQ temu nie poradzi, ani żaden PDF nie załata...!!! Rozdzaił staje się w tym momencie jednorazowa:/
Skid - Pią 23 Mar, 2018

"Oszukać śmierć" z "Mgieł Carcosy" leczy punkty przeznaczenia. Oby nigdy nie dodano takich do gry, bo zrobi się niezręcznie!
xitzee - Czw 29 Mar, 2018

pleechu napisał/a:
Ciekawym co GALAKTO zrobicie ze skopaną kartą tajemnicy w Nocy Czarnych Gwiazd? Bowiem żaden FAQ temu nie poradzi, ani żaden PDF nie załata...!!! Rozdzaił staje się w tym momencie jednorazowa:/


Możesz rozwinąć o co dokładniej chodzi?


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group