galakta.pl
Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta

Civilization - Zasady

TERF - Czw 22 Mar, 2012
Temat postu: Zasady
Hej
Zakładam nowy temat aby można było pytać o zasady itd.

Wczoraj graliśmy 1v1 i wyskoczyło nam kilka pytań, część pewnie banalna część bardziej skomplikowana:

1A. Podczas bitwy 2 armie(broniacy 4 jednostki) na 1 armie(atakujący 3 jednostki) wygrał atakujacy i stracil 2 jednostki tak jak obronca(2 jednostki). Moje pytanie co sie dzieje z pionkami armi u broniacego? Oba gina(tak zrobilismy) czy jeden ma prawo sie gdzies wycofac zgonie z limitem ruchu itp.?

1B. Ta sama sytuacja lecz atakujacy traci wszystkie 3 jednostki a broniacemu pozostaja 2 jednostki jednak dzieki przewadze bitewnej atakujacy i tak wygrywa. Wszystkie pionki gina obu stron?

2. Jak zostanie zanegowany cud swiata mozna sciagnac również budynek z mapy czy trzeba go "zabudować" aby go usunac z gry?

3. Kto wygrywa podczas walki z wioskami jesli pkt jest remis np. 2pkt do 2pkt? Remisy sa rozstrzygane na korzysc obroncy ale wioski tez do tego sie zaliczaja?

4. Blokowac budynki mozna tylko armiami czy tez wozami?

5 Podczas zarzadzania miastem na peryferiach znajduje sie wroga armia blokujaca budynek czy moge bezposrednio na tej armi wybudowac swoja armie i doprowadzic w ten sposob do bitwy czy musze wybudowac obok i w fazie ruchu zaatakowac?

6. Wielkiego czlowieka sie tez blokuje jak budynek czy moze ginie jak wejdzie na niego wroga armia?

To chyba wszystko, ;)

Ghraven - Czw 22 Mar, 2012

Witam,
Wszystko jest w instrukcji:

Ad1.A i B

Cytat:
UTRATA PIONKÓW PRZEZ ZWYCIĘZCĘ
Następnie zwycięzca traci z pola jeden pionek armii za każde
dwie jednostki które stracił podczas walki. Ostatni pionek armii
zwycięzcy, znajdujący się na polu, na którym doszło do bitwy,
nigdy nie może zostać zabity w ten sposób.


Cytat:
Jeżeli przegrany miał na polu jeden lub więcej pionków:
Pionki przegranego znajdujące się na polu zostają zabite i usuwa
się je z planszy (mogą one znów zostać wybudowane później)


Ad2.
Instrukcja nie wspomina o jakiejkolwiek możliwości niszczenia własnych budynków lub cudów.

Cytat:
Określone technologie (Monarchia oraz Proch strzelniczy)
pozwalają graczowi na zanegowanie cudu świata. Kiedy cud
świata zostaje zanegowany, odpowiadającą mu kartę cudu
świata należy zakryć, podczas gdy znacznik danego cudu
świata pozostaje na mapie. Specjalna zdolność tego cudu świata
zostaje zanegowana i nie może zostać wykorzystana do końca
rozgrywki. Jednakże znacznik cudu świata nadal produkuje
kulturę, kiedy miasto poświęca się na rzecz sztuki.


Ad3. Tak w instrukcji jest wyraźne napisane że gracz po lewej staje się barbarzyńca i pełni rolę obrońcy.

Cytat:
Gracz barbarzyńca jest obrońcą, a jednostki barbarzyńców zawsze mają rangę równą 1 (łucznik, włócznik lub jeździec)


Ad4, 5, 6. Blokuje się pionkiem (Armiami i wozami), można na takim polu wybudować tylko armie (co prowadzi do bitwy), a wielkich ludzi i cuda się traktuje jak budynek w przypadku blokady:

Cytat:
BLOKADY
Wrogie siły, odpowiednio rozmieszczone, mogą uniemożliwić
miastu otrzymanie zasobów, które normalnie by otrzymało.
Pole na peryferiach miasta, na którym znajduje się jeden
lub więcej wrogich pionków (wozów lub armii) nie generuje
produkcji, wymiany handlowej, kultury, monet ani surowców
dla właściciela miasta. Pole może być zablokowane nawet, jeżeli
znajduje się na nim budynek lub wielki człowiek.
Cuda świata także nie są odporne na blokady. Dopóki wrogi
pionek pozostaje na tym samym polu, co znacznik cudu świata,
specjalna zdolność przedstawiona na karcie cudu świata nie
może być wykorzystana, a kultura produkowana przez znacznik
nie może być otrzymywana.
Budynki, cuda świata, wielcy ludzie oraz wozy nie mogą być po
wyprodukowaniu umieszczane na zablokowanym polu. Pionki
armii mogą być umieszczane na zablokowanych polach, jednak
natychmiast wywołuje to bitwę, a gracz blokujący jest w niej
broniącym się (patrz „Walka” na stronie 23).

Rafal - Pon 16 Kwi, 2012

Witam,
mam pytanie, co oznacza liczba 4 na znaczniku wielkiego czlowieka- general?
Pozdrawiam

TERF - Pon 16 Kwi, 2012

pkt premi bitewnej
mqc3k - Czw 10 Maj, 2012

Witam,
Mam pytanie o premię cywilizacyjną Egiptu, czyli możliwość wykorzystania akcji miejskiej do wybudowania za darmo odblokowanego budynku. Czy można ją łączyć z technologią inżynieria i np. wybudować sobie jeden darmowy budynek, a drugi wykorzystując produkcję?

TERF - Pią 11 Maj, 2012

osobiscie gram ze tak mozna bo nie jest zaznaczone ze nie. A te dwie opcje sie nie wykluczaja ;)
Serein - Nie 01 Lip, 2012

Witam. Mam pytanie:
Czy mogę pionkami (i/lub wozami) kończyć ruch na polu swojej stolicy/miasta?
I jeśli tak to czy tak pozostawione pionki armii dają mi bonus do większej ręki bitewnej przy obronie miasta?
Posiadam również rozszerzenie Sława i bogactwo gdzie można pozostawiać pionki armii i wozów w miastach, jednak stają się one wtedy fortyfikacjami lub karawanami.
I moje drugie pytanie to czy mogę pozostawić w mieście pionek nie zmieniając go na fortyfikację lub karawanę?

TERF - Pon 02 Lip, 2012

wszystko ladnie pisze w instrukcji ;)

grajac w podstawke nie mozesz stanac w centrum miasta mozesz je tylko przejsc bez zatrzymywania w nim.

grajac w dodatek musisz zdecydowac czy chcesz wejsc pionkiem czy wozem. Jesli pionkime to zyskujesz umocnienie jesli wozem to masz karawane.

Nie mozesz pozostawic zadnego pionka pionek automatycznie zostaje zniszczony i przeksztalca sie w karawane/umocnienie

Serein - Pon 02 Lip, 2012

Aha... Czyli przy obronie miasta ma się tylko 6 kart jednostek do dyspozycji... (3 w podstawie i +3 za obronę) (dodatkowej z ustroju nie wliczam bo to i przeciwnik może mieć tak jak i pozostałe premie typu koszary) To dość słabo. 6 przy obronie do 13 które może mieć przeciwnik z limitem ustawienia 6. Bonus z ze stolicy nawet z murami to +16 więc raptem pokrywa około 3 jednostek. To dalej znaczna przewaga dla najeźdźcy (4 karty wiec około +20)
Tak czy inaczej, dziękuje za odpowiedź.

TERF - Wto 03 Lip, 2012

teraz nie pamoetam dokladnie ale ten limit da sie podniesc do 7 kart (jakas technologia lub cud) ale to nie zmienia faktu ze miasto kontra 6 armi nie ma szans ale pozwolenie przeciwnikowi na zebranie takiej armi oznacza blad w taktyce. ;)
Matthias[Wlkp] - Wto 03 Lip, 2012

Fundamentalizm daje +1 do ręki bitewnej.
hardszy - Wto 17 Lip, 2012
Temat postu: Cuda Świata
Czy pole z cudem świata daje jeszcze surowce? Wycięcie na kafelku sugeruje, że tak...
khaaan - Wto 17 Lip, 2012

Niestety nie oferuje, cud jest tak wycięty żeby się odróżniać od pozostałych budynków. Cud zastępuje produkcję z pola, na którym się go postawiło i generuje jedynie kulturę.
BHEMOT - Nie 29 Lip, 2012
Temat postu: Karty inwestycji
Witam,
Jestem po pierwszej partii z dodatkiem i mam wątpliwości co do karty „Publiczne szkolnictwo".
Niezależnie od ilości punktów inwestycji zdolność karty jest taka sama, czyli: „Kiedy aktywujesz tę zdolność, naucz się z darmo jednej wybranej przez siebie technologii." Jaki sens ma w takim razie inwestowanie 6 lub 9 znaczników jeśli dokładnie taki sam efekt mamy przy jedynie 3 sztukach? Czy zdolność jest jednorazowa przy każdej inwestycji? Bo jedynie w ten sposób mogę sobie to wytłumaczyć.

TERF - Pon 30 Lip, 2012

zdolnosc jest jednorazowa osiagasz I stopien aktywacji to masz jedna technologie, osiagasz drugi stopien mozesz wybrac druga technologie.


Przy okazji zadam tez pytanie co do dodatku.
Jak zmieniam stolice(z murami) w metropolie to czy budowana jest ona od razu z murami czy bez?

BHEMOT - Pon 30 Lip, 2012

Dzięki za wyjaśnienie. Czy w takim razie w przypadku pozostałych inwestycji każda aktywacja(inwestycja) pozwala na jednorazowe wykorzystanie zdolności, czy są one aktywne w każdej turze? Np. „Kompleks militarno-przemysłowy" daje dodatkowe punkty premii bitewnej - ale czy mając zainwestowane, dajmy na to 2 znaczniki, czteropunktową premię doliczamy przy każdej bitwie czy możemy to zrobić tylko raz?

Co do zamiany stolicy z murami na metropolię, to niestety nie potrafię pomóc ale chętnie dołączę się do pytania, bo faktycznie instrukcja tego nie tłumaczy.

TERF - Pon 30 Lip, 2012

jak dobrze pamietam to tak. sa one aktywne caly czas od mometu aktywacji. w przykładzie który przytoczyłeś (o pkt bitewnych) to chyba potrzeba 4 monet na aktywacje II poziomu inwestycji.
Daymos - Wto 31 Lip, 2012

Jeżeli Twoja stolica posiada mury obronne, to po odkryciu technologii agrokultura twoja stolica zamienia się w metropolie z murami.
Co prawda nie jest to napisane w instrukcji ale tak jest najlogiczniej.

TERF - Sro 01 Sie, 2012

Daymos napisał/a:

Co prawda nie jest to napisane w instrukcji ale tak jest najlogiczniej.


jak dla mnie to nie do konca bo Metropolia jest wieksza wiec nie posiada murów na całości choć w jakieś części je ma. Osobiście też graliśmy że mają lecz chciałęm usłyszeć opinie innych.

Matthias[Wlkp] - Pią 03 Sie, 2012

Gdzieś na BGG było, że mury zostają. Mury są traktowane jak budynek.
verbes - Pon 01 Paź, 2012

Cześć. :) Od niedawna posiadam grę, druga moja po Talismanie, tworze sobie dopiero środowisko, w którym mogę zagrać, a więc długie rozgrywki, podczas których znajomi uczą się grać. Pierwsza gra trwała 7h w trójkę, druga 4h w dwójkę, a wczoraj 6h w trójkę. Jak zawsze, powstaje wiele pytań o zasady, spornych, które wczoraj doprowadziły do mojej przegranej, mimo tego że naprawdę ekonomicznie i militarnie prowadziłem, niedoczytanie regulaminu. Mam kilka pytań, dobrze byłoby, gdy ktoś mi sprawnie napisał, bo w tym tygodniu szykuje się następna gra. :)

1. Czy korzystanie ze zdolności surowców jest traktowane jako akcja miejsca? Czyli przykład z rycerstwem. Jeżeli poświęcę jeden surowiec kadzidła i otrzymam 5 znaczników kultury, czy mogę w tym mieście wykonać jakąś inną akcję miejsca, np. wybudować jednostkę piechoty?

2. Jeżeli chcę wykorzystać zdolność surowca szpieg, jak w piśmiennictwie, czyli anulować akcję miejską innego gracza, to mogę to zrobić w momencie dowolnym w fazie zarządzania miastami czy wtedy, gdy przychodzi moja kolej zarządzania miastami? Podobna sytuacja w technologii atomowej. Mogę zrzucić bombę atomową na miasto podczas gdy przychodzi moja kolej ruchu, czy mogę ją zrzucić podczas gdy rusza się ktoś inny? Takie samo pytanie odnośnie kart kultury. Czy mogę je wykorzystać podczas gdy kolejka wykonywania ruchu dojdzie do mnie, czy dowolnie podczas danej fazy, gdy inny gracz wykonuje ruch?

3. Instrukcja mówi o pionkach wrogów oraz przyjaznych i wrogich miastach(str. 20). Czy sprawa tyczy się tylko siebie? Czyli to co moje to przyjazne, w wszystko co innych graczy to wrogie? Czy to jest kwestia dogadania, że gracz A z graczem B dogaduje się i mówią że są dla siebie przyjaciółmi i tak wzajemnie pionki mogę poruszać się po peryferiach?

4. Technologia metalurgia. Kiedy mogę poświęcić żelazo na dodanie 3 do swojej siły podczas tego ataku? Dotychczas graliśmy tak, że bitwę można podzielić na dwie tury. Pierwsza, gdy gracze wyrzucają jednostki, wpierw gracz broniący, potem atakujący, ustala się pierwszeństwo zadawania ran i dopiero wtedy, gdy dana jednostka miała zadać ranę przeciwnej jednostce, mogła wykorzystać tę zdolność surowca. Czy tak jest prawidłowo? Czy inaczej należy interpretować te technologię? Czy może w momencie, gdy pozbywam się jej z ręki, czyli w tej fazie wyrzucania jednostek, którą nazwałem pierwszą?

Dodatkowo kiedy mogę użyć zdolności surowca w technologii matematyka? W którym momencie mogę poświęcić żelazo, aby zadać do 3 ran pomiędzy jednostki wroga?

5. Remisy rozstrzygane na korzyść obrońcy. W momencie, gdy walka kończy się remisem, to obrońca wygrywa? Wczoraj miałem takich sytuacji 4 w jednej turze, co mnie niesamowicie wkur... Bo dzięki temu na krzywy ryj zniszczono mi moją armię, która miała zakończyć grę w dwóch najbliższych turach.

6. Czy można posiadać więcej punktów wymiany handlowej, niż 27? Zapamiętując, bądź zaczynając nowe "okrążenie" wskaźnika?

To chyba wszystko, mam nadzieję, że wystarczająco nakreśliłem wątpliwości. :P Proszę o szybką odpowiedź.

TERF - Wto 02 Paź, 2012

no to tak:

1. zdolność surowca to nie akcja miejska. wykorzystujesz ja zgodnie z opisem karty np "poczatek tury" lub "faza ruchu". nie traca przy tym zadnej akcji miejskiej. Nalezy jednak pamietac iz w jednej turze mozesz skorzystac tylko raz ze zdolnosci surowca czyli (nie pamietam dokladnie) wydajesz siano na 3 mlotki i je dostajesz, posiadasz jeszcze jedno siano lecz nie mozesz go polozyc na ta sama karte a tylko na inna np wymienic siano za 5 mlotkow

2. osobiscie gramy ze w dowolnym momecie podczas danej fazy - lecz moge sie mylic

3. co twoje to przyjazne inne to wrognie nawet jak jestes z kims dogadany

4. nie pamietam dokladnie karty lecz zawsze w swojej kolejce i zazwyczaj kart precyzyjnie mowia "zagrywajac karte z reki" wowczas gdy wykladasz karte na stol zadaje dodatkowe razny

Przed polozeniem karty na stół.

5. bardzo dziwny przypadek bo do remisow zadko dochodzi. Poprawnie liczycie premie bitewna przed bitwa?

6. nie pod zadnym pozorem nie moze przekroczyc 27 pkt ianczej gra stracila by sens

PS dzis moze bede w to grac to posprawdzam karty lecz nie obiecuje ;)

verbes - Wto 02 Paź, 2012

Jutro gram. Z czego wynikał remis? Wynikał, iż nasze premie bitewne były równe, więc nikt nie miał przewagi, a podczas bitwy robiliśmy jeden błąd. Jak ktoś wykorzystywał żelazo, na zwiększenie swojej siły ataku to zwiększaliśmy też wytrzymałość i w tym wszystkich moich bitwach ten pieprzony samolot wroga zostawał na polu bitwy i potem był liczony. :D Doczytałem i wiem parę rzeczy, bo ktoś w innym temacie cywilizacji zaczął pytać o zasady. :) Dalej nie wiem, kiedy dowolnie mogę rozdać te rany..
TERF - Sro 03 Paź, 2012

przed wyrzuceniem swojej karty, jesli nie ma żadnych wrogich kart na stole to nie mozesz rozdzielic tych ran
verbes - Sro 03 Paź, 2012

Dziękuje. :D Właśnie zastanawiam się jak rozegrać strategicznie najbliższą grę. :D

Jest taka karta, że wymieniam jedwab na 9 pkt wymiany handlowej, a także inny gracz otrzymuje 6. Czy inny grasz musi dostać te 6pkt, czy to moja decyzja? Niedokładnie tam jest to napisane.

TERF - Sro 03 Paź, 2012

musisz wybrac gracza ktoremu dasz 6pkt
verbes - Sro 03 Paź, 2012

1. Jeżeli wskutek karty kulturowej zmieniam pole na pustynię to czy na niej można coś budować, bądź umieścić wielkiego człowieka, czy do końca pozostanie tam pustynia bez szans na budowę czego innego?

2. Jeżeli technologia pozwala mi zanegować cud świata mogę to uczynić w dowolnym momencie, czy w chwili zakupu tego że cudu świata przez innego gracza?

3. Rozdając rany mogę je rozdać tak, aby jednostkę od razu zabić?

TERF - Pią 05 Paź, 2012

1. teran pozostaje pustynia do konca gre, mozesz na niej budowac wszystkie budynki i wielkich luzi ktorzy moga na niej stac, czyli wielkich ludzi, placówke handlowa oraz budynki ktore moga stac na dowolnym terenie ;)

2. tak mozesz za negowac, dodatek wprowadza nawet zasade iz mozna negowac cuda na rynku(nie wybudowane przez zadnego gracza)

3. tak mozesz zabic

tomjedi - Nie 07 Paź, 2012

Witam!
Jak zinterpretujecie zasady w przypadku w którym gracz (obrońca) nie posiadając żadnej jednostki ma atakowaną stolicę armią w której jest jedna jednostka o sile 3? Atakujący nie ma żadnej premii bitewnej. Czy przyjmuje się, że skoro obrońca nie ma wojska to automatycznie przegrywa rozgrywkę, czy jednak normalnie się wszystko podlicza i w tm przypadku atakujący obrywa?

TERF - Nie 07 Paź, 2012

wedlug instrukcji jest
1. premia bitewna
2. walka
3. podliczenie premi i jednostek ktore przetrwaly

w opisanym przez ciebie przypadku obronca walczy tylko premia bitewna (min 6pkt zwykłe miasto jak dobrze pamietam)

co do atakujacego musi miec on miec conajmnie 4pkt premi (kazdy pionek armi to 4 pkt bitewne) dotego jednostka (najslabsza sila 1pkt) czyli atakujacy ma min 5pkt

zdobycie miasta jedna jednostk bez przewagi w premi bitewnej bedzie trudne ;)

tomjedi - Wto 09 Paź, 2012

Hej!

Dzięki za odpowiedź. W takim razie w każdym przypadku podlicza się punkty. Jedyne co,
to mam wątpliwości co do tego:
TERF napisał/a:
kazdy pionek armi to 4 pkt bitewne

nigdzie tego w instrukcji nie znalazłem.
Wg niej:
Premie bitewne występujące w grze są następujące:
• +2 za każde wybudowane przez gracza Koszary
• +4 za każdą wybudowaną przez gracza Akademię
• +4 za każdego generała, którego gracz ma na mapie
• +6 podczas obrony miasta nie będącego stolicą
• +12 podczas obrony stolicy
• +4 podczas obrony ufortyfi kowanej stolicy lub miasta (łączy
się z normalną premią za miasto lub stolicę).

TERF - Czw 11 Paź, 2012

tomjedi napisał/a:
Hej!

Dzięki za odpowiedź. W takim razie w każdym przypadku podlicza się punkty. Jedyne co,
to mam wątpliwości co do tego:
TERF napisał/a:
kazdy pionek armi to 4 pkt bitewne

nigdzie tego w instrukcji nie znalazłem.
Wg niej:
Premie bitewne występujące w grze są następujące:
• +2 za każde wybudowane przez gracza Koszary
• +4 za każdą wybudowaną przez gracza Akademię
• +4 za każdego generała, którego gracz ma na mapie
• +6 podczas obrony miasta nie będącego stolicą
• +12 podczas obrony stolicy
• +4 podczas obrony ufortyfi kowanej stolicy lub miasta (łączy
się z normalną premią za miasto lub stolicę).


hehehe wlasnie uswiadomiles mnie ze to ja gralem caly czas zle. hehehe bo pionek liczylem jako generala. Mój bład :D

tomjedi - Pią 12 Paź, 2012

TERF napisał/a:

hehehe wlasnie uswiadomiles mnie ze to ja gralem caly czas zle. hehehe bo pionek liczylem jako generala. Mój bład :D


Hehe...no to pomogliśmy sobie nawzajem;)

macabra69 - Nie 14 Paź, 2012

Witam.Mam kłopot z uzytkowaniem wielkich ludzi.Jak dokładnie oni działaja(czyli kiedy generuja znaczniki narysowane na nich bądz daja premie) i czy posiadajac Filozofię co ture losuje sie jednego Wielkiego człowieka?
Domyslam sie ze wymiane handlowa i produkcje dane postacie generuja w odpowiedniej fazie ale co z monetą i premia generała?

Ghraven - Pon 15 Paź, 2012

Monetę dostajesz od razu po wyłożeniu wielkiego człowieka. Nie bierzesz znacznika monety a tylko przekręcasz o 1 na arkuszu cywilizacji. Jak stracisz wielkiego człowieka lub go zastąpisz budynkiem i wróci ci na rękę musisz to uwzględnić na arkuszu cywilizacji (cofając). Wielki człowiek działa jak budynek wiec miasto korzysta z jego znaczników po wyłożeniu. Premie generała wykorzystujesz już w najbliższej bitwie ( i każdej kolejnej o ile generał leży na planszy).

Co do Filozofii o ile pamiętam wymaga użycia trzech dowolnych znaczników surowca aby wylosować nowego wielkiego człowieka więc o ile masz surowce możesz to robić co turę. Dodatkowo akcje surowcowe kart technologi można użyć raz na turę (nie dotyczy to akcji bitewnych).

Z własnych uwag podpowiem że wielkich ludzi podobnie jak cudy świata można wystawiać tylko na lądzie.

TERF - Wto 16 Paź, 2012

Ghraven napisał/a:
(nie dotyczy to akcji bitewnych).


jest to napisane w instrukcji czy to jakas twoja wlasna modyfikacja?

Ghraven - Czw 18 Paź, 2012

Sprawdziłem dokładniej karty. Akcje bitewne z kart technologi używające surowców (np metalurgia) można użyć tylko raz na turę. Pozostałe akcje bitewne z tych kart posiadają opis "Raz na bitwę" i dlatego wydawało mi się że np metalurgia też ma opis raz na bitwę.

Znalazlem ciekawy FAQ na BGG dotyczący civilizacji. Odpowiada na wiele pytań dotyczących zasad:

the-civilization-bible-of-rulings-and-clarifications

verbes - Sob 03 Lis, 2012

1. Kiedy zaatakuje wioskę barbarzyńców i walka kończy się remisem, instrukcja mówi, że rozstrzyga się to na korzyść obrońcy, czyli ja w tym momencie przegrywam. Mimo tego, że nie straciłem wszystkich jednostek wojskowych tracę pionek wojska, czy cofam go skąd się posunąłem czy zostaje w tym samym miejscu? Taka sama sytuacja będzie w przypadku walki z innym graczem.

2. Jeżeli wygrywam bitwę, w której brałem udział jednym pionkiem wojska, a zostaje mi jedna jednostka, to tracę tego pionka z mapy? Bo wyczytałem, że jest napisane, że za każde zabite dwie jednostki traci się jeden pionek.

3. Jeżeli chcę założyć nowe miasto, a razem z wozem jest ustawiony pionek armii to czy poświęcam obydwa pionki, czy armia wtedy zostaje?

Ghraven - Pon 05 Lis, 2012

1. Nie ma remisów. W tym momencie przegrywasz, a przegrana powoduje utratę wszystkich pionków.

2. Wpis z instrukcji

Cytat:
Następnie zwycięzca traci z pola jeden pionek armii za każde
dwie jednostki które stracił podczas walki. Ostatni pionek armii
zwycięzcy, znajdujący się na polu, na którym doszło do bitwy,
nigdy nie może zostać zabity w ten sposób.


3. Pionek armia przesuwasz na dowolne peryferia tego miasta.

Etamin - Czw 10 Sty, 2013

Grałem ostatnio kilka partii z rozszerzeniem "Sława i Bogactwo" i cały czas nie wiem jak dokładnie działają inwestycje.
Monety zdobywamy na kilka sposobów:
- kładąc je na kartę technologii (do max 4)
- zostawiając wóz na polu na mapie (przesuwamy wskaźnik, ale żetonu monety nie bierzemy)
- kontrolując wielkiego człowieka (tu też fizycznie żetonu nie bierzemy)
- kontrolując budynek (tu też fizycznie żetonu nie bierzemy)

W instrukcji do dodatku jest napisane "inwestować możemy tylko żetony monet - monety wydrukowane na planszy, kartach technologii i budynkach nie mogą być inwestowane)

Nie wiem jak to rozpatrywać. Żetony pochodzą tylko z technologii, ale "żetony na kartach technologi nie mogą być inwestowane". Więc co można inwestować?

To jedno, a drugie, po zainwestowaniu monet cofamy wskaźnik, czy nie?

Ghraven - Pią 11 Sty, 2013

Cytat:
Każdy gracz, w każdej turze może zainwestować jedną (i tylko
jedną) monetę. Monety są inwestowane na początku tury. Inwestować
można tylko żetony monet – monety wydrukowane na
mapie, na kartach technologii albo na budynkach nie mogą być
inwestowane.


Wyjaśniając jeżeli karta technologi ma symbol monety (WYDRUKOWANY w rogu) nie możesz jej inwestować. Jeżeli technologia pozwala ci zdobywać żetony monet to własnie takie żetony można inwestować. Po inwestycji monetę tracimy i licznik się cofa. Podobnie z budynkami i wielkimi ludźmi, nie można inwestować ich monet bo są WYDRUKOWANE na ich żetonach. Inwestowanie przydaje się graczom którzy nie dążą do zwycięstwa ekonomicznego.

TomBird - Nie 13 Sty, 2013

Zaglądając tu miałem kilka pytań dotyczących gry, ale znalazłem do nich odpowiedzi, za wyjątkiem jednej :D Oto moje pytanie:

Egipt może wybudować za darmo budynek. Jednak nie wiem czy zabiera mu to ruch w zarządzaniu miastami czy nie?
To samo tyczy się jednego z cudów świata (bodajże Wiszące Ogrody). Zdolność cudu pozwala na darmowe wybudowanie pionka na tym cudzie. Ale czy również zabiera mi to akcję miejską?

Prosiłbym o szybką odpowiedź, gdyż jutro ponownie biorę się do rozgrywki i chciałbym grać w 100% zgodnie z zasadami.

Pozdrawiam :)

EDIT:

Jeszcze jedno małe pytanie! Jedno z wydarzeń kulturalnych pozwala na zniszczenie dowolnego budynku wroga w odległości max. 4 pól od jednego z moich pionków. Czy mogę zniszczyć również wielką osobę? Niby nie jest to budynek, ale w wielu przypadkach należy ją tak traktować, więc w tym wypadku nie wiem jak rozumieć zasady :D

Ghraven - Wto 15 Sty, 2013

Z angielskiej wersji Karty Civilizaji dla Egiptu masz wpis:
Cytat:
The Egyptians start with a free random ancient wonder in their capital.
Once per turn, during City Management, the Egyptians may build an unlocked building for free by using an action.


Czyli budowa darmowego odblokowanego budynku jest akcja miejską.

Co do Wiszących ogrodów, w opisie karty jest wyraźnie napisane że nową figurkę wystawia się na początku tury (i przez to nie jest to akcja miejska.

Wielcy ludzie to nie są budynkami. W instrukcji wspomniane jest że funkcjonują podobnie do budynków, a nie że są budynkami. Wobec tego wspomniana karta na nich nie działa.

TomBird - Wto 15 Sty, 2013

Nie wiem czemu pominąłem ten wpis na Wiszących ogrodach :D

Podczas kolejnej rozgrywki nasunęły mi się jeszcze dwa pytania:

- Odnośnie kart kultury:
Dwie osoby zagrały to samo wydarzenie kulturalne jednocześnie. (Przesunięcie pionka przeciwnika znajdującego się maksymalnie cztery pola od jednego ze swoich pionków). Które wydarzenie jest rozpatrywane pierwsze? Natomiast co z wydarzeniem innego gracza, które staje się w tym momencie niemożliwe do wykonania? Jest odkładane na stos, czy można je zatrzymać?

- Anulowanie akcji miejskiej przeciwnika
Wykorzystałem szpiega i jedną z kart technologii by anulować akcję miejską przeciwnika. Przeciwnik wybudował budynek, co anulowałem, ale wcześniej wymienił trzy punkty wymiany handlowej by otrzymać dodatkową produkcję w celu budowy. Co się dzieje w tym momencie oprócz anulacji budowy budynku? Zarówno wymiana handlowa, jak i "dokupiona" przez nią produkcja również przepadają?

Dziękuję za odpowiedź :)

Kargad - Wto 22 Sty, 2013

Dwa pytania odnośnie zasad:
Po pierwsze, czy na swoim mieście mogę postawić swoj pionek armii?
Po drugie, jesli tak, to czy jesli postawie tak ten pionek, to czy Rosja nadal może bez przeszkód robic mi wjazd do miasta i kraść technologie, skoro mam tam armię?

TomBird - Wto 22 Sty, 2013

Kargad napisał/a:
Dwa pytania odnośnie zasad:
Po pierwsze, czy na swoim mieście mogę postawić swoj pionek armii?
Po drugie, jesli tak, to czy jesli postawie tak ten pionek, to czy Rosja nadal może bez przeszkód robic mi wjazd do miasta i kraść technologie, skoro mam tam armię?


Nie można stawiać własnych pionków w centrum miasta. Nie możesz więc w ten sposób wzmocnić obrony podczas oblężenia, czy też zabezpieczyć się przed "kradzieżami" Rosjan.

Kargad - Wto 22 Sty, 2013

TomBird napisał/a:

Nie można stawiać własnych pionków w centrum miasta. Nie możesz więc w ten sposób wzmocnić obrony podczas oblężenia, czy też zabezpieczyć się przed "kradzieżami" Rosjan.

W takim razie podczas oblężenia bronić się mozna tylko punktami miasta + mury?

TomBird - Sro 23 Sty, 2013

Liczba znajdująca się na znaczniku miasta to premie bitewne, które otrzymujesz. Tak samo otrzymujesz je za koszary czy generałów.
Broniąc miasto Twoja ręka bitewna (czyli liczba kart podczas bitwy) to 6 (niezależnie od tego, czy ma mury, czy jest to stolica itp.), chyba że coś wyraźnie zwiększa Twoją rękę bitewną. No, w przypadku nieposiadania wystarczającej liczby jednostek, też ta ręka będzie mniejsza. Ale standardowo jest to 6 ;)

eumi - Sob 28 Wrz, 2013

1) Czy muszę wybrać gracza, któremu daję 6 punktów wymiany handlowej gdy używam właściwości karty technologii: Jazda Konna?

2) Czy Egipcjanie mogą połączyć swoją umiejętność (raz na turę podczas fazy zarządzania miastami za darmo budują budynek) z inżynierią? Karta inżynierii pozwala podzielić młotki na dwa budynki, czy to oznacza, że mogę podzielić np. na jeden 7 młotków a na drugi 0 (bo wybudowałem go specjalną umiejętnością Egipcjan)?

TERF - Sob 28 Wrz, 2013

ad1
tak musisz

ad 2
tak możesz według mnie

Szaweł - Sro 09 Paź, 2013

Witam, jestem po pierwszej partii gry i nasunęło mi się kilka pytań

1. Ulepszanie jednostek - opracowałem technologię ulepszającą na poziom 3 powiedzmy piechotę. Nie mam jednak technologii ulepszającej na poziom 2, czy automatycznie przeskakuję na poziom 3 czy muszę najpierw wynaleźć poziom 2?

2. Nuke - po zrzuceniu bombki na miasto, zostawiam tam jakiś symbol? W sensie bomba tylko czyści miasto, czy również pozostawia po sobie... pustynię?

TERF - Sro 09 Paź, 2013

ad1
Jest technologia dajaca poziom 2 - popatrz dobrze. Co do pytania tak możesz z rangi 1 przeskoczyć na 3 lub 4 od razu.

ad2
Zrzucenie bomby niszczy wszystko co znajduje sie na terenie miast (centrum miast + parcele) - krótko mówiąc wszystko to sciaga sie z mapy.

Pustyni sie nie kładzie ale to ciekawy pomysl na wlasne zasady ;)

Szaweł - Sro 09 Paź, 2013

ad1 Wiem, że jest technologia 2 poziomu, chodziło mi o przykład :)

Ale mam jeszcze jedno pytanie. Czy istnieje zasada ograniczająca ilość pionków/wozów na planszy? Limit ustawienia to możliwość postawienia na danym polu jakiejś liczby jednostek, tak?

Odnośnie nuka, w sumie w grze są chyba 2 (czy 3) znaczniki uranu. Szkoda, że tak mało :) bo trzeba się tak naprawdę ograniczać tylko do maksymalnie 1 bombki, bo raczej jest mało prawdopodobne, żeby znaleźć więcej uranu niż 1 na grę... a szkoda :D

TERF - Sro 09 Paź, 2013

kwestia gustu jesli chodzi o nuke

w instrukcji jest ograniczenie ilosci pionków na mapie max 6 pionkow armi i max 2 wozy no chyba ze jestes rosja lub Arabami (dodatko wóz) - chyba to ich bonus.
czyli ograniczenie do dostepnych w grze elementów :)

zar6aza - Pią 20 Gru, 2013
Temat postu: Wielcy Ludzie , Generał
Witam. Nie bardzo rozumiem jak "używać" wielkich ludzi i generała. Wielki ludź pracuje kiedy jest położony na planszy - czy kładzie się go na polu miasta lub peryferiach, czy obojętnie gdzie? A generał? Czy działa on na wszystkie moje wojska na planszy?
TERF - Sob 21 Gru, 2013

wielki człowiek aby był aktywny musi leżeć na twoich peryferiach miasta i wówczas jego bonus jest wliczany do danego miast (mlotki, kultura, pkt. handlu)

jesli chodzi o generała on również musi być na peryferiach jednego z twoich miast ale jego bonus jest dodawany do wszystkich bitew w których bierzesz udział (bitwy w polu jak obrona i atakowanie miast)

zar6aza - Pon 23 Gru, 2013

dzięki za odpowiedź TERF. teraz tak: mam np. społecznika który daje produkcję, wym. handl., kulturę i monetę. czy punkty produkcji i wym. handl. podliczam tak jak w przypadku terenu lub budynku czyli odpowiednio w czasie handlu i zarządzania miastami. a kiedy korzystam z kultury i monety? czy z kultury od wielkiego człowieka korzystam tylko wtedy gdy miasto oddaje się na rzecz kultury i wtedy sumuję wszystkie punkty kul. z danego miasta? a monety? kiedy? i czy pobieram żeton monety czy zaznaczam na zegarze.
Szaweł - Pon 23 Gru, 2013

Jeśli chodzi o produkcję/wym. handlową/kulturę jest tak jak piszesz. korzystasz z tego odpowiednio w fazie handlu i zarządzania miastem.

Jeśli chodzi o monetę, to ja osobiście zaznaczam na zegarze - jak stracisz człowieka (atomówka/blokada obcymi jednostkami) to musisz sobie tę monetę odjąć.

zar6aza - Pon 23 Gru, 2013

czyli monetę "z wielkiego człowieka" otrzymuję jednorazowo, po wprowadzeniu go na planszę - a nie w każdej turze - i tracę ją kiedy ów wielki schodzi z planszy?
TERF - Pon 23 Gru, 2013

tak

monetę otrzymujesz tylko jedną która zaznacza się na zagarze, w chwili utraty człowieka lub ściągnięcia go z mapy(budowa budynku w tym miejscu) tracisz monetę ;)

a ja zadam pytanie bo mnie zanutrowało:
Jesli jakas percela na terytorium miasta jest blokowana to mogę na niej budowac?

Szaweł - Wto 24 Gru, 2013

Nie możesz budować. Pole okupuje przeciwnik i dopóki nie zejdzie z/zostanie zmieciony z danego pola nie możesz z niego nijak korzystać.
zar6aza - Sro 25 Gru, 2013

1) a jak wygląda sprawa przemieszczenia wielkiego do innego miasta? np. w mieście nr1 mam wielkiego ale potrzebuję postawić jakiś budynek i chciałbym go (wielkiego) przenieść do innego miasta. czy można tak w ogóle zrobić? bo wg instrukcji wielkiego można położyć na mapie na początku tury. czy mogę tak zrobić z kilkoma wielkimi w jednej turze?

2) czy wóz zbiera surowce tylko poza peryferiami miast? czy jak wóz stoi na peryferiach mojego miasta to zliczam np. punkty produkcji podwójnie, czyli raz za miasto a drugi raz za wóz?

TERF - Pią 27 Gru, 2013

ad1.
robisz tak budujesz budynek na miejscu wielkiego czlowieka a w kolejnej turze w fazie "początek tury" stawiasz go gdzie chcesz(np. inne miasto lub inna parcela) Możesz wykonac to kilkukrotnie w jednej turze jesli postawisz np 2, 3 budynki na 2, 3 wielkich ludziach ;)

ad2
woz zbiera surowce tylko po za miastem.

zar6aza - Pią 27 Gru, 2013

ad2
woz zbiera surowce tylko po za miastem.[/quote]


poza miastem czyli poza peryferiami miasta? to chyba źle grałem. w instrukcji napisane jest że wóz wysyła do stolicy/miasta surowce pochodzące z pól, cudu świata, natury,budynku lub wielkiego człowieka. budynki lub wielkiego umieszcza się tylko na peryferiach więc sądziłem że jak mam np. warsztat który generuje 3 p.produkcji to jak postawię tam jeszcze wóz to zbieram 6 p.prod.. czy mogę tak zrobić? a jak wóz postawię na wielkiego, np. przemysłowca (2xkultura + 1 moneta) to zbieram to podwójnie. no i jeszcze sprawa generała. czy postawienie wozu na nim też jest premiowane podwójnie? pionek wozu postrzegałbym jako powiedzmy potencjał ludzki który mogę skierować do różnych zadań. i tak, albo generuje dajmy na to punkty wymiany handlowej, albo stawiam go na wspomnianym warsztacie i tym samym podnoszę jego wydajność, przemysłowiec czy generał tak samo.

TERF - Wto 31 Gru, 2013

no to zle grales niestety,woz działa tylko poza miastami i ich peryferiami.

Nie mam czasu szukac w instrukcji ale chyba coś zle podałeś bo wóz może zbierać:
- surowce (jedwab, zboże, żelazo, kadzidła)
- pkt. wymiany handlowej
- pkt. produkcji (młotki)
- pkt. kultury z cudów natury (niektóre kafelki mapy takie posiadają oznaczone pkt. kultury)
- monety (nie dostajesz monetki fizycznie a jedynie zaznaczasz ja na swoim arkuszu cywilizacji strzałką)

to chyba wszytsko ;)

zar6aza - Wto 31 Gru, 2013

1) instrukcja strona 27, zbieranie przy pomocy wozów:
wozy są bardzo... oraz surowców pochodzących z dalekich lokalizacji( pola, cuda świata, cuda natury, budynku lub wielkiego człowieka). ponieważ budynki i wielkich ludzi umieszcza się na peryferiach, moim zdaniem dowodzi to mojej interpretacji że wozy zbierają również z budynków i ludzi z peryferii miasta. grając w ten sposób, trzyosobowa rozgrywka trwa około 3 godzin i żadna z możliwych dróg do zwycięstwa nie jest faworyzowana. rozegraliśmy około 8 partii i za każdym razem zwycięzca czół oddech na plecach. pozostałym graczom brakuje około 2 tur do wygranej. dziś rozegramy grę, w której wozy nie będą zbierać surowców z peryferii czyli budynków i wielkich ludzi i zobaczymy jak to będzie. a tak na marginesie to na game board geek są zdjęcia z gry, i widać na nich wyraźnie że ludziska grają w ten sposób co ja, czyli że stawiają wozy na budynkach i wielkich ludziach na peryferiach miast. więc sam już nie wiem jak to ma wyglądać.... :-(

2) pytanie: na terenie wody mam znacznik wym handl i kultury. na początku gry buduję port a w późniejszym etapie gry chciałbym jednak skorzystać z tego znacznika kultury. czy mogę zburzyć port? budynki można zastępować ludźmi lub innymi budynkami, ale ten port? albo chciałbym go umieścić w innym mieście a port jest już niedostępny z puli budynków. czy mogę go przenieść?

3) czy karta wydarzenia kulturalnego "anuluj działanie wydarzenia kulturalnego" może anulować anulowanie z karty "anuluj działanie wydarzenia kulturalnego" innego gracza? yyyyy tzn. ktoś mi coś zagrywa, ja wykładam " anulowanie" a wtedy ten gracz wykłada swoje anulowanie żeby anulować moje anulowanie..... ( ale to śmiesznie się czyta :-) taki mega kombos :-) . moja córka się w takich lubuje i nie wiem czy jej to uznać.

4) czy waszym zdaniem wygrana technologiczna nie jest najłatwiejsza?

TERF - Czw 02 Sty, 2014

ad1
w weekend moze zajrzę do instrukcji to sie okresle. Co do BGG to sa tylko fotki i może były zrobione w chwili budowy wozu w miescie.
Grajac w twoj sposob wozy byly by bez sensu. Nie lepiej budować lepszy budynek i miec to samo(choc mi o spojrzenie na gre od strony tworców)?
I jak po testach? Ja z doświadczonymi graczami gram tak że na każdego przypada godzina np: 2 graczy 2h, 4 graczy 4-5h(ale to głownie przez nasze rozmowy przy piwku-wiecej rtaczy wiecej rozmów) ;)

ad2
nie da się burzyć budynków - chyba że karta kultury, atomówka lub podmiana na inny itp. Musisz z budową portu czekać aż na rynku pojawi sie wolny budynek. Resumując port raz zbudowany jest nie do ruszenia (też ma pkt handlu jedynie w celu przeniesienia do miasta ktore potrzebuje młotków lub w bezpieczniejsze miejsce) chyba ze zostanie zniszczony przez wroga (jest karta kultury ale nie wiem czy można niszczyć własne budynki nią).

ad3
kwestia sporna my gramy że można anulować taką karte

ad4
na poczatku tak sie wydaje ale doswiadczeni gracze juz nie dokonca tak twierdza i popieram to. Choć jest to droga strategicznie najłatwiejsza do zaplanowania. Ja obecnie gram z dodatkiem wiec np droga ekonomiczna nie istnieje praktycznie. ;)

Szaweł - Czw 02 Sty, 2014

ad1 Zdecydowanie, bezsprzecznie i tylko i wyłącznie TERF ma rację. Nie można pobierać dwukrotnie z jednego pola (samo w sobie brzmi bez sensu - mam na drzewie pięć jabłek - nie zbiorę dziesięciu. inny przykład, mam kopalnię jak podeślę tam firmę transportową nie pomorze to górnikom w wykopaniu dwukrotnej ilości węgla) i to na dodatek z peryferiach miasta. Nie mam w tym przypadku, kompletnie żadnych wątpliwości.

ad3 też mieliśmy podobny przypadek i wedle mnie jest to jak najbardziej sensowne. w końcu anulowanie jest wydarzeniem kulturalnym, więc jako takie może być anulowane anulowaniem - jakkolwiek śmiesznie to brzmi.

ad4 tu się chyba muszę zgodzić, aczkolwiek są pewne haczyki. nie pamiętam jak to było dokładnie ale w turze, w której wymyśliłem 2 czy 3 naukę 3 poziomu kumpel postawił Statuę Wolności, która co turę pozwala nauczyć się dowolnej nauki (mam nadzieję, że nic nie pomieszałem). W turze, w której miałem odpalić lot w kosmos, kumpel (był pierwszym graczem) "zajumał" mi 2 technologię 4 poziomu i poleciał w kosmos. Wyobraźcie sobie jaką miałem wtedy pianę! Grając Chinami mając dobry układ wiosek/chatek na mapie, można na prawdę sprawnie osiągnąć zwycięstwo kulturalne, grając Niemcami można ładnie wykosić przeciwników militarnie - wszystko jest kwestią strategii (i losowości mapy).

FaLqUa - Pią 15 Sie, 2014

Mam pytanie dotyczące technologi.

Jak wiadomo podczas fazy badania możemy odkryć nową technologię.
Niektóre karty kultury umożliwiają uczenie się technologi od innych graczy. Czy oznacza to, że mogę jej się nauczyć natychmiast po zagraniu karty czy daje mi to tylko możliwość darmowego odkrycia technologi podczas fazy badania i zachowania punktów wymiany handlowej?

Podobna sytuacja jest u Rosjan, którzy wykradają technologię. Czy oni ją otrzymują natychmiast czy tylko podczas fazy badania?

Podsumowując :P Czy technologię mogę wynajdywać raz na turę? Czy da się tak zagrać taktycznie, że np. przy pomocy Rosji, odpowiednich kart kultury i fazy badania w jednej turze wynajdę trzy technologie?

dahead - Pią 15 Sie, 2014

Odkrywanie technologii jest zarezerwowane dla fazy odkrywania. Wszystkie inne sposoby to "pozyskiwanie". Jest to drobny szczegół, ale dość istotny z punktu widzenia działania niektórych kart.

Tak, jest możliwość rozwijania technologii w różny sposób kilka razy w ciągu jednej tury. Służą do tego karty kultury, zdolność Rosji, Cuda Świata i Polityki jakie pojawiły się w Wisdom & Warfare.

Germanus - Czw 12 Lis, 2015

pytanie po ostatniej rozgrywce.
Przeciwnik ma kartę, że niszczy budynek oddalony o 6 pól od miasta. Czy od miasta liczymy od jego centrum czy peryferii? W instrukcji nie ma wytłumaczenia słowa miasto.
I jeszcze jedno. Czy stolica to też miasto? Chodzi mi o to czy karta dająca możliwość skorzystania z broni atomowej oddziaływuje też na stolicę (daje jej 2 akcje)?
dziękuję za odpowiedzi

aga2113 - Pon 09 Lip, 2018

Fajnie że trafiłam na to forum. W końcu wiemy z przyjaciółmi co i jak i nie ma kłótni podczas grania :D

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group