galakta.pl
Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta

Władca Pierścieni LCG - Zasady gry - Wejście w obszar i liczenie punktów postępu

Vafanculo - Pią 19 Lip, 2013
Temat postu: Wejście w obszar i liczenie punktów postępu
Witam!
Generalnie łapię zasady gry, nie miałem zbyt wielkich trudności w przyswojeniu instrukcji, pomijając fakt, że o wielu rzeczach ona nie mówi, a jak mówi to czasami jest to zwykły bełkot. Oto jeden którego za nic nie mogę rozgryźć. Faza 4: Podróż, strona 15. Jeżeli decyduję się wejść w obszar np. Las, kładę ją sobie przy kartach wyprawy i robię podliczenie punktów, które przeznaczyłem na wyprawę ( w sensie przeznaczyłem bohaterów do wygenerowania punktów podróży) niech to będzie powiedzmy 9pkt wyprawy. Instrukcja podaje, (też w mało przejrzysty sposób ) że w sumę nie wliczam punktów zagrożenia tego lasu, tylko liczę punkty wyprawy umieszczone trochę poniżej na tej samej karcie. Powiedzmy, że są to 3 punkty, które muszę przeznaczyć na pozbycie się tego lasu. W strefie przeciwności są powiedzmy jeszcze jakieś dwa lasy, które mają w sumie 5 punktów zagrożenia. Jak mam więc teraz to wszystko policzyć? Czy odejmuję 3 pkt wyprawy od lasu, w którym jestem, żeby go odrzucić, a resztę wrzucam jako postęp na kartę wyprawy? Czy może biorę jeszcze pod uwagę pkt. zagrożenia pozostałych dwóch lasów będących w strefie przeciwności? Instrukcja bełkocze coś takiego cytuję: Karty obszarów znajdujące się w strefie przeciwności dodają swoją (pkt.zagrożenia) do (pkt.zagrożenia) talii Spotkań (???)./ Nie wiem jak to rozumieć. Jeśli karty obszarów dodają swoje punkty zagrożenia do talii Spotkań ( cokolwiek to nie znaczy ) to chyba nie powinienem ich liczyć jeśli przechodzę w tej chwili przez jakąś inną krainę tudzież las. No bo gdybym miał je liczyć to byłoby wyraźnie napisane, że podczas podróży pkt.zagrożenia obszarów w strefie przeciwności należy liczyć jak w przypadku wyprawy. Wszystkich głębiej siedzących proszę o pomoc w rozwikłaniu tego dziwnego zapisu, albo po prostu podpowiedzi jak trzeba liczyć te punkty w momencie gdy odbywasz podróż, a nie wyprawę. Pozdrawiam.

Berestaszek - Sob 20 Lip, 2013

po pierwsze podroz jest po wyprawie czyli po sprawdzeniu czy nam sie wyprawa udala (porownujemy sloneczka do koronek w strefie przeciwnosci).

do strefy przeciwnosci nie wliczaja sie potwory w zwarciu oraz aktywny obszar.

nastepnie jak masz wiecej sloneczek niz koron w SP to najpierw kladziesz w aktywny obszar a potem nadwyzke w wyprawe.

dopiero po sprawdzeniu czy wyprawa sie udala czy nie mozemy wybrac obszar z SP i polozyc go jako aktywny obszar. warto tez zaznaczyc ze moze byc tylko jeden aktywny obszar

Vafanculo - Sob 20 Lip, 2013

No to sporo się wyjaśnia, dzięki. Szkoda, że nie ma informacji w instrukcji jak te punkty liczyć gdy podróżujesz (czyli czy brać pod uwagę pkt. zagrożenia z obszarów - nie wrogów - będących w strefie zagrożenia) , ani tego, że na podróż możesz się zdecydować dopiero jak podliczysz punkty wyprawy i zagrożenia. Bardzo chciałbym wiedzieć też co oznacza to zdanie z instrukcji: Karty obszarów znajdujące się w strefie przeciwności dodają swoją (pkt.zagrożenia) do (pkt.zagrożenia) talii Spotkań... - Za nic nie mogę tego zrozumieć. Pozdrawiam i jeszcze raz dzięki.
Berestaszek - Sob 20 Lip, 2013

napewno talii spotkan a nie strefy przeciwnosci? bo tak powinno brzmiec. ja tam wszystkie te informacje z instrukcji pamietam. wiec troche sie dziwie ze takie pytania zadajesz. co do tego zdanoa to oznacza tyle samo ze te koronki z obszarow z SP dodaje sie tsk jak te wrogow
Vafanculo - Sob 20 Lip, 2013

Frapujące prawda? Ale to dokładny cytat z instrukcji str. 15sta. Co ta talia spotkań ma do rzeczy? No i widzisz, ja akurat inaczej to zdanie interpretuję, że skoro te punkty są dodawane do talii spotkań, to tak jakby są odkładane na bok, czyli nie brane pod uwagę. Dotyczy to tylko obszarów czyli lasów itp. jak jest napisane w tym zdaniu, a nie wrogów. Wrogów w SP oczywiście liczymy. Niemniej, twoje tłumaczenie jest bardziej logiczne jeśli chodzi o sens i mechanikę gry. Gdyby się tych punktów nie liczyło, gra byłaby zbyt łatwa, banalna wręcz.
Berestaszek - Sob 20 Lip, 2013

he rzeczywiscie tak napisali ale to jest blad :p
Vafanculo - Sob 20 Lip, 2013

I weź tu zaufaj twórcom gry :wink:
Berestaszek - Sob 20 Lip, 2013

raz przekrecili nazwe na 32 strony cmaaan zdarza sie najlepszym :D
Radziol88 - Pon 22 Lip, 2013

Instrukcja ma kilka konkretnych błędów i niedomówień, ale w tym wypadku to niestety bełkot jest u zadającego pytanie.
Jak można próbować wykonać dwie fazy naraz?

Vafanculo - Pon 22 Lip, 2013

A gdzie tu jest mowa o wykonywaniu dwóch faz naraz? Może czytanie bez zrozumienia zawiniło? Spróbuję prościej - Faza wyprawy, przeznaczam bohaterów do wyprawy (wyczerpuję ich ) i decyduję się na wejście w konkretny obszar ( powiedzmy, że las ) czyli będę odbywał podróż, powiedzmy, na potrzeby przykładu, że w strefie przeciwności nie ma wrogów tylko ten jeden las do którego chcę odbyć podróż. Kładę sobie ten las obok karty wyprawy przez co obszar stał się aktywnym obszarem. Odkrywam teraz karty z talii spotkań ( ilość w zależności od ilości graczy ) i kładę w strefie przeciwności. Powiedzmy, że nie ma tam wrogów tylko wskakują powiedzmy jakieś 2 kolejne lasy. I teraz z tego co się orientuję krokiem trzecim jest podliczanie punktów czyli rozpatrywanie wyprawy. Pytanie brzmiało - Czy licząc punkty wyprawy i zagrożenia, do rachunku wliczam punkty zagrożenia widniejące na tych 2 nowo wylosowanych lasach, czy też ze względu na to, że odbywam podróż do konkretnego obszaru, punkty te są wyłączone z rachunku ( liczyłyby się ew. tylko punkty zagrożenia wrogów jeśli jacyś byliby w strefie przeciwności )??? Ponieważ instrukcja mówi o tym niejasno w rozdziale PODRÓŻ ( str. 15 instrukcji ) cyt: "Karty obszarów znajdujące się w strefie przeciwności dodają swoją (pkt.zagrożenia) do (pkt. zagrożenia) talii Spotkań." (???) Co to w ogóle znaczy? I czy można zinterpretować to tak, że skoro zdecydowałeś się podróżować do konkretnego obszaru to w tym momencie suma pkt. zagrożenia z obszarów (nie wrogów) pozostałych w strefie przeciwności, nie jest wliczana do ogólnego podliczania pkt.wyprawy, tylko dodawana do talii Spotkań (patrz instrukcja), cokolwiek by to miało nie znaczyć.
Radziol88 - Pon 22 Lip, 2013

I właśnie mieszasz fazy.
W wyprawie tylko przydzielasz postacie, odkrywasz karty i porównujesz poziom zagrożenia z siłą woli.
W podróży ściągasz obszar ze strefy przeciwności (i nic więcej) aby nie dodawał swojego zagrożenia w wyprawie w następnej rundzie.
ze str 14
Cytat:
Jeśli (siła zagrożenia) jest wyższa, graczom się nie powiodło,
talia Spotkań odepchnęła ich od upragnionego celu

W fazie wyprawy walczysz z talia Spotkań. Obszar, na który odbyłeś podróż nie dodaje siły zagrożenia do talii Spotkań. Gdzie tu problem?

Mando - Pon 22 Lip, 2013

Też nie rozumiałem tych dwóch kroków i mi wszystko ładnie na forum wyjaśnili w pytaniach od początkującego. Fazy podróży nie wykonujesz tak samo jak fazy wyprawy. Najpierw robisz sobie fazę wyprawy, odkrywasz karty spotkań, zliczasz punkty itd. a potem jak masz taką możliwość i ochotę to przesuwasz obszar ze strefy przeciwności, aktywujesz go, wykonujesz to co napisano na karcie danego obszaru (jeśli nie możesz tego zrobić bo dajmy na to nie masz karty do odrzucenia, albo bohaterów do wyczerpania, albo co tam sobie życzą, to w tej rundzie nie możesz aktywować Obszaru). I to jest wszystko. Aktywacja obszaru równa się rozpoczęciu podróży na niego. Nie wysyłasz tam kolejnych postaci w tej rundzie, nie odkrywasz kolejnych kart ze stosu spotkań i nie zliczasz znów punktów. Po prostu od tej pory ta karta działa jak bufor i w następnej rundzie najpierw będziesz badał ją zanim będziesz mógł zrobić postępy w swojej wyprawie. Jeśli w kolejnej rundzie uda ci się zbadać Obszar w fazie Wyprawy to będziesz mógł w fazie Podróży aktywować kolejny. Jeśli nie zbadasz to przechodzisz do kolejnej fazy. Aktywny obszar może być zawsze maksymalnie jeden i aktywujesz go zawsze po fazie wyprawy.

Mam nadzieję, ze ja to dobrze zrozumiałem, bo ja zbyt pojętnym graczem nie jestem :-)

Vafanculo - Pon 22 Lip, 2013

Mando, wyjaśniłeś mi to dużo lepiej niż Radziol88, który zwrócił mi uwagę, że mieszam fazy ( z czym po przemyśleniu się zgadzam ). Sam zaś myli jak mi się wydaje dwa pojęcia, mianowicie strefę przeciwności z talią Spotkań. Po twoim poście wszystko wydaje się oczywiście jasne, nie mogę tylko znaleźć informacji w instrukcji, kiedy w zasadzie podejmuje się decyzję o tym, że wkraczam na dany obszar, czyli kiedy aktywuję dajmy na to las do eksploracji. Ty piszesz, że zawsze po fazie wyprawy, co wydaje się i logiczne i zgodne z tym co sugeruje Radziol88. Czy jesteście w stanie wskazać gdzie w zasadzie jest dokładnie napisane w instrukcji, kiedy mogę aktywować obszar? Bo to dużo zmienia. I drugie, czy ktoś jest w stanie wyjaśnić zdanie z instrukcji dotyczące fazy podróży "Karty obszarów znajdujące się w strefie przeciwności dodają swoją (pkt.zagrożenia) do (pkt.zagrożenia) talii Spotkań." (???) Gdyby było napisane, że suma punktów zagrożenia w strefie przeciwności oprócz aktywnego, zwiedzanego obszaru porównuje się z sumą punktów siły woli to wszystko byłoby jasne. Tymczasem chodzi o dodanie punktów zagrożenia do talii Spotkań, czyli do czego w zasadzie? Do kupki kart z której co kolejkę mam losować zdarzenia?
TomB - Pon 22 Lip, 2013

@Vafanculo - pytaj i dostaniesz odpowiedzi, ale niestety to ty mylisz fazy i zadajesz rozbudowane pytania dotyczące prostych kwestii. Instrukcja ma wiele niedociągnięć, ale akurat w powyższych kwestiach jest dość jasna - sugeruję ponowną lekturę.

Po kolei - ogólnie i skrótowo:

Faza 1 - ciągniesz kartę i zasoby
Faza 2 - zagrywasz karty (tylko tutaj dodatki i sprzymierzeńców)

Faza 3:

a) przydzielasz (przekręcasz) postaci do wyprawy
b) wykładasz do strefy przeciwności tyle kart z talii spotkań, ile jest graczy
c) sumujesz siłę woli postaci przydzielonych do wyprawy (tych z podpunktu a)
d) sumujesz zagrożenie wrogów i obszarów leżących w strefie przeciwności
e) odejmujesz (c - d) - jeśli wynik dodatni to kładziesz żetony postępu na karcie wyprawy; jeśli wynik ujemny - podnosisz sobie zagrożenie; jeśli 0 - nic się nie dzieje.

Faza 4: możesz podnieść 1 obszar ze strefy przeciwności i położyć go obok karty wyprawy (jeśli to miejsce nie jest zajęte przez inny, wcześniej tam położony obszar) - ten obszar staje się aktywny i nie będzie zliczał się do sumy zagrożenia w fazie 3d.

Faza 5 - faza spotkań:

a) dobrowolne wejścia w zwarcie z wrogiem (najwyżej jeden wróg na jednego gracza),
b) testy zwarcia (obowiązkowe wejście z wrogiem, jeśli spełniono warunek)

Faza 6 - obrona i atak

Faza 7 - przygotowanie wyczerpanych kart.

Teraz kolejna runda:

Faza 1 - tak samo
Faza 2 - tak samo

Faza 3:

a) przydzielasz (przekręcasz) postaci do wyprawy
b) wykładasz do strefy przeciwności tyle kart z talii spotkań, ile jest graczy
c) sumujesz siłę woli postaci przydzielonych do wyprawy (tych z podpunktu a)
d) sumujesz zagrożenie wrogów i obszarów leżących w strefie przeciwności
e) odejmujesz (c - d) - jeśli wynik dodatni to kładziesz żetony postępu na

- UWAGA: ZMIANA -

aktywnym obszarze, a jeśli położysz tam tyle żetonów postępu, ile jest napisane na tej karcie to obszar odrzucasz, a nadwyżkę (wszystkie żetony ponad wymóg karty obszaru) kładziesz na karcie wyprawy;

reszta bez zmian - jeśli wynik ujemny - podnosisz sobie zagrożenie; jeśli 0 - nic się nie dzieje.

Faza 4: UWAGA: ZMIANA

a) jeśli w fazie 3 nie pokonałeś obszaru aktywnego to nie możesz podróżować na nowy obszar - czyli nic nie robisz;
b) jeśli w fazie 3 pokonałeś (odrzuciłeś) obszar aktywny - to tak samo jak poprzednio: możesz podnieść 1 obszar ze strefy przeciwności i położyć go obok karty wyprawy - ten obszar staje się aktywny i nie będzie zliczał się do sumy zagrożenia w fazie 3d.

Fazy 5,6,7 bez zmian.

Potwierdzenia mojego postu musisz sobie poszukać sam - moim zdaniem wszystko jest w instrukcji. Mam nadzieję, że pomogłem - bo jaśniej już chyba nie umiem.

Vafanculo - Pon 22 Lip, 2013

Jaśniej nie trzeba. Szkoda, że instrukcja nie jest tak napisana i w związku z tym nasuwa wiele wątpliwości, ot choćby takich jakie ja miałem. Takie jednak odpowiedzi jak twoją bardzo lubię, czysty konkret i jasność bez najmniejszych wątpliwości, bez niepotrzebnych dodatków typu: jesteś głupi bo nie rozumiesz instrukcji. Potwierdzenie tego co piszesz pewnie bym gdzieś znalazł, ale na pewno nie w instrukcji, nie z pozycji kogoś, kto nigdy wcześniej nie czytał żadnych for dotyczących gry, nie znał i z nikim nie rozmawiał o sposobie rozgrywki, a jedynym jego przewodnikiem była instrukcja, która choć z pozoru zrozumiała to nastręcza czasami pewnych trudności.
Dziękuję za rozwianie wszystkich moich wątpliwości. Pozdrawiam.

TomB - Pon 22 Lip, 2013

Ok, cieszę się, że pomogłem. Ale może staraj się zadawać konkretne pytania (np. Wytłumaczcie mi, jak to jest z wyprawą i podróżą) - będzie łatwiej skonstruować odpowiedź.

A - i pytaj dalej - na pewno ktoś odpowie, bo wkrótce trafisz (jak i każdy początkujący i zaawansowany) na problemy, na które instrukcja odpowiada w sposób hmm... niespodziewany? kontrowersyjny?

Radziol88 - Pon 22 Lip, 2013

Nie zaczynaj od bucowatego stwierdzenia, że instrukcja to bełkot, to unikniesz pewnych uwag.
Dla twojej informacji: cała gra to walka twojej talii gracza z talią wyprawy i talią spotkań. W fazie wyprawy twoja talia (nie cała, ale przydzielona do wyprawy część) walczy z talią spotkań (nie całą, ale znajdującą się w strefie przeciwności częścią). Stwierdzenie ze strony 15 jest w pełni poprawne (choć zdecydowanie nietrafione).
Wszystkie odpowiedzi, które uzyskałeś bazują czysto na instrukcji.
I ponownie instrukcja nie jest najlepsza, ale wszystko, bez najmniejszego wyjątku, o co do tej pory pisałeś, jest w niej zawarte w stopniu pozwalającym na poprawną grę.

Mando - Pon 22 Lip, 2013

W instrukcji w zasadzie wszystko jest, ale jest ona tak przegadana, że łatwo przeoczyć istotne fakty. Ja kompletnie nie rozumiałem tego o czym tutaj mówimy jak i wielu innych ważnych rzeczy, a wystarczyło łopatologicznie wytłumaczyć by zrozumieć. Potem zaglądałem w instrukcję i czarno na białym, gdzieś w środku jednego z akapitów to samo podane.

W tej całej skrótowej rozpisce TomB pominął jeszcze, e między faza 4 a 5, przed testami zwarcia, możesz sam sobie wybrać jednego przeciwnika bez względu na jego i twój poziom zagrożenia. Zagraj też kilka partii ze skrótową wypunktowaną rozpiską na końcu instrukcji. Ja na początku popełniałem właśnie takie błędy, e coś robiłem nie w tym czasie co trzeba :-)

TomB - Pon 22 Lip, 2013

Mando napisał/a:
W tej całej skrótowej rozpisce TomB pominął jeszcze, e między faza 4 a 5, przed testami zwarcia, możesz sam sobie wybrać jednego przeciwnika bez względu na jego i twój poziom zagrożenia.

Nie pominął, tylko źle nazwał fazę (co na jedno wychodzi, więc poprawiłem) - ale masz rację, przed testem jest dobrowolne wejście w zwarcie z jednym wrogiem. I gwoli ścisłości jest to faza 5, a nie moment między fazami.

Vafanculo - Pon 22 Lip, 2013

Fajnie, że to dopisaliście, bo na innym wątku też zadawałem pytania o ten właśnie dopisek, kiedy i ilu wrogów oraz w którym momencie można ściągnąć do siebie. To co jasno zostało przez was przedstawione, w instrukcji jest niepotrzebnie ( mówiąc delikatnie ) zagmatwane, a jeśli ja nazwałem to bełkotem, to jest to kwestia interpretacji i odczuć. Dla jednych będą to tylko nieścisłości, a dla innych porządnie zje....bana sprawa. Rozumiem jednak, że Radziol88 pisał tą instrukcję i oburzył się na moje odczucia, nie omieszkał przy okazji w bucowaty sposób nazwać mnie bucem. Oczywiście bronisz się swoim ostatnim tłumaczeniem wyjaśniając, że talia Spotkań może być uznana za twojego jakby wroga czy przeciwnika, sam jednak zobacz jak trzeba lawirować słownie żeby to jasno wytłumaczyć. Wystarczyłoby przecież normalnie i bez unoszenia się jak inni koledzy w dyskusji po prostu wytłumaczyć. Ja ze swojej strony przyznaję, że namieszałem swoim pytaniem, co wynika z niezrozumienia po prostu tych dziwacznych tłumaczeń w instrukcji. W każdym razie dziękuję wam wszystkim za zaangażowanie.
Radziol88 - Pon 22 Lip, 2013

Instrukcja jest zła. Ale nie jest błędna jak twierdzisz od początku.
Czym jest talia spotkań?
Cytat:
talia Spotkań, która zawiera przeciwności, z którymi podczas rozgrywki zmierzą się gracze

Czym jest stopień zagrożenia na karcie?
Cytat:
Siła zagrożenia: Stopień niebezpieczeństwa, który przedstawia dany wróg lub obszar, zagrażający graczom ze strefy przeciwności.

Pogrubienie moje.
Co może talia spotkań?
Cytat:
Jeśli (siła przeciwności) jest wyższa, graczom się nie powiodło, talia Spotkań odepchnęła ich od upragnionego celu.

Może ci skopać tyłek w fazie wyprawy. Jak? Używając siły zagrożenia kart odkrytych w strefie przeciwności.
Cytat:
Karty obszarów znajdujące się w strefie przeciwności dodają swoją (siłę zagrożenia) do (siły zagrożenia) talii Spotkań

Poprawne.
Talia spotkań utrudnia ci życie. Wykorzystuje do tego między innymi siłę przeciwności. Kiedy? W fazie wyprawy. Skąd ją bierze? Z kart w strefie przeciwności.

Tak, napisane w sposób poryty, ale poprawny.


Jak czegoś nie ogarniam, to przychodzę na forum i piszę "Hej, nie ogarniam. Pomożecie?"
Buc napisze
Cytat:
Generalnie łapię zasady gry, nie miałem zbyt wielkich trudności w przyswojeniu instrukcji, pomijając fakt, że o wielu rzeczach ona nie mówi, a jak mówi to czasami jest to zwykły bełkot.
podczas gdy nie łapie zasad gry, nie potrafił, lub nie chciało mu się przyswoić instrukcji i zwala wszystko na nią.
Piszesz, że łapiesz zasady gry, a co chwilę udowadniasz, że nie łapiesz nawet tak trywialnej rzeczy jak podział na fazy.
Masz prawo nie rozumieć. Masz prawo pytać. Ale nie chrzań, że tego nie da się wyczytać w instrukcji. Bo da się. Mów zgodnie z prawdą, że ty nie potrafisz.

Niektórzy podali ci odpowiedź na tacy, ale nie wiem czy to dobrze, bo równie dobrze mogliby napisać coś zupełnie innego i ty byś to przyjął, bo nie zrozumiałeś w pełni instrukcji.

Vafanculo - Pon 22 Lip, 2013

Oj, widzę, że koniecznie musisz się na mnie wypluć, bo coś ci nie daje spokoju. W porządku, miej tą radochę i niech już ci będzie, że straszny buc ze mnie, bo mam pretensję do instrukcji. Ale skoro już w to brniesz przydałaby się odrobina sprawiedliwości i faktów, które rzeczywiście padły. Nie twierdziłem od samego początku, że instrukcja jest błędna tylko, że jest bełkotem, dla mnie i tylko dla mnie - odczucie całkowicie subiektywne, które o dziwo, zostało tylko przez ciebie i nikogo więcej odebrane personalnie ( jeśli masz jakieś problemu to przykro mi, ja psychologiem nie jestem, ja tu tylko w sprawie instrukcji ). Nie chrzanię, że czegoś nie da się wyczytać z instrukcji, tylko, że ja nie potrafię tego zrobić. Wszystkie moje wątpliwości odnoszą się tylko i wyłącznie do mnie, ponieważ zdaję sobie sprawę, że jest bardzo wielu geniuszy takich jak np. ty, którzy doskonale rozumieją zapisy dla mnie brzmiące jak bełkot. Stąd też mój post na tym forum. Potrzebowałem wiedzy jaką mają np. TomB czy Mando, żeby z tego bełkotu przetłumaczyli mi dzięki swojej chęci i uprzejmości, pewne niezrozumiałe dla mnie treści na prosty, logiczny i konkretny język. Od ciebie też wysłuchałem oprócz bucowatych przytyków kilku ciekawych wyjaśnień, które mam nadzieję pozwolą nie tylko mi, ale też innym, zrozumieć coś z tych niejasnych zapisów i jednocześnie ułatwią wczytywanie się w instrukcję w innych niejasnych momentach jeśli kiedyś jeszcze takie się pojawią. I małe sprostowanie, to nie ja od początku twierdziłem, że instrukcja jest błędna tylko ty . Cyt. z ciebie: "Instrukcja ma kilka konkretnych błędów i niedomówień..." ja nigdzie nie pisałem, że ma błędy tylko waliłem emocjonalnie, że po porostu jest dla mnie poryta. Na to, że jest zła ogólnie, już nie tylko w moim odczuciu dowodem jest ta część forum i wiele innych forów, gdzie ludzie przychodzą i zadają setki pytań, których ilość zdaje się ciągle rosnąć. Gdyby ta instrukcja była dobra, ludzie nie mieliby tylu problemów. Podejrzewam, że nie na jednym z nich słowo bełkot padło dziesiątki razy, bo ludzie wiesz mają emocje i czasami takich określeń używają, po prostu. A ty człowieku kimkolwiek jesteś, może po prostu wyjmij z tyłka ten kij od mopa, to może się i bez psychologa obejdzie. Pozdawiam.
Kulgan - Pon 22 Lip, 2013

Radziol88 i Vafanculo - odpuśćcie - bo zrobi się nieprzyjemnie,a wolelibyśmy tego unikać...

Co do instrukcji - nie jest zła lub źle napisana, po prostu momentami stwarza pytania. Ja jej nie pisałem, Radzil88 tez nie, ale wiele rzeczy , które początkowo sprawiały mi problem, z czasem znajdowałem bez zbędnego problemu - więc niezaleznie od stosunku do instrukcji - warto często do niej zaglądać ;)

Vafanculo - Pon 22 Lip, 2013

Zgadzam się Kulgan. Pomimo średniego stosunku do instrukcji czytam ją i zaglądam często ot choćby dlatego żeby spojrzeć na pewne kwestie świeżym okiem, żeby znaleźć czy potwierdzić w niej to co np. ktoś napisał mi na forum. Czytając forum i ucząc się kolejnych rzeczy, łatwiej jest też sobie przyswoić specyficzny w niektórych miejscach język instrukcji. Jeszcze niedawno wydawało mi się, że wiem niemal wszystko po czym okazało się, że nie wiem bardzo wielu rzeczy, ale dzięki wam i waszym postom w innych tematach bardzo dużo się nauczyłem. Pozdrawiam.
Corran - Sro 24 Lip, 2013

Może dodam coś od siebie.

Zgadzam się ze stwierdzeniem, że omawiana kwestia jest dość dobrze opisana w instrukcji i zastanawiałem się skąd się mogą brać próby powtarzania kroków z Wyprawy w fazie Podróży (a nie jest to chyba odosobniony przypadek takiego podejścia do Podróży). Doszedłem do wniosku, że samo nazewnictwo musi powodować na tyle duże skojarzenia, że początkującemu graczowi, który niezbyt uważnie wczytuje się w detale, trudno jest się w tym połapać i sam sobie dopowiada pewne zasady, ktore wydają mu się naturalne.

Chciałem więc zasugerować wszystkim, którzy zaczynają przygodę z tą grą (podejrzewam, że nie tylko z tą) lub próbuja grać bez czytania wątków dotyczących zasad gry, aby pamiętali, że każde słowo jest tutaj ważne. Jeśli użyto innego słowa, to prawdopodobnie oznacza ono coś innego niż użyte gdzie indziej podobne określenie i należy do niego podejść jak do nowego elementu, który należy poznac od nowa bez sugerowania się wiedzą o podobnie nazwanym elemencie.
Każde ze sformułowań takich jak wyprawa, podróż, badanie obszaru oznacza coś zupełnie innego. Podobnie jest z określeniami "(dowolny) obszar", "obszar aktywny", "obszar w strefie przeciwności". Każde z tych sformułowań odnosi się do innej grupy obszarów.
Z innych tego typu podobieństw mamy np. "odkrywanie kart" i "umieszczanie kart w grze" lub "otrzymuje +1" i "otrzymuje +1 do końca rundy", albo "wartownik" i "strażnik". Co innego może też znaczyć dokładnie ten sam opis zdolności (np. jakiś przywilej związany z atakiem na wroga) jesli umieścimy go po słowie "akcja", albo "akcja walki" (w tym drugim przypadku ograniczamy moment użycia zdolności do konkretnej fazy gry).

Podsumowując: ważny jest każdy szczegół i musimy unikać skojarzeń mając do czynienia z podobnym słownictwem.

WolekMKB - Czw 25 Lip, 2013

ja też miałem problem z tą częścią instrukcji...po obejrzeniu filmiku Rondeya Smitha i po ponownym przeczytaniu instrukcji faktycznie przyznałem racje, że tak jest to pisane, ale zgadzam się też,że ów opis tych obu faz rodził moje pewne wątpliwości...dlatego fajnie,że jest forum,żeby wsyztskie sprawy wyjaśnić...natomiast szczerze dziwie się tym wszystkim negatywnym sformułowaniom o bucach i bełkotach...ludzie każdy z nas może czegoś nierozumieć lub nie doczytać, ale nie znaczy,że już należy na nim wieszać psy...po to powstało chyab to forum,że wyjaśnić wątpliwości. W końcu wszyscy mamy tą samą pasję i cel jaki jest granie w gry planszowe...oczywiście zgodnie z ich zasadami...dzięki.
tengu76 - Czw 02 Kwi, 2015

Witam.
Mam pytanie odnośnie podróży na obszary ze strefy przeciwności. Jeśli w fazie podróży mam aktywowany obszar i posiadam wymaganą ilość żetonów postępu to oczywiście obszar ten automatycznie odrzucam jako zbadany.Pytanie czy w tej samej fazie mogę aktywować kolejny obszar ze SP czy też muszę czekać do kolejnej rundy i fazy podróży?

uday - Czw 02 Kwi, 2015

Masz jakiś konkretny przykład na myśli?

Generalnie spójrz sobie na tabelkę z timingiem. Jeśli żetony dołożysz przed momentem "mogę podróżować na obszar" to nie ma problemu. Ale szczerze powiedziawszy nie dostrzegam takiej możliwości. Wydaje mi się, że na samym początku fazy podróży jest okno czasowe na wybranie nowego obszaru aktywnego, a dopiero później można zagrywać akcje, więc nie widzę opcji, żeby konkretnie w fazie podróży dołożyć żetony postępu na "stary" obszar. Tak czy inaczej, pamiętaj też, że w każdej fazie podróży można podróżować tylko na jeden obszar. I to biorąc pod uwagę, że nie ma tam "starego" obszaru.

No chyba, że Ci się pomyliła faza podróży z fazą wyprawy.

tengu76 - Pią 03 Kwi, 2015

Instrukcja mówi , że dokładam żetony w obojętnie jakiej fazie i obszar jest automatycznie zbadany i odrzucony.A co się dzieje jeśli dzieje się tak w trakcie fazy podróży to czy mogę położyć sobie od razu kolejny obszar do badania czy muszę to zrobić dopiero w kolejnej rundzie?
uday - Pią 03 Kwi, 2015

Timing jest taki:
1. Rozpoczyna się faza podróży.
2. Jeśli nie ma obecnie żadnego aktywnego obszaru to możesz wybrać jeden obszar znajdujący się w strefie przeciwności i odbyć do niego podróż (czyli uczynić go obszarem aktywnym).
3. Okienko na akcje graczy.
4. Kończy się faza podróży.

Jeśli jakaś karta ma Odpowiedź, która może uaktywnić się na początku fazy podróży (czyli zanim jeszcze masz możliwość wybrania obszaru aktywnego) i dołoży taką ilość żetonów wyprawy, że obecny obszar aktywny zostanie zbadany to tak - masz wciąż możliwość wybrania nowego obszaru zgodnie z punktem 2.

Jeśli jakaś karta ma Odpowiedź, która aktywuje się w momencie podróży na obszar lub na końcu fazy podróży i dołoży taką ilość żetonów wyprawy, że obecny obszar aktywny zostanie zbadany to nie - wykonałeś już punkt 2. i nie możesz wykonać podróży na żaden więcej obszar (chyba, że treść jakiejś karty mówi inaczej).

Jeśli jakakolwiek zagrana przez graczy akcja pozwoli dołożyć taką ilość żetonów wyprawy, że obecny obszar aktywny zostanie zbadany to nie - wykonałeś już punkt 2. i nie możesz wykonać podróży na żaden więcej obszar (chyba, że treść jakiejś karty mówi inaczej).

Pamiętaj też, że przed końcem fazy wyprawy jest okienko na akcje graczy. Jeśli w tym czasie dołożysz odpowiednią ilość żetonów na aktywny obszar, to rozpoczniesz fazę podróży bez aktywnego obszaru i będziesz tam mógł normalnie podróżować.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group