galakta.pl
Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta

Runebound - rzuty kośćmi - prawdopodobieństwo

charlie brown - Nie 16 Lip, 2006
Temat postu: rzuty kośćmi - prawdopodobieństwo
Jeśli grając w Runebound, przed rzutem kośćmi (2k10) szybko w myślach obliczasz ile musisz wyrzucić, aby pokonać potwora i chciałbyś wiedzieć, jakie jest prawdopodobieństwo wygranej, poniższe wyliczenie jest dla Ciebie (liczyłem „na szybko”, ale powinno się zgadzać :wink: ):

">=" "%"
2 100
3 99
4 97
5 94
6 90
7 85
8 79
9 72
10 64
11 55
12 45
13 36
14 28
15 21
16 15
17 10
18 6
19 3
20 1

znaczek ">=" w tym wypadku oznacza: "większe bądź równe"
przykład: na kościach wypadnie 15 lub więcej na 21%

Macin113 - Pon 08 Sty, 2007

Troche musiales nad tym posiedziec, tylko po co to komu :P

Zazdroszcze ci checi, wielkie gratz :)

Macius - Sob 11 Paź, 2008

Bez obrazy, ale nie bardzo rozumiem po co to komu. Jeśli chciałeś pomóc ludziom, którzy i tak nie potrafią liczyć, to łatwiej było napisać po prostu że w każdym rzucie mogą liczyć średnio na 11 oczek ([2 + 20] : 2), żeby dodając tyle do umiejętności i porównując ze skalą "wyzwania" mogli oszacować czy "raczej" się uda, czy też "raczej" się nie uda. 11 wypada wprawdzie tylko w 10% przypadków, ale statystyka uczy że podczas całej gry tak czy inaczej wypadnie najczęsciej ;-)

Ja, jako również posiadający zamiłowanie do statystyki, obliczyłem ostatnio ile tak naprawdę daje możliwość powtórzenia rzutu ataku, czyli czy lepiej mieć np. 5 walki jakiejśtam czy 2 i możliwość powtórzenia rzutu ataku (nawet kosztem punktu zmęczenia). Innymi słowy ile tak naprawdę warta jest umiejętnośc Jednorękiego (walka wręcz: 3/2)^^
Rzut 2k10 daje, jak się rzekło, średni wynik 11. Dwa rzuty 2k10 i wybór lepszego rezultatu daje średnio 14,16 (dla zaokrąglenia: 14) czyli rezultat o 3 wyższy. Daje to odrobinę wyższą szansę na np. trafienie atakiem mającym umiejętność na poziomie 2 i możliwośc wyboru korzystniejszego rzutu niż atakiem na poziomie 5.
W przypadku Jednorękiego jego 3 walki wręcz + specjalną umiejętność można średnio traktować jako 6,14, więc wynik znakomity (ale dotyczący tylko jednej rundy). Wadami jego umiejętności jest nie tylko punkt zmęczenia, który trzeba zapłacić (wada drobna) ale i możliwość użycia tej umiejętności tylko raz na walkę (wada poważna). Jeśli walka trwa więcej niż rundę, proporcja zmienia się na niekorzyść Jednorękiego. Przyjmijmy że używam specjalnej umiejętności w pierwszej rundzie walki, w fazie walki wręcz: w walce jednorundowej walka wręcz Jednorękiego warta jest 6,14 (lepiej niż innego bohatera bez tej cechy z walką wręcz 5, a nawet 6), za to w walce dwurundowej proporcja ulega odwróceniu (Jednoręki ma 4,57, inny bohater z walką 5 ma wciąż 5), zaś w walce trzyrundowej wygląda to już bardzo źle (Jednoręki: 4,05, bohater z walką 5 ma wciąż 5). Wniosek nasuwa się sam: w walkach krótkich (zielone, żółte wyzwania) umiejętnośc jednorękiego warta jest bardzo wiele, podczas gdy w walkach dłuższych (fioletowe, czerwone wyzwania) nie jest aż tak przydatna. Poza dwiema wymienionymi wadami należy także pamiętać o niewątpliwych zaletach: używasz umiejętności tylko wtedy,kiedy jej potrzebujesz czyli w sytuacji kryzysowej i zmniejszasz szansę że gra wytnie Ci numer (postawiłeś rozwój postaci głównie na walkę wręcz, a w tej fazie rzucasz np. 3).
Ogólnie mówiąc, oceniam umiejętnośc Jako użyteczną, choć nie doskonałą. Daję jej ocenę 4/5 ^^


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group